شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
کتاب «دیدار محبوب: نماز در قرآن» منتشر شد

انتشارات مؤسسۀ علمی فرهنگی کوثر استانبول، کتاب «دیدار محبوب: نماز در قرآن» تالیف سید سلمان صفوی را که به زبان ترکی با ترجمه جعفر بایار در ۲۳۲ صفحه و در شمارگان هزار نسخه منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «نماز در قرآن» از منظر عرفانی با روش معنا شناسی، «نماز» را تحلیل کرده است. این کتاب در راستای پروژه تبیین «شبکه مفاهیم کلیدی قرآن» است که توسط قرآن پژوه معاصر سید سلمان صفوی از سال ۱۳۹۷ در حال تحقیق، تالیف و انتشار است.
 
مؤلف در مقدمه کتاب «نماز» آورده است: «نماز از مفاهیم کلیدی قرآن و عرفان اسلا‌می‌است. در این کتاب از طریق تمسک به حدود نود آیه؛ نماز از دیدگاه کلام الله مجید تبیین شده است. در جوار آیات شریف قرآن کریم؛ روایات معتبر اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) نیز برای تشریح ساحت‌های مختلف نماز بیان شده است.»

در این اثر به برخی از اشعار حکیم فردوسی، عطار، مولوی و حافظ در باب نماز نیز استشهاد شده و  در قالب جملات کوتاه مسجع به صورت کتیبه‌های مستقل هنری شمای کلی عرفانی نماز نیز «نثر - نقاشی» شده است.

صفوی در این کتاب در بیان اجمالی نماز به نثر مسجع بیان ‌می‌کند که «نماز حلقه اتصال فرش و عرش است؛ هر نمازِ عشق لبیک معشوق است؛ نماز تناکح شور و سوز و عشق و حکمت است. نماز شعله عشق و مشعل بیداری است؛ نماز راز و نیاز عاشقانه است با محبوب؛ نماز پرواز انسان به ملکوت با شکوه ربانی است؛ نماز گفت‌وگوی مستقیم مخلوق است با خالق؛ نماز تعامل سازنده عابد است با معبود؛ نماز هم‌نشینی فقیر است با غنی؛ نماز اذن حضور در بارگاه حضرت عشق است؛ نماز معراج مؤمن است؛ نماز نظرگاه خدای لایزال است به نمازگزار عاشق؛ نماز هم‌نشینی ذاکر است با مذکور. »



فصل‌های هفت‌گانه کتاب عبارتند:  فصل ۱: طلیعه نماز، فصل ۲: آیات قرآن کریم پیرامون نماز، فصل ۳: اقسام نماز؛ صورت نماز، استحباب اقامه و نماز، فلسفه اذان، فضیلت نماز شب، احکام نماز، تعقیبات نماز، تعقیبات مشترک نماز، فصل ۴: باطن نماز؛ ارکان باطنی نماز، باطن نماز، فضیلت خشوع و معنای آن، معنای باطنی کامل کننده نماز، اسباب معانی شش‌گانه؛ حضور قلب، تفهم، تعظیم، هیبت، امید و شرم، فصل ۵: اسرار نماز؛ معنای باطنی سوره حمد، تنصیف حمد بین بنده و خدا، خشوع و حضور قلب، درجات نمازگزاران، فصل ۶: فضیلت نماز در احادیث؛ چهل حدیث نبوی در باره نماز، هویت نماز در احادیث اهلب بیت(علیهم السلام)، در فضیلت ارکان نماز، فضیلت رکوع، فضیلت سجود، قنوت نماز، هفت دعای قرآنی برای قنوت، دعا برای اوقات مختلف نماز، فصل ۷: حال نماز و ذکر فاطمی.

سید سلمان صفوی، کتب عل‌می‌متعدد با رویکردی نو در حوزه پژوهش های قرآنی منتشر کرده است که از جمله ‌می‌توان به  تفسیر ساختاری سوره حمد، تفسیر ساختاری سوره بقره، موسی در قرآن، زندگی پس از مرگ معاد در قرآن، نهضت انبیا، صراط مستقیم، دعاهای قرآنی، توحید الهی، مهرتابان: بسم الله، تفسیر نوین تقوا و ایمان، اشاره کرد.

او سرپرست عل‌می‌و سرویراستار «دانشنامه معاصر قرآن کریم»، رییس آکاد‌می‌ مطالعات ایرانی لندن و سردبیر مجله علمی‌ ترانسندنت فیلوسوفی(لندن) است و برخی از آثار او نیز به زبان های روسی، عربی، اندونزیایی و آلبانیایی ترجمه و منتشر شده است.  
 
نسخه فارسی کتاب «دیدار محبوب: نماز در قرآن کریم» به صورت «پی دی اف» یا چاپی از طریق انتشارت سلمان آزاده- تهران و سایت https://iranth.com/i/index41.html در ایران قابل تهیه است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها