جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
مفاخر استان اردبیل اهمیت ملی و جهانی دارند

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در راس یک هیأت فرهنگی و هنری با سید حامد عاملی استاندار اردبیل دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این دیدار طی سخنانی گفت: انجمن، قدیمی ترین نهاد فرهنگی کشور با سابقه ای بالغ بر یکصد و یک سال است و تا امروز که بیش از یک قرن از تأسیس آن می‌گذرد، خدمات فراوانی را در عرصه های علمی، فرهنگی و هنری ایران و جهان پارسی زبان به منصه ظهور رسانده است.

او افزود: در حال حاضر در کنار فعالیت‌های جاری انجمن با دستور ریاست محترم جمهور و تأکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن در ساخت و مرمت آرامگاه ها و بناهای یادبود مفاخر نیز ورود نموده که از امسال این اقدام مهم فرهنگی و هنری با جدیت پیگیری خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به ظرفیت های فراوان مذهبی و فرهنگی استان اردبیل همچنین گستردگی مفاخر علمی و فرهنگی که این استان از آنها بهره‌مند است؛ برخی از آنان چون شیخ صفی الدین و مقدس اردبیلی نه تنها جنبه استانی و ملی دارند که در عرصه جهانی نیز حائز اهمیت اند. همچنین چهره ای چون مرحوم آیت الله مشکینی که از فقها و علمای بزرگ اخلاق در دوره معاصر بودند نیز باید در سطح استانی، ملی و حتی بین المللی مورد توجه و تقدیر قرار بگیرد.

او تصریح کرد: به یقین راه اندازی و فعالیت دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در استان اردبیل در پیشبرد اهداف عالی این نهاد و ایجاد بسترهای لازم برای معرفی و تکریم مفاخر و مشاهیر این استان مهم و تأثیرگذار کشور، ضرورت و اهمیت قابل توجهی خواهد داشت.



شالویی در پایان تأکید کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تلاش است تا ارتباط نسل جوان که بیش از گذشته احساس بی هویتی می کند را با مفاخر و پیشینه غنی تاریخی، فرهنگی و مذهبی ایران برقرار کند و برای تحقق این مهم، به دنبال تبیین و معرفی اندیشه های این بزرگان با زبان ساده و روان و با استفاده از ابزارهای هنری است تا ارتباط این نسل با میراث عظیم فرهنگی و علمی ایران و جهان اسلام با عمق بیشتری برقرار گردد.

استاندار اردبیل نیز در این جلسه صمیمانه ضمن تقدیر از خدمات و فعالیت های انجمن در عرصه استانی و ملی گفت: ما در زمانه ای زندگی  می کنیم که در نوع نگرش ها به برخی از ارزش ها و فضائل تغییراتی صورت گرفته است. در گذشته توجه به بزرگان و مفاخر و جنبه های تربیتی و پرورشی آنها بسیار پررنگ بود. اما در دوران معاصر در این امر نوعی قلب صورت گرفته و نسل جدید آرام آرام برخی از بزرگان و اندیشه های متعالی آنان را به فراموشی سپرده اند. همچنین تهاجم فرهنگی هم مزید بر علت شده است که خطر بسیار بزرگی برای جوانان و نسل جدید ایران اسلامی به شمار می رود.

او اضافه کرد: مسئولیت ما در استانداری، همچنین مجموعه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در استان و در سطح کشور از گذشته سنگین تر شده است. امیدواریم با تلاش این نهاد فرهنگی در پایتخت و استان ها، تلاش مضاعفی برای انتقال میراث عظیم فرهنگی، دینی، هنری و علمی ایران به نسل جدید صورت بگیرد تا با اغنای این نسل، توجه و عنایت آنان به پیشینه عظیم خود بیش از پیش جلب گردد.
 
عاملی تصریح کرد: باید قدر بزرگان و چهره‌های در قید حیات ایران اسلامی را نیز بدانیم و آنها را به عنوان الگو های برجسته فرهنگی، علمی و هنری به مردم و نسل جوان معرفی نماییم. ازاینرو از همت ریاست محترم و مجموعه همکاران انجمن آثار و مفاخر فرهنگی سپاسگذاری و قدردانی می کنیم و تلاش می کنیم تا کمال همکاری را برای راه اندازی و گسترش فعالیت دفتر نمایندگی نهاد در شهرستان و استان داشته باشیم.

در ادامه این دیدار امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، علیرضا حبیبی معاون امور استان های انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از مفاخر استان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

درپایان این نشست صمیمانه نیز پس از امضای تفاهمنامه همکاری میان انجمن و استانداری، احکام اعضای هیأت امنای استانی انجمن در استان اردبیل از سوی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به آنان اهدا گردید.

گفتنی است نماینده ولی فقیه، استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مفاخر و مشاهیر فرهنگی، هنری و علمی استانی، اعضای هیأت امنای انجمن در استان اردبیل را تشکیل می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها