سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
کتابخانه سیار هرسین به بیش از 5 هزار نفر خدمات می‌دهد

کرمانشاه - مسئول کتابخانه سیار روستایی شهدای گمنام شهرستان هرسین گفت: این کتابخانه به بیش از 5هزار نفر خدمت می‌کند که حدود ۱۰ درصد از این میزان، عضو کتابخانه سیار روستایی هستند که از میانگین کشوری هم بالاتر است.

سرویس استان‌های خبرگزاری ایران(ایبنا)- جلال عزیزی: کتابخانه‌های سیار که به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌پردازند همه خدمات کتابخانه ثابت روستایی با همان کیفیت را در بردارند و تنها از داشتن سالن مطالعه بی‌بهره هستند.

ردپای کتابخانه‌های سیار در نقاط آسیب‌پذیر و محروم استان کرمانشاه به‌خوبی دیده می‌شود، کتابخانه‌ای که می‌تواند به فکر و خیال  کودکان روستا پروبال دهد و علاوه بر ایجاد سرگرمی، استعدادها را شکوفا کند و با انتشار دانایی و آگاهی در محرومیت‌زدایی نقش‌آفرینی کند.
 
کتابخانه سیار روستایی «شهدای گمنام هرسین» جمعیتی بیش از 5 هزار نفر را پوشش می‌دهد، در این کتابخانه ۴۸۷ نفر عضو فعال هستند که بیشتر مخاطبین را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.
 
کتابخانه سیار کتاب را به درب منازل می‌برد

کتابدار و مسئول کتابخانه سیار روستایی شهدای گمنام شهرستان هرسین در تشریح فعالیت کتابخانه سیار و اهمیت آن برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم به خبرنگار ایبنا در کرمانشاه گفت: مزیت و برتری که کتابخانه سیار نسبت به سایر کتابخانه‌ها دارد، این است که کتاب‌ها را تقریبا به درب منزل روستائیان وعشایر می‌رساند و می‌تواند در هفته تا ۱۰ روستا را پوشش دهد ولی کتابخانه ثابت که در قالب ساختمان است تنها محدوده خاصی همچون یک یا دو روستا را پوشش می‌دهد.
 
بهرام عظیمی ادامه داد: در حال حاضر کتابخانه سیار شهدای گمنام هرسین در هفته تعداد 8 روستا را در شهرستان هرسین پوشش می‌دهد که خدماتی همچون امانت کتاب و دیگر برنامه‌های فرهنگی را در بردارد و جمعیتی بیش از 5 هزار نفر را پوشش می‌دهد، این موضوع موجب برتری کتابخانه سیار از ساختمان کتابخانه روستایی است چراکه کتابخانه ثابت روستایی به صورت معمول نزدیک به 2هزار نفر یا کمتر را پوشش می‌دهند.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ درصد از این 5 هزار نفر عضو کتابخانه سیار روستایی هستند که از میانگین کشوری هم بالاتر است.

عظیمی در زمینه نحوه امانت کتاب به اعضای کتابخانه اضافه کرد: برخی اوقات پیش می‌آید با توجه به محدودیت منابع این کتابخانه، میزان آمار امانت کتاب از کتابخانه اصلی شهرستان نیز بیشتر باشد که دبیرکل نهاد در مصاحبه اخیر خود به این موضوع نیز اشاره کرده است.

وی افزود: با توجه به دستورالعمل‌های ارسالی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مخاطب و جامع هدف اصلی کتابخانه‌های سیار کودکان و نوجوانان هستند به صورتی که تاکید شده، باید ۷۰ درصد از منابع کل این کتابخانه به منابع کودک و نوجوان اختصاص یابد.
 
عظیمی اضافه کرد: تمام همکاران در کتابخانه‌های سیار سراسر کشور با جدیت و باوجود مشکلات و کاستی‌هایی که شاید وجود داشته باشد به اعضای خود در خدمت تعریف شده مشغول به فعالیت هستند و این نکته از نگاه تیزبین دبیرکل و مسئولان نهاد پنهان نمانده است و بارها به اهمیت وجود کتابخانه‌های سیار اشاره کرده‌اند و نمونه این توجه افزایش تعداد این کتابخانه از 9 کتابخانه به ۵۰ کتابخانه سیار در چند سال اخیر است.
 
این مسئول ادامه داد: تعداد برنامه‌های فرهنگی مورد تایید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای جذب مخاطبین در سال گذشته بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی بوده است و  در سال گذشته تعداد 12 هزار و 729 جلد کتاب به امانت رفته که حدودا در ماه بیش از یک‌هزارجلد کتاب به امانت رفته است که شاید این آمار از میانگین کشوری بالاتر باشد.
 
اجرای اردوی جهادی فرهنگی در روستاها


عظیمی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی تحت عنوان اردوی جهادی فرهنگی در تعدادی از روستاهای که تحت پوشش کتابخانه نیستند نیز اجرا می‌شود، افزود: روزهای شنبه روستای کمرگ هرسین، روز یکشنبه به روستاهای پریوه علیا و سفلی و روز دوشنبه به روستای کهریز و حسن بقعه و سه شنبه ها به روستاهای رایگان و قلی آباد و روز چهارشنبه نیز در روستای سرماج بیستون میزبان مخاطبان کتابخوانی هستیم، همچنین روزهای پنجشنبه در کتابخانه مادر یعنی «کتابخانه شهدای محراب شهرستان» به انجام امور کتابخانه‌ای و رسیدگی به خودرو کتابخانه سیار و منابع آن مشغول هستیم.
 

وی درخصوص دوازدهمین جشنواره کتابخوانی عنوان کرد: در ابتدای شروع دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تاکنون رتبه دوم فعالیت در سطح شهرستان را داریم و در سطح استان نیز در جذب مخاطب جشنواره رضوی در جمع 10 کتابخانه برتر استان هستیم.

عظیمی یادآور شد: امیدوارم با افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار در استان کرمانشاه و پیگیری مسئول و کارشناسان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه‌ شاهد گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مناطق محروم شویم.

این مسئول افزود: با توجه به اهمیت این کتابخانه‌ها در مناطق محروم و همچنین سختی کار در کتابخانه سیار، درخواست‌هایی برای بهبود امکانات خودروهای سیار و وضعیت معیشت داریم که البته مسئولان نهاد کتابخانه‌ها پیگیر رفع این دغدغه‌ها هستند و درخواست ما تسریع در انجام این امور است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها