دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
«عروسی قشقایی» کتاب شد

فارس- کتاب «عروسی قشقایی»، نوشته دکتر علی‌اکبر طاهری، نویسنده و پژوهشگر شیرازی با ویراستاری کرامت یزدانی(اشک) توسط انتشارات نویسندگان پارس در شیراز منتشر شد.

علی اکبر طاهری در خصوص این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، عنوان کرد: ازدواج، سنتی الهی، مشترک، ماندگار و قراردادی اجتماعی در میان همه اقوام با هر دین، مذهب و زبان، نقطه عطفی در زندگی هر انسان، بوده است که هیچ جامعه‌ای را یارای گریز از آن نیست. از بدو خلقت بشر تاکنون، این امر مهم، برقرار و بر دوام بوده است. در طول تاریخ، هر قوم و ملتی، شیوه انجام این سنت را طبق آئین، باور و مسلک خویش برگزیده که بنابر شرایط جغرافیایی، اعتقادی، زبانی، مذهبی، فرهنگی، شیوه زندگی با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته است. این تفاوت‌ها، از ابتدای خواستگاری، نحوه جشن و شادی، تا رفتن عروس به خانه بخت و حتی آداب بعد از عروسی نیز مشاهده می‌گردد. با گذشت زمان و قوی‌شدن سطح ارتباطات اقوام و ملل، شاهد تأثیر آداب و رسوم بر یکدیگر می‌باشیم. 

وی افزود: جامعه قشقائی نیز به عنوان قومی کهن، از این قاعده مستثنی نبوده و از دیرباز دارای سنت و آئینی جذاب و معنادار، برای این رویداد بزرگ بوده است؛ و در طول قرن‌ها، این سنت را حفظ و جلا بخشیده است. این سنن، دائم در حال تغییر است و از آن گریزی نیست.


به گفته مولف کتاب «عروش قشقایی»‌، در این کتاب، برای بیان ظرائف و زیبائی‌های مراسم ازدواج و عروسی قوم قشقائی، همان مراسم کاملاً سنتی و عاری از دخل و تصرف و تغییر مد نظر قرار گرفته است که هر‌چند در این زمانه، کمتر مشاهده می‌گردد؛ اما تا گذشته‌ای نه چندان دور، جریان داشته و در صورت اراده جمعی قشقائی‌ها، بیشتر آن، قابل‌بازپیرایی و گسترش است. 

طاهری، اضافه کرد: با اعتقاد راسخ، عروسی قشقائی را کم‌نظیر، شگفت‌انگیز و جذاب می‌دانم. همه این‌ها به خاطر «اصالت، صفا و سادگی، همیاری و همکاری بی‌منت، شور و شوق با صداقت، تنوع برنامه‌ها، شکوه ناب، لباس رنگین و سنگین خاص و با‌وقار، رقص وزین و بی‌مانند و سرانجام نغمه «سَحَرآوازی» سِحرآمیزش است.

این نویسنده قشقایی گفت: عروسی قشقایی، زیبا، باشکوه و برنامه‌های مختلف و شادی‌بخش دارد که مجاب کرد تا با افتخار در خدمتش باشم؛ زیرا به قول ماری‌ترز، «مراسم عروسی ایل قشقائی، هنگامه‌ای از جشن و سرور است». سعی کرده‌ام اثری باکیفیت، مستند و مستدل ارائه دهم. زیرا این کتاب را متعلق به ایل و ایرانم می‌دانم؛ و باید اثری بایسته و شایسته و در شأن فرهنگ اصیل و خوانندگان فهیم باشد.

به گزارش ایبنا؛ «عروسی قشقایی»، نوشته علی‌اکبر طاهری، نویسنده و پژوهشگر شیرازی، با ویراستاری کرامت یزدانی(اشک)، در ۴۰۰ صفحه توسط انتشارات نویسندگان فارس منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها