دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
معضلات اساسی صنعت چاپ با مشارکت بخش خصوصی و تسهیل‌گری دولت مرتفع می‌شود

کارشناسان در نشست «راهکارهای مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ» تاکید کردند، برای حل معضلات اساسی به کار عمیق و ایجاد بازارهای بین‌المللی با مشارکت بخش خصوصی و تسهیل‌گری بخش دولتی نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست «راهکارهای مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ» ‌(یکشنبه 28 خرداد) با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید بهروان، معاون محتوایی دفتر امور چاپ و نشر، محسن یگانه کاری، مسئول آموزش دفتر امور چاپ و نشر، خدایار صادقی، استاد دانشگاه، احمدرضا اعتماد مظاهری، مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران، بیژن گلستانیان، فعال حوزه چاپ، حمیدرضا طاهری آشتیانی رئیس هیات‌مدیره تعاونی چاپخانه‌داران، حمید فریور، کارشناس حوزه چاپ و مهرداد نباتچیان، فعال حوزه چاپ در سالن جلسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
کارشناسان در نشست 4 ساعته بر موضوعات و مباحث مهم حوزه اقتصاد و صنعت پرداختند و پیشنهادهایی درباره ایجاد بازارهای بین‌المللی به همت بخش خصوصی با تسهیل‌گری بخش دولتی، تبدیل سبد محصول به کالا و ارائه خدمات متنوع، توجه به چرخه بازیافت و کنترل قیمت، ایجاد مشتریان وفادار، نقش تحریم‌ها در ایجاد تورم استفاده صحیح از منابع، افزایش حجم مبادلات و افزایش قیمت با برندسازی ارائه دادند.
 
ابراهیمی در این نشست، با اشاره به دلایل برگزاری این نشست، گفت: مقام معظم رهبری امسال را به‌عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند و صنعت چاپ نقش مهمی در بالا بردن و افزایش تولید دارد.
 
وی افزود: با توجه به لزوم همکاری میان فعالان حوزه چاپ و بخش دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند جلساتی به منظور هم‌اندیشی بخش دولتی و خصوصی برگزار کند، در این جلسات به کمک فعالان این حوزه به تولید محتواهای آموزشی و کاربردی برای رفع موانع تولید و مهارم تورم خواهیم پرداخت.
 
همچنین محسن یگانه در سخنانی گفت: صنعت چاپ، نقش تاثیر‌گذار و مهمی در اقتصاد دارد. صنعت چاپ است که می‌تواند در بعضی حوزه‌ها تعیین‌کننده باشد، بر این اساس 4 نشست پیش‌بینی شده اما محدودیتی نداریم و می‌توانیم برای نشست‌های دیگری هم درصورت نیاز برنامه‌ریزی کنیم. در دفتر امور چاپ قرار شد، برای شعار سال برنامه‌ای داشته باشیم و به این نتیجه رسیدیم که محتوایی برای این موضوع مهیا شود. این تلاش اهداف آموزشی دارد و تامین محتوای این حرکت از این جلسه آغاز می‌شود. تعیین شاخص‌هایی برای تورم، بعد راهکارهایی برای مقابله و مهار با این تورم در این موضوع درخور توجه است.
 
در بخش دیگر این نشست، بیژن گلستانیان در سخنانی با بیان اینکه تورم زمانی ایجاد می‌شود که پول غیر از مبانی سرمایه‌گذاری به کشور وارد شود، گفت: صنف و صنعت چاپ تاثیری در ایجاد تورم ندارند اما در این میان عواملی وجود دارد که در این صنعت رکود ایجاد می‌کند. بخشی از مشکلاتی که فعالان ما در این حوزه دارند به علت نگرشی است که به صنعت چاپ وجود دارد.
 
وی ادامه داد: در این حوزه معتقدم که باید برای حل مشکلات و دغدغه‌ فعالان این حوزه در معاونت فرهنگی یا دفتر امور چاپ و نشر یک اتاق فکر تشکیل شود، دفتری که سیاست‌های آن با تغییر وزیر، معاون و مدیرکل‌ها تغییری نکند و با ورود مدیران جدید با توجه به سیاست‌های کلان مسیر خود را ادامه دهد.
 
احمدرضا اعتمادمظاهری، دیگر سخنران این نشست با طرح این موضوع که صنعت چاپ در موضوع تورم متفاوت از سایر حوزه‌ها نیست، مشکل کلان در اقتصاد کشور است، موضوعاتی مثل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، نبود و گرانی مواد اولیه، مشکلات روابط بین بانکی و کمبود ارز از چالش‌های جدی این صنعت به شمار می‌آید و مانع بزرگی برای تجارت و تولید در کشور هستند.
 
وی افزود: امروزه قدرت خرید از منابع کم است و دستمان برای خرید تمام منابع موجود در دنیا به اصطلاح زیاد باز نیست و رقابت برای وارکنندگان ماشین‌آلات و مواد اولیه بسته است.
 
                              

حمیدرضا طاهری آشتیانی، دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه تحلیل تورم اگر با زمان سنجیده شود، به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور برمی‌گردد، گفت: ارائه خدمات و تولید از سه حوزه بالادست و پایین‌دست انجام می‌شود. گاهی در حوزه چاپ شاهدیم که چاپخانه‌دار مواد اولیه گران‌قیمت خریداری می‌کند و به تناسب آن هزینه تولید کارهایش اقزایش پیدا می‌کند، اما گاهی در فرایند تولید، چاپخانه‌دار، ماشین‌آلاتی در تولید دارد که قیمت سربار و هزینه‌اش زیاد‌تر است، در حوزه پایین‌دستی نیز گاهی ظرفیت‌هایی بیش از نیاز متمرکز می‌شود.
 
وی افزود: این کار موجب ایجاد رقابت منفی در صنف و عرضه و تقاضایی می‌شود که وقتی از بین می‌رود، کمبودها عامل تورم می‌شوند.
 
طاهری با بیان اینکه مسائل زیادی موجب می‌شود که صنف با چالش‌های جدی روبه‌رو شود، عنوان کرد: در بسیاری از موارد باید بینش صنف اصلاح شود، زیرا خیلی از ظرفیت‌های موجود در صنف، صنعتی و روش تامین بسیاری از افراد استاندارد نیست؛ گاهی فرد باید از سه دست واسطه، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند. آن چیزی که عامل تورم همه صنایع است، ناشی از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، مبادی تامین مواد اولیه، تامین ارز و مباحث دیگر است، در این زمینه معتقدم شناسایی این عوامل و ارائه راهکار برای رفع آن‌ها در قالب دستورالعمل اجرایی می‌تواند در بهبود وضعیت این بخش موثر باشد.
 
همچنین حمید فریور با بیان اینکه صنعت چاپ در کنار سایر صنایع ایستاده است، گفت: چاپ یک صنعت واسط، مکمل و تابع است؛ بنابراین ثروت‌آفرینی ارزش‌آفرینی و کارآفرینی در رده پایین‌تری دارد تا نسبت به اقتصاد رانت‌محور، ازسوی دیگر باید مشخص شود که در ساختار چاپ، کار صنفی می‌کنیم یا صنعتی؟ بارها شاهدیم که یک واحد چاپی نسبت به واحد دیگر با قیمت کمتری خدمات می‌دهد، همین مساله صنفی بودن یا صنعتی بودن نوع نگرش و نوع گردش کار نسبت به یک کار متفاوت است، همچنین بهره‌مندی از فناوری‌های نوین نیز اهمیت زیادی دارد.
 
در بخش دیگر این نشست، مهرداد نبات‌چیان نیز با طرح این موضوع که امروز 80 درصد کشور دولتی و تنها 20 درصد خصوصی است، عنوان کرد: وقتی از تولید سرانه ملی بحث می‌کنیم ابتدا باید نقش خود را بدانیم؛ معتقدم اگر قرار است کاری انجام شود باید از کانال وزارتخانه‌ها انجام شود تا نتیجه‌بخش باشد.
 
وی با بیان اینکه پشتوانه نرخ ارز، تولید سرانه ملی است، افزود: در ایران ساعت فعالیت یک کارمند در بخش دولتی و خصوصی و «ارق» سازمانی در مقایسه با کشورهای دیگر خیلی اندک است، اگر در یک مسیر طولانی‌مدت و در عمق به مسیر کار خود نگاه نکنیم، نمی‌توانیم موفق شویم. 

به گزارش ایبنا، دومین نشست بررسی راهکارهای مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ با عنوان «فناوری‌های نوین، مهار تورم و رشد تولید» سه‌شنبه 30 خرداد در حاشیه دهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها