دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
سلسله جلسات ادبی حافظ‌شناسی در زنجان برگزار می‌شود

زنجان- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه در طول زمان مردم از میراث گرانبهای ادبی فاصله گرفته‌اند، گفت: سلسله جلسات ادبی حافظ‌شناسی با هدف معرفی غزلیات حافظ برگزار می‌شود.

محمدرضا صائنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: یکی از برنامه‌‎های نوین کتابخانه‌‎های عمومی استان زنجان اجرای برنامه «شرح بی‌نهایت» در قالب معرفی غزلیات حافظ است.

وی با اشاره به اینکه تفسیر و تشریح غزلیات حافظ نیازمند ورود تخصصی است، اضافه کرد: تفسیر غزلیات حافظ احاطه علمی خاص خودش را در حوزه‌هایی چون عرفان، ادبیات، تاریخ، ادیان و فرق و نحله‌های مختلف می‌طلبد.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه امروزه به دلایل مختلف جامعه از میراث گرانبهای ادبی فاصله گرفته است، افزود: در همین راستا محافل ادبی حافظ شناسی به صورت مستمر برگزار می‌شود و در هر یک از این جلسات غزلیات حافظ تفسیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این نشست‌ها صرفا با هدف تفسیر صنایع و بدایع ادبی برگزار نمی‌‎شود، اضافه کرد: توجه به عمق معنایی اشعار حافظ و روشن کردن ذهن مخاطب و بررسی معرفت‌ شناسنامه از اهداف برگزاری جلسات ادبی است.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه هریک از اشعار حافظ در یک برهه زمانی خاصی گفته شده که تحلیل و تفسیر همین موضوع اندیشه‌های حافظ را در آن زمان بیان می‌کند، گفت: همانطور که در تفسیر قرآن به تبعیت از سیره رسول اکرم(ص) و صحابه می‌توان از خود قرآن بهره جست، خود اشعار حافظ نیز در شرح برخی غزلیات  قابل اتکا و استفاده است.

وی افزود: استفاده از کلمات چندمعنایی، استفاده از کنایه‌ها در بسترهای تازه معنایی، شناور بودن معناهای مختلف در بافت کلّی کلام به سبب ساختارهای خاص نحوی، تعلیق معنا به دلیل دو یا چندوجهی بودن مرجع ضمیرها، امکان تبدیل ترکیب‌های اضافی از موضوعاتی است که با تفسیر آن می‌توان به نتایج جدیدی در اشعار حافظ رسید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها