یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
حال عمومی واژه‌شناس جنوبی به وضعیت مطلوب بازگشت

بوشهر- شرایط عمومی سید کوچک هاشمی‌زاده، نویسنده و واژه‎‌شناس جنوبی که چندی پیش به‌دلیل عفونت روده در بیمارستان خلیج فارس بستری شده بود، با تلاش کادر پزشکی این بیمارستان مطلوب اعلام و از بیمارستان ترخیص شد.

نویسنده کتاب «زمانه و زندگی استاد سید کوچک هاشمی‌زاده» در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر با اشاره به کسالت هاشمی‌زاده در ماه‌های گذشته گفت: سید کوچک هاشمی‌زاده در اسفند گذشته براثر شکستگی لگن تحت عمل جراحی در بیمارستان خلیج‌فارس بوشهر قرار گرفت و در حالی که روند درمان او به خوبی پیش می‌رفت؛ اما متأسفانه در اردیبهشت سال جاری درگیر عفونت روده شد که برای درمان نخست در بیمارستان خورموج و سپس در بیمارستان خلیج فارس بوشهر بستری شد.

حمید زارعی افزود: با تلاش پزشکان بوشهری خوشبختانه شرایط عمومی استاد مطلوب اعلام و به‌تازگی ترخیص شده‌اند تا ادامه دوره درمان خود را در منزل طی کنند.

این شاعر و محقق خورموجی درباره خدمات علمی هاشمی‌زاده بیان کرد: هاشمی‌زاده از نیم‌قرن پیش در کنار کار معلمی به انجام فعالیت‌های پژوهشی نیز دست یازیده و آثار گران‌بهایی را به زبان پر ارج فارسی پدید آورده است.

به گفته وی، فرهنگ لغات متشابه، فرهنگ واژگان گویش دشتی و بنیادهای دستور گویش دشتی مهم‌ترین آثار وی را تشکیل می‌دهد که فرهنگ واژگان گویش دشتی در چهار جلد در سال ١٣٩٩ از سوی انتشارات «نگاه آشنا» و بنیادهای دستور گویش دشتی در سال ١٣٩٧ با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی به همت انتشارات «علم و دانش» چاپ و منتشر شد.

زارعی ادامه داد: هاشمی‌زاده پیرامون ضرب‌المثل‌های محلی، نوحه‌های محلی و تعزیه در خورموج نیز تالیف و پژوهش‌هایی دارد که هنوز چاپ نشده‌اند.

وی تاکید کرد: سلامت روح و صلابت کار هاشمی‌زاده ریشه در اصالت دشتیانی او دارد و آگاهی بسیار زیاد او از واژه‌ها و زبان‌های مختلف و احاطه او بر تاریخ جهان و اسلام حیرت‌انگیز است و در شناخت واژگان و ریشه‌شناسی لغات دانشمندی ریزبین و تیزبین است.

این نویسنده و فعال فرهنگی، جایگاه هاشمی‌زاده را در فرهنگ استان بوشهر، جایگاه بی‌بدیلی معرفی و تصریح کرد: هاشمی‌زاده سال جاری به‌دلیل خدمات ارزنده‌ای که به هنر متعهد در این سال‌ها کرده، به‌عنوان هنرمند شاخص انقلاب اسلامی در استان بوشهر معرفی شد. بی‌گمان او یکی از چهره‌های برجسته جنوب در عرصه فرهنگ، ادبیات و تاریخ است.

زارعی همچنین به علاقه شدید وی به کتابخوانی و مطالعه از دوران کودکی اشاره کرد و افزود: هاشمی‌زاده از همان زمان نیز به بررسی و پژوهش در زمینه واژگان به‌ویژه واژگان دشتیانی دلبستگی داشته است.

این شاعر خورموجی یادآور شد: امید است وجود گران ارج هاشمی‌زاده که آیتی از فرهنگ و ادب و نعمتی بی‌بدیل از نعمات پروردگار است در عالم دانایی و معرفت، پاینده و در پناه ایزد یکتا مستدام و پایدار باد.

به گزارش ایبنا، سید کوچک هاشمی‌زاده متولد دوم مرداد ١٣٢۴خورموج مرکز شهرستان دشتی، دارای مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، نویسنده و واژه‌شناس جنوبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها