شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
حضور 10 کشور در جشنواره بین‌المللی پانتومیم

زنجان- مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره بین‌المللی پانتومیم با حضور 10 کشور برگزار می‌شود و حضور کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا، اروگوئه، هند، مکزیک در این جشنواره قطعی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کاظم نظری بعداز ظهر شنبه در نشست مشترک با مسئولان استان زنجان اظهار کرد: در آینده نزدیک زنجان میزبان جشنواره بین‌المللی پانتومیم خواهد بود که یک رویداد بزرگ محسوب می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری در ارتباط با برگزاری هرچه بهتر این جشنواره گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی درست یک استانداردسازی در حوزه هنرهای نمایشی ( پانتومیم) صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از گروه‌های نمایشی در اجرای آسیب‌های اجتماعی یک موضوع موفقیت‌آمیز در استفاده از این هنر محسوب می‌شود، تصریح کرد: با توجه به بین‌المللی بودن این جشنواره، اگر با وزارت امور خارجه بتوانیم ارتباط را فراهم کنیم که تبادل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کنار این جشنواره اتفاق بیافتد قطعا معرفی استان زنجان مطلوب واقع خواهد شد.

نظری ادامه داد: این رویداد هنری بزرگ محسناتی هم دارد و آن تبادل اقتصادی فرهنگی هنری و گردشگری است، چون استان‌های دیگر نماینده استانهای دیگر در استان زنجان هستند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی تمرکززدایی اجرای برنامه‌ها از تهران به استان‌هاست، اضافه کرد: برگزاری این جشنواره‌ها موجب تقویت زیرساخت‌های هنری در استان‌ها می‌شود.

وی به فراخوان تهیه شده در بهمن ماه سال گذشته و ارسال این فرا‌خوان به کشورهای خارجی به ویژه مرکز ITI تئاتر جهانی اشاره کرد و گفت: در راستای این فراخوان ۳۰ کشور متقاضی حضور در این جشنواره را داشتند که از این تعداد حضور ۱۰ کشور قطعی شده است.

نظری در ادامه با اشاره به اینکه اسپانیا، ایتالیا، اروگوئه، هند، مکزیک و ... از جمله کشورهای هستند که حضورشان به همراه گروه‌های حرفه‌ای پانتومیم ایران در این جشنواره قطعی است، افزود: امیدواریم این جشنواره بعد از ماه محرم و صفر در ۷ مهرماه سال جاری در زنجان به بهترین شکل اجرا می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری چنین  رویداد هنری به ویژه در بحث آسیب‌های اجتماعی می‌تواند تاثیرگذار باشد، چرا که پانتومیم یک گونه نمایشی است  که با بهترین شکل با مخاطبان خود در فضا‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و پیام را به بهترین شکل انتقال دهد.

 استاندار زنجان نیز  با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌های بین‌المللی موجب معرفی هرچه بهتر استان می‌شود، اضافه کرد: قطعا برگزاری این جشنواره موجب به اشتراک گذاشتن فرهنگ‌های مختلف خواهد شد و زنجان را در سطح بین‌المللی مطرح خواهد کرد.

محسن افشارچی به حفظ مسئله نشاط مردم اشاره کرد و افزود: ما در حال گذر از سختی هستیم و افق‌های روشنی در این بین دیده می‌شود که باید در هر صورت ما مردم را در عالمی به غیراز آنچه برای خودشان هست آشنا کنیم و آن عالم هنر است.

وی با اشاره به اینکه ورود به عالم هنری مانند تئاتر کنده شدن از عالم دنیوی است، افزود: قطعا بردن مردم به عالم هنر از زیرساخت‌های ایجاد نشاط در جامعه است و هر قدر نشاط در جامعه افزایش یابد، آسیب‌های اجتماعی کمتر خواهد شد.

استاندار زنجان سرگرم کردن و ایجاد نشاط را یکی از وظایف حاکمیت عنوان کرد و گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی نمایش پانتومیم می‌تواند این آسیب‌ها را کم کند و با ایجاد فضای روح بخش هم می‌تواند، موثر باشد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی است، اضافه کرد: اینکه مردم به خیابان‌ها آمدند فرهنگی بود.

آیت‌الله شیخ علی خاتمی با اظهار بیانات رهبرمعظم انقلاب که اخیرا فرمودند سخت افزار و نرم افزار امام راحل کاغد و نوار بود، افزود: با این ابزار سه کار بزرگی انجام دادند اینکه تبدیل سلطنت به جمهوری اسلامی تغییر کرد، مردم در صحنه حاضر شدند و در نتیجه بیداری اسلامی حاصل شد و این به برکت هنرانقلاب اسلامی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز هدف از برگزاری این جشنواره را شناساندن فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی به جهانیان و معرفی هنرمندان برجسته و خلاق  به سرتاسر جهان عنوان کرد و گفت: در این جشنواره تلاش می‌شود تا ظرفیت های استان زنجان مخصوصاً سلطانیه در حوزه گردشگری به کشورهای دیگر معرفی شود.

امراله حسنی با یادآوری اینکه پیشتر مقرر شده بود جشنواره در تیرماه اجرا شود، گفت: به دلیل همزمانی این جشنواره با جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی، زمان برگزاری جشنواره بین المللی پانتومیم به مهرماه موکول شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه هنر با تاثیر گذاری عمیق خود بهترین ابزار برای رساندن پیام  و حتی سیاست های کلان کشور است، تصریح کرد: پوستر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اواخر تیرماه رونمایی خواهد شد.

دبیر دومین جشنواره بین المللی پانتومیم نیز در این دیدار با بیان اینکه نتایج بازبینی آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره تا ۱۰ شهریور اعلام می‌شود، اظهار کرد: دومین جشنواره بین المللی پانتومیم به میزبانی استان زنجان از ۱۷ تا ۲۰ مهرماه برگزار خواهد شد.

ساسان قجر گفت: سال گذشته گروه‌های مختلف خارجی متقاضی حضور در این جشنواره بودند که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، حضور گروه‌های خارجی در این رویداد هنری به این دوره موکول شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها