کتاب حاضر بررسی پاسخ شماری از متفکران قارهای به موضوع شر (خصوصاً هولوکاست) و رنج ناشی از آن است.
کتاب حاضر بررسی پاسخ شماری از متفکران قارهای به موضوع شر (خصوصاً هولوکاست) و رنج ناشی از آن است. البته مباحث کتاب ضرورتاً محدود به هولوکاست نیست، و میتواند واکنش این متفکران به هر شر دهشتناکی تلقی شود.
نویسنده در فصل نخست، بهطورکلی، به تئودیسه نظری (توجیه عدل الهی)، ابتدا در تفکر انگلیسی-امریکایی و سپس در تفکر قارهای، میپردازد و ناکارآمدی این تفکر را متذکر میشود. آنگاه در ادامه کتاب، توضیح میدهد که متفکران اگزیستانسیالیست یهودی و مسیحی (بهترتیب، بوبر و مارسل) و متفکران چپ یهودی و مسیحی) بهترتیب، ارنست بلوخ و یوهان باپتیست متس) از منظری دیگر کوشیدهاند به مسئله رنج و شر واکنش نشان دهند.
البته نویسنده، حین بحث، پای متفکرانی دیگر را هم به میان میکشد. نقطه اشتراک همه این متفکران آن است که توجیه عدل الهی را در شکل کلاسیکش ناکارآمد میدانند. نویسنده میکوشد نشان دهد چگونه اندیشمندان قارهای، فراتر از توجیهنظری عدل الهی، کوشیدهاند رویکردی وجودیتر به شر و به رنجدیدگان داشته باشند و، علاوه بر این، پیشنهادهایی برای مواجهه فعالانه و خلاقانه با شر مطرح کنند.
نظر شما