پنجشنبه ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
قصه پیامبران از زبان حیوانات

هر یک از پیامبران خداوند داستان‌های خاص خود را دارند که یکی از دیگری خواندنی‌تر است. کتاب «سربازان زبان‌بسته» حاصل تلاش‌های حامد جلالی به عنوان نویسنده و کوثر رضایی به عنوان تصویرگر اثر است که روایت‌گر همین داستان‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در دین اسلام اعیاد و مناسبت‌های مهم بیشتر مرتبط به امامان معصوم(ع) هستند؛ اما خداوند عید بزرگ دیگری را هم در این دین درنظر گرفته است که مختص به یک پیامبر است. حضرت ابراهیم(ع) یکی از پیامبران نام‌آشنا برای ماست که قصه زندگی‌اش را بارها و بارها از زبان بزرگ‌ترهایمان، در مساجد و اماکن مذهبی و از رسانه‌ها شنیده‌ایم.
ایشان در زندگی بارها از طرف خداوند امتحان شد تا راستی و درستی کارش سنجیده شود. یکی از بزرگ‌ترین امتحان‌های زندگی‌شان زمانی بود که از طرف خداوند دستور رسید باید فرزندش را در راه خداوند قربانی کند و حالا وقت تصمیم‌گیری بزرگ بود. ایشان تصمیم گرفت تسلیم فرمان خداوند باشد و خداوندی که سراسر مهر و محبت است، او را در این امتحان پیروز دانست و دستور داد قوچی قربانی کند. به این صورت عید قربان برای ما مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد.
هر یک از پیامبران خداوند داستان‌های خاص خود را دارند که یکی از دیگری خواندنی‌تر است. کتاب «سربازان زبان‌بسته» حاصل تلاش‌های حامد جلالی به عنوان نویسنده و کوثر رضایی به عنوان تصویرگر اثر است که از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شده و روایت‌گر همین داستان‌هاست.
یکی از شیوه‌های بسیار اثرگذار انتقال مفهوم و پیام «داستان‌پردازی» است. قرآن کریم که معجزه‌ای بی‌همتاست، از داستان‌های متنوع و زیادی استفاده کرده است تا این انتقال مفهوم را به بهترین و شیرین‌ترین شکل محقق کند. در بعضی از داستان‌های قرآن از حیواناتی نام برده شده است که نقش پررنگی در داستان داشته‌اند.
مثل کلاغ در داستان هابیل و قابیل؛ سگ اصحاب کهف؛ هدهد حضرت سلیمان و ملکه بلقیس؛ مورچه‌ای که در داستان حضرت سلیمان از او یاد شده؛ قوچ داستان حضرت ابراهیم(ع)؛ نهنگ داستان حضرت یونس(ع)؛ فیل در داستان ابرهه؛ خر حضرت عُزیر(ع) و … .

در این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های زندگی پیامبران نگاشته شده که از زبان حیوانات روایت می‌شود. تکنیک جان‌بخشی و شخصیت‌بخشی در این کتاب به این موضوع کمک می‌کند تا کودکان که مخاطب اصلی این کتاب هستند راحت‌تر با داستان ارتباط برقرار کنند و جذابیت موضوعی برای آنها فراهم شود.
داستان‌های این کتاب عبارت‌اند از: سربازان خدا (حضرت ابراهیم)/ شتری که مادرش کوه بود (حضرت صالح)/ شهری در عصا (حضرت سلیمان)/ طاووسی بر فراز کوه (حضرت ابراهیم)/ کلاغ معلم (هابیل و قابیل)/ گاوی که خوشحال بود (حضرت موسی)/ آوازهای گوساله طلایی (حضرت موسی)/ پرندگان نگهبان (داستان ابرهه)/ هدهد سایه‌بان (حضرت سلیمان)/ موش سدشکن (حضرت سلیمان)/ مورچه‌های شگفت‌انگیز (حضرت سلیمان)/ آرامش در عمق اقیانوس (حضرت یونس)/ اژدها (حضرت موسی)/ مأموریت صدساله (حضرت عزیر).

کتاب «سربازان زبان‌بسته» نوشته حامد جلالی و تصویرگری کوثر رضایی، به همت انتشارات کتاب جمکران در ۱۷۰ صفحه به بهای ۶۷ هزار تومان چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها