یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
خانواده‌ها برای فرزندانشان کتاب‌های تالیفی تهیه کنند

خراسان شمالی- هاجر قادری، نویسنده و مولف اسفراینی از خانواده‌ها خواست برای فرزندانشان به جای خرید کتاب‌های ترجمه‌ای، آثار تالیفی تهیه کنند تا با ادبیات و نویسندگان کشورمان بیشتر آشنا شوند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): 18 تیرماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم ملی کشورمان ثبت شده است.

روزی که با نام‌های بزرگی همچون مهدی آذریزدی شناخته می‌شود که توانسته با بازنویسی متون کلاسیک و کهن به نحوی کودکان و نوجوانان را با خود همراه کند و با کتاب‌هایی همچون « قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در دل و جان کودکان و نوجوانان بنشیند.

این روز را با نام قصه گویی نیز می‌شناسیم، روزی که یادآور متون کهن و همچنین قصه‌های کهن ادبیات پارسی است که توانسته تمدن و پیشینه ما را سینه به سینه منتقل کند و کودک و نوجوان و پیر و جوان را در خود جذب کند.

خبرگزاری کتاب ایران به مناسبت 18 تیر سلسله گزارش‌ها و همچنین گفتگوهایی را با اهالی فرهنگ و ادب سراسر کشور ترتیب داده است.

هاجر قادری نویسنده جوان حوزه ادبیات کودک و نوجوان متولد تابستان سال ۱۳۷۰ استان خراسان شمالی، شهرستان اسفراین در روستای دوستدار کتاب بزنج است.
 
تحصیلات او در مقطع ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه تهران است و حدود ۳۲ عنوان کتاب دارد که ۱۴ عنوان آن در حوزه ادبیات کودک و نوجوانان است.
 
- نویسندگی در حوزه ادبیات کودکان را از چه زمانی آغاز کردید؟
 
نویسندگی برای کودکان و نوجوانان را پس از مدتی که از فعالیت‌های فرهنگی و نویسندگی برای بزرگسالان می‌گذشت؛ آغاز کردم.
 
- چگونه شد که از نویسندگی در حوزه بزرگسالان وارد نویسندگی و تألیف کتب کودکان شدید؟
 
از آنجایی که من بیشتر با بچه‌های روستا در زمینه ‌ای فرهنگی و هنری و ادبی ارتباط داشتم و هر روز ایده‌های جدیدی از کودکان و نوجوانان روستا می‌گرفتم؛ به این فکر کردم که این ایده‌ها را تبدیل به نوشتار کنم؛ هرچند که نویسندگی در حوزه ادبیات کودک بسیار دشوارتر از نویسندگی برای بزرگسالان است اما مشتاق و کنجکاو برای کشف جهان کودکان تلاش کردم.
 
- چه تفاوتی بین نوشتن در ادبیات کودک و بزرگسال است؟
 
قطعا نوشتن برای کودکان بار مسئولیت نویسنده را چند برابر می‌کند چرا که برای گروه سنی حساسی قلم میزنی که در اوج پرورش، تعلیم و تربیت است و باید موشکافانه همه چیز را بررسی کنی؛ اما نگاه کلام در بزرگسال آنچنان سختی ندارد و راحت‌تر قلم می‌زنیم.
 
- آیا شما فکر می‌کنید ادبیات کودکان و نوجوانان جایگاه واقعی خودش را پیدا کرده است؟

قطعا خیر، هر چند آثار قابل عرضه و نسبتا خوبی داریم اما هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان گام‌های جدی برداریم و همچنین آثار خوب و ماندگار کم داریم.
 
-شما کتاب‌های خود را بر چه اساسی تالیف و نام‌گذاری کرده‌اید ؟
 
 آثار من در حوزه ادبیات کودکان به مقتضی زمان و مناسبت‌ها بوده است و بسیاری نیز به زبان کودکانه و شعر به معرفی استان خراسان شمالی پرداخته‌ام.
 
نویسندگان حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان چگونه است که این چنین با ذوق و علاقه برای کودکان قلم می‌زنند؟ 
 
به نظر من نویسندگان حوزه ادبیات کودکان با احساسات دوران کودکی خود ارتباط عمیقی دارند چرا که هنوز از دیدن و شنیدن حیوانات و صدایشان ذوق زده می‌شوند درست مثل زمان کودکی‌مان.
 
- توصیه شما به پدر و مادرها چیست؟
 
پدر و مادرها باید کتاب‌های نویسندگان بنام ایرانی را در اختیار فرزندانشان قرار دهند تا با ادبیات کشور خودشان آشنا شوند.
 
- چه حرفی برای کودکان و نجوانان علاقمند به نویسندگی دارید؟
 
هم بخوانند و هم بنویسند. این مسئله هر چند برای همه حتی بزرگسالان نیز معجزه می‌کند اما تنها راه موفقیت کودکان و نوجوانان علاقمند همین است.

- به نظر شما نویسنده ادبیات کودک چگونه میتواند کودک را جذب آثار خود کند؟

به نظر من فن بیان و زبان نوشتاری باید به صورت ساده و روان باشد تا برای کودک قابل فهم باشد.کودکان بیشتر علاقمند به شعر و داستان هستند. 
 
-از مشکلات و کمبودهای سرراه نویسندگان کودک و نوجوان بگویید که باعث محدودیت در نوشتن می شود.
 
حق التالیف پایین، تیراژ پایین کتاب‌ها، تاخیر ناشران در چاپ آثار، گرانی کاغذ و کمبود مخاطب از مهمترین عوامل گریبان‌گیر حوزه ادبیات کودکان است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها