سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
سفری محرمانه و هراس‌انگیز به اسرار ناگفتنی در «استخوانی در گلو»

کتاب «استخوانی در گلو» با ساختاری دقیق و تکنیک خاصی، مخاطب را به سفری فریبنده و هراس‌انگیز می‌برد که با پیچش‌های داستانی باورنکردنی رازهایی ساده ولی شگفت‌انگیز را کشف می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معصومه باقری در کتاب «استخوانی در گلو» با ایجاد صحنه‌هایی که مخاطب بتواند درکی روشن از یک زندگیِ پُرمفهوم را پیدا کند، توانسته است داستانی موفق خلق کند.

شخصیت اصلی کتاب مصطفی نام دارد که به دختری به نام مهسا علاقه‌مند است؛ ولی شک و دودلی در این عشق و احساس، او را سردرگم می‌کند. مصطفی برای رفع تردیدهایش به روان‌پزشکی که از دوستانِ قدیمی‌اش است مراجعه می‌کند تا اوضاع روحی بهتری داشته باشد؛ ولی هرچقدر زمان می‌گذرد، تمام شک‌های مصطفی به یقین تبدیل می‌شود و کم‌کم درمی‌یابد که تردیدهایش بی‌دلیل نبوده‌اند و واقعا رازهایی در زندگی وی، عشقش مهسا و خانواده‌اش است که از آنها بی‌خبر بوده است.

همیشه می‌گویند ادبیات تاثیر مهمی در زندگی انسان‌ها دارد؛ ولی شاید عواملی که دراین‌باره شنیده‌ایم محدود و کوتاه باشند. یکی از موثرین موضوع‌هایی که مستور مانده این است که مطالعه‌ آثار ادبی توانایی تفکر نقادانه و آموزه‌های جدید را در مخاطب پرورش کنند.

آنچه «استخوانی در گلو» را در بخشِ ادبیات جدی قرار می‌دهد این موضوع است که وجود رازهای شگفت‌انگیز در داستان، نقطه‌ اوج و قوت قصه نیستند، بلکه فقط هیجانِ داستان را بیشتر می‌کنند و خط روایی قصه، بدون برملا شدنِ آن داستان‌ها هم مفهوم و پیامدهای داستان را می‌رساند.

«استخوانی در گلو» با ساختاری دقیق و تکنیک خاصی مخاطب را به سفری فریبنده و هراس‌انگیز می‌برد که با پیچش‌های داستانی باورنکردنی رازهایی ساده ولی شگفتی‌خیز را کشف می‌کند.

پایان‌بندی مناسب، زمان و مکان مشخص، شخصیت‌های پویا، نحوه‌ ارائه مطالب و متنِ خوش‌خوان و فصل‌بندی نظام‌بندی‌شده، از دیگر ویژگی‌های کتاب استخوانی در گلو هستند.

در بخشی از متن می‌خوانیم: « هر آدمی توی زندگی‌اش زخم‌هایی پنهان دارد که اگر بر زبان بیاورد؛ زبانه‌هایش مثل دود آتش برافروخته می‌شوند؛ امّا این زخم‌ها ماهی‌های زهر‌خورده‌ای هستند که گیج و سردرگم می‌لغزند و تبدیل می‌شوند به استخوانی در گلو.»

نسل نواندیش اخیرا کتاب «استخوانی در گلو» را در 328 صفحه و بهای 134 هزار تومان عرضه کرده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها