شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
نوشتن برای کودک مانند راه رفتن روی لبه تیغ/ خطای نویسنده توسط کودک نقد می‌شود

همدان - یک نویسنده کودک و نوجوان همدانی گفت: در نویسندگی کودک و نوجوان با مخاطبانی مواجه هستیم که قدرت تحلیل و بررسی دارد و اگر نویسنده به خطا برود، مورد نقد کودک قرار می‌گیرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا):  18 تیرماه؛ روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم ملی کشورمان ثبت شده است.

روزی که با نام‌های بزرگی همچون مهدی آذریزدی شناخته می‌شود که توانسته با بازنویسی متون کلاسیک و کهن به نحوی کودکان و نوجوانان را با خود همراه کند و با کتاب‌هایی همچون « قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در دل و جان کودکان و نوجوانان بنشیند.

این روز را با نام قصه گویی نیز می‌شناسیم، روزی که یادآور متون کهن و همچنین قصه‌های کهن ادبیات پارسی است که توانسته تمدن و پیشینه ما را سینه به سینه منتقل کند و کودک و نوجوان و پیر و جوان را در خود جذب کند.

خبرگزاری کتاب ایران به مناسبت 18 تیر سلسله گفتگوهایی را با اهالی فرهنگ و ادب سراسر کشور ترتیب داده است.


مونا اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، ضمن گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان از اهمیت آن گفت و افزود: من از  کودکی می‌نوشتم و زبان نوشتنم هم کودکانه بود و وقتی بزرگ هم شدم، مخاطبان کودک و نوجوان برایم اهمیت خاصی داشتند چون می‌دانستم جامعه‌ای که بتوان بر روان کودکان و نوجوانان اثر گذاشت، قطعا جامعه فرهیخته‌تری خواهد بود.

وی ادامه داد: وقتی بچه‌ها بزرگ شوند دیگر هنجارها و ناهنجاری‌ها در آنها حک شده که برای تغییر آنها انرژی زیادی لازم است و گاهی هم تغییر ناپذیر هستند پس باید خوراک روحی و فکری سالمی داشته باشند.

نوشتن برای کودک و نوجوان سخت‌تر از بزرگسالان است

این نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: اگر به دنبال جامعه هدفمندی هستیم که تعریف خوبی برای کودکان و نوجوانان داشته باشد و بتواند آنها را وارد جامعه ایده‌آل کند، باید از کودکی و نوجوانی شروع کنیم.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند نوشتن برای کودکان و نوجوانان خیلی آسان‌تر از بزرگسالان است افزود: نوشتن برای کودکان و نوجوانان سخت‌تر است زیرا شرایط و مقتضیات سنی مخاطبان کودک و نوجوان نویسندگی را برای آنها بسیار مشکل کرده است.

دایره لغات و جهان‌بینی کودکان متفاوت است

اسکندری بیان کرد: در حوزه کودک به خاطر اینکه دایره لغات و جهان‌بینی آنها با بزرگسالان متفاوت بوده و منطبق شدن کانون نگاه نویسنده با کانون نگاه کودک تلاش زیادی می‌طلبد، به همین علت نوشتن هم سخت خواهد بود.

وی یادآور شد: نوشتن برای کودک و نوجوان تقریبا مثل راه رفتن روی لبه تیغ است اما در مورد بزرگسال این موارد نیست.

دغدغه، چالش و آرزوهای نوجوانان نوشتنی سخت اما لذت‌بخش

این نویسنده کودک و نوجوان همدان تصریح کرد: ما در نویسندگی کودک و نوجوان با مخاطبی مواجه هستیم که قدرت تحلیل و بررسی دارد و حتی اگر نویسنده به خطا برود، کودک او را نقد خواهد کرد.

وی در ادامه سخنانش افزود: برای نوجوان نوشتن هم به این لحاظ سخت است که با ما جامعه و طیفی مواجه هستیم که نه کودک و نه بزرگسال است و این مابین بودن کمی کار را سخت می‌کند.

اسکندری تاکید کرد: من همواره تلاش کردم کارم در حیطه نوجوان باشد و به این خاطر کتاب‌های بسیاری راجع به نوجوانان می‌خوانم و رمان‌های نوجوانان مورد علاقه من است.

وی اضافه کرد: هدف اصلی فعالیت من در زمانی که مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم نیز آشنایی با این گروه سنی بود تا بتوانم دغدغه‌ها، چالش‌ها، نگرانی‌ها و آرزوها را بفهمم و لمس کنم تا بتوان راحت‌تر برای آنها بنویسم.

نویسنده کودک و نوجوان همدانی با بیان اینکه نوشتن برای کودکان بسیار لذت بخش است افزود: گاهی اوقات ما نویسندگان کودک و نوجوان ناچاریم که در حوزه‌های دیگری نیز ورود کنیم و این شد که در حیطه تاریخ شفاهی و رمان جوان و بزرگسال هم وارد شدم و سعی کردم در این موارد نیز توانایی خودم را نشان دهم.

وی تاکید کرد: علاقه خاص خودم به نویسندگی کودک و نوجوان است و اکنون هم رمانی در دست انتشارات جماران دارم که مخاطبان آن نوجوان است و به زودی وارد بازار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها