دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۷
خواندن رمان نوجوان «رونی یک پیانو قورت داده» برای بزرگ‌ترها واجب است

رمان «رونی یک پیانو قورت داده» به یکی از معضلات اساسی نوجوانان و جوانان ما می‌پردازد. از جمله اشتباهات استراتژیک ما در برخورد با نوجوان‌ها این است که فکر می‌کنیم مشکلات آنها از جنس مشکلات ماست؛ رمان‌هایی از این دست که به مسائل معاصر ما می‌پردازند، می‌توانند چشم‌مان را باز کنند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- احمد آفتابی، استاد دانشگاه: «رونی یک پیانو قورت داده» درباره زندگی رونی یا رونیکا شخصیت ۱۴ساله کتاب است که یک ویدیو دو دقیقه و ۱۴ثانیه‌ای از او در فضای مجازی پخش شده است. حالا بعد از گذشت یک سال تصمیم می‌گیرد این کتاب را بنویسد و اتفاقاتی که منجر به تولید و پخش آن ویدیو شده را توضیح بدهد. چهار هفته قبل از آنکه ویدیو توسط مردم گرفته شود، اتفاقاتی برای رونی رخ داده که او خیلی با حوصله و آرام شروع می‌کند به تعریف‌کردن آن. مادرش را سه سال قبل از دست داده و با برادر سه‌ساله‌ و پدرش یک خانواده سه نفره را تشکیل داده‌اند.
 
رمان، حرف‌های حسابی بسیاری دارد و به‌رغم حجم کم آن، می‌شود ساعت‌ها درباره‌اش حرف زد. باید به نویسنده تبریک و احسنت گفت که چطور آهسته و قطره‌چکانی پازل‌های رمان را دانه به دانه ساخته است. یکی از صحنه‌های انصافا تأثیرگذار «رونی یک پیانو قورت داده» در صفحه ۱۳۵ و تقریبا اواخر رمان اتفاق می‌افتد و داستان پتک خود را می‌زند. نویسنده کدها و نشانه‌هایی در صفحات قبل گذاشته است تا اثرگذاری آن صحنه به اوج برسد. پدر رونی از همسر مرحومش یک‌سری عکس و یادداشت نگه داشته که در یکی از عکس‌ها آنها کنار یک پیانو ایستاده‌اند و پشت آن جمله‌ای خطاب به رونی‌ای که هنوز به‌دنیا نیامده نوشته است: «رونی، پیانیستِ تنهای مامان، مدادرنگی زندگی ما! با تو زندگیِ تلخ و سیاه را رنگی خواهیم کرد تا دوست‌داشتنی و قشنگ شود.». رونی بعدها و در آن صحنه مهم، از این تعبیر استفاده می‌کند تا دوستش را نجات دهد.
 
رونی و دوستانش در مدرسه گروهی دارند به اسم «سه کلّه‌پوک». قرار است در تولد یکی از هم‌مدرسه‌ای‌ها شرکت کنند که رونی حاضر نیست این کار را بکند. از نشانه‌های مهم کتاب پرداختن به دو شخصیت ادبی است: یکی سیلویا پلات که از شعرهای او استفاده می‌کنند و دیگری ویرجینیا وولف. این‌ها علاوه بر اینکه خانم هستند و ادیب‌اند، یک ویژگی مشترک دیگر هم دارند: هر دو خودکشی کرده‌اند.
 
این رمان به یکی از معضلات اساسی نوجوانان و جوانان ما می‌پردازد. به نظرم واجب‌تر از آن‌که این رمان را نوجوان‌ها بخوانند، ما بزرگ‌ترها باید آن را بخوانیم. از جمله اشتباهات استراتژیک ما در برخورد با نوجوان‌ها این است که فکر می‌کنیم مشکلات آنها از جنس مشکلات ماست؛ من در ۱۴سالگی با مشکلی دست‌وپنجه نرم کرده‌ام؛ مثلا در سال ۱۳۷۲، تصور می‌کنم حالا فرزند چهارده‌ساله‌ام در سال ۱۴۰۲ هم با همان مشکل درگیر است. اصلا این‌طور نیست. رمان‌هایی از این دست که به مسائل معاصر ما می‌پردازند، می‌توانند چشم ما را باز کنند.
 
رمان «رونی یک پیانو قورت داده» نوشته تیمور آقامحمدی با طراحی جلد پژمان رحیمی‌زاده است که در ۱۴۸ صفحه و به بهای ۴۵ هزار تومان از سوی نشر مهرک به چاپ رسیده است. این رمان که با استقبال خوب منتقدان همراه بوده، موفق به کسب نشان لاک‌پشت پرنده (چهار ستاره)، جایزه ملی کتاب سال تبریز (برگزیده در بخش رمان و طرح جلد) و نامزد جایزه قلم زرین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها