جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
از اختتامیه هشتمین دوره جشنواره ادبی خاتم تا چاپ چند اثر جدید دینی

حوزه دین در هفته گذشته شاهد انتشار چندین کتاب از سوی موسسه بوستان کتاب و برگزاری چند نشست بود که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دین و مذهب همواره یکی از تأثیرگذارترین عناصر موجود در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و می‌توان آن را به عنوان یکی از نهادهای اصلی اجتماعی در هر جامعه‌ای در نظر گرفت. باتوجه به نقش دین در تعیین کنندگی و نیرومندی پدیده‌های اجتماعی مروری می‌کنیم بر کتاب‌ها و نشست‌هایی که در آخرین هفته خرداد 1402 در حوزه دین داشتیم.

موسسه بوستان کتاب در هفته گذشته نقش پررنگی در انتشار کتاب‌های حوزه دین داشته و 4 کتاب منتشر کرد. کتاب «شکوه انتظار و دیدار»، پژوهشی درباره فلسفه انتظار و ظهور حضرت مهدی(عج) است که عذرا انصاری آن را در ۲۴۷ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسانیده است. این اثر چنان که از نامش برمی‌آید، به معرفی انتظار راستین می‌پردازد و اهمیت انتظار توأم با فعالیت و نشاط را باز می‌نماید و آداب انتظار را با قلمی روان به خواننده یادآوری می‌کند.
 
این کتاب در سه بخش تألیف شده است؛ در بخش اول با عنوان «شکوه منتظَر» نویسنده به تبیین تولد و امامت(چگونگی ولادت حضرت مهدی(عج)، مادر حضرت مهدی(عج) و طول عمر حضرت حجت(ارواحنا فداه) پرداخته و دوران غیبت(مهدی موعود در کتاب های اهل سنت، راز غیبت و دلایل پایان غیبت صغری و آغاز غیبت کبری) را مورد بررسی قرار داده و فایده‌های امام غایب(واسطه فیض، عامل دلگرمی و امید مستمر) را مورد تأکید قرار داده است.

کتاب «تحلیل فلسفی نظریه اخلاقی فخر رازی» اثر هاشم قربانی نیز در ۳۰۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب در هفته‌ای که گذشت به چاپ رسید. فخرالدین محمد بن عمر رازی در میان اندیشمندان سرزمین‌های اسلامی، نامی پرآوازه است و فکرورزی انتقادی و سخنوری او شهرتی چشمگیر دارد. رازی می‌کوشد از چارچوب‌های فلسفی و کلامی تعین یافته زمان خود فراتر رود و طرحی تازه در فلسفه اخلاق دراندازد. بنیاد‌های اخلاقی در حوزه سعادت، کمال، لذت و مسئله سلامت نفس از مهمترین مؤلفه‌هایی است که فخر رازی آنها را در امر اخلاقی تحلیل می‌کند.

اثر پیش رو با توجه به تنوع آرای رازی، کوشیده است مؤلفه های اخلاق نگاری رازی را با رویکردی فلسفی تبیین و صورت بندی کند و نوآوری‌های را از حیث روش و محتوا بازنماید.

همچنین کتاب «نقش علمای شیعه در دوره اول قاجار (با تأکید بر جنگ های ایران و روس)» اثر نصرالله پورفیاض در ۵۷۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید. این پژوهش با روش کتابخانه‌ای به بررسی و تحلیل حوادث تاریخی و نظریات متفاوت مورخان در مورد حوادث دوره اول قاجار پرداخته و با بیان مبانی نظری و عملی علمای اصولی مذهب تشیع، چگونگی تحولات تاریخی، سیاسی و دینی آن دوره را بررسی کرده است.

کتاب «مهدویت و عقل و دین» چهارمین کتاب منتشر شده از سوی موسسه بوستان کتاب در هفته‌ای که گذشت بود. این کتاب اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری در ۴۹۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

این کتاب برای تبرئه علمای درباری وابسته یا تخطئه بعضی خادمان کشور نوشته نشده، بلکه برای بیان واقعیات تاریخی و مبارزه چندجانبه علمای راستین شیعه در تدوین مبانی حکومت شیعه و مبارزه با فرقه‌های انحرافی و میسیونر های مسیحی نگاشته شده است تا درایت آنها در ارائه مبانی دینی، سیاسی و حکومتی شیعه طبق آیات و روایات برای ایجاد انسجام ملی ایرانیان و تثبیت مبانی و ساختار حکومت شیعی در ایران، به ویژه نجات کشور از سلطه استعمار و وابستگان آنها روشن شود. در این راستا سعی شده است از بیان خدمات افراد خدوم و مستقل ایرانی با اندیشه متفاوت به این مرز و بوم دریغ نشود.

کتاب «طراحی زنجیره تأمین نظام اداره خدمت فرهنگی تبلیغ دین» نوشته کریم ابراهیمی، میثم شهبازی، جعفر رحمانی و مرتضی سلطانی نیز در هفته گذشته در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ۴۷۹ صفحه تهیه و به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.

در این کتاب که پژوهشی انضمامی و کاربردی و در عین ‌حال راهبردی است، پژوهشگران تلاش کردند ضمن شناسایی کنشگران کلان حوزه فرهنگ دینی به ویژه امر تبلیغ دین، به توصیف وضع موجود به نقش یا نقش‌های هر کدام از این کنشگران، فرایند و ساختار ارتباطی آنها و طراحی و تجویز وضعیت مطلوب نقش، فرآیند و ساختار ارتباطی کنشگران کلان عرصه فرهنگ با استفاده از چارچوب علمی مدیریت زنجیره تامین خدمات بپردازند.

این کتاب بر آن است به منظور رفع کژکاردکردهای نهادهای رسمی متولی تبلیغ دینی و اصلاح تشکیلات دخیل در این امر، به ارزیابی وضع ساختار موجود مدیریت تبلیغ و طراحی زنجیره تامین آن بپردازد و از این طریق بازدهی تبلیغ دینی را افزایش دهد.

نشست‌هایی که برگزار شد...

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های نسبت علم با الهیات و فلسفه با عنوان «فاعلیت عام خداوند و طبیعت» در هفته‌ای که گذشت از سوی ستاد مقابله با الحاد و با حضور حجج اسلام رضا برنجکار و محمدباقر سعیدی‌روشن برگزار شد.

همچنین نشست آموزشی «مردمی سازی فعالیت‌های قرآنی کشور» از سوی سازمان دارالقرآن الکریم از سه‌شنبه 30 خرداد ماه به مدت سه روز در شهر مقدس قم برگزار شد.

این همایش با محوریت مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی کشور ویژه رؤسا و کارشناسان قرآنی سراسر کشور برگزار شد و شناخت الگوهای رفتاری افراد به منظور اثر بخشی فعالیت‌های قرآنی به همراه برپایی نشست‌های تخصصی و منطقه‌ای و تشریح برنامه‌ها، اجرای برنامه‌های معرفتی و تدبری و برنامه‌های فرهنگی و زیارتی از جمله دیگر برنامه‌های این نشست بود.

یکی دیگر از رویدادهای مهم هفته‌ گذشته نیز اختتامیه هشتمین دوره جشنواره ادبی خاتم، با داستان‌هایی در مورد سیره پیامبر اکرم(ص) بود که در این برنامه غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس بنیاد سعدی، علی‌اکبر اشعری عضو هیئت مدیره دفتر نشر فرهنگ اسلامی و محمدرضا شرفی خبوشان مدرس ادبیات فارسی، نویسنده و شاعر ایرانی حضور داشته و به ایراد سخن پرداختند. 

در این مراسم رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: پیامبر به یک معنا جلوه خود قرآن است یعنی اینکه گفته می‌شود قرآن ناطق، پیامبر نسخه و ترجمه‌ای از حقایق و معارف قرآنی است و در خود قرآن نیز به این موضوع توجه شده است. قرآن پیامبر را اسوه، الگو و متر و معیار می‌داند و در آیات مختلفی از قرآن این موضوع آمده است.



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها