قزوه در رونمایی مجموعه شعر فاطمه افشاریان:
زمزمههای زنی فاطمی را در اشعار پاک و زلال «بیگمان» میشنویم
علیرضا قزوه، رئیس مرکز شعر، سرود و موسیقی سازمان صداوسیما در آیین رونمایی نخستین مجموعه شعر فاطمه افشاریان تأکید کرد که همین اولین دفتر شعر فاطمه بنت شهید ما، زلال، پاک، نجیب و بینقاب است و در آن زمزمههای زنی فاطمی را میتوان شنید.
در آغاز مراسم غلامعلی حدادعادل، شاعر و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنان کوتاهی ضمن تبریک انتشار اشعار افشاریان عنوان کرد: این شاعر جوان آینده بسیار بهتری دارد چون سالهای طولانی برای تکامل و پیشرفت فرصت دارد.
علیرضا قزوه، شاعر، منتقد ادبی، و رئیس مرکز شعر، سرود و موسیقی سازمان صداوسیما در سخنانی عنوان کرد: شعر هدیهای آسمانی است که در جان انسانهای پاک به گُل مینشیند و عطری بهشتی میدهد. شعر از جنس نور و معنویت و معنا و قوت روح است و وقتی غنچه میکند که تو گل شده باشی و در باغ خدا ریشه کرده باشی.
وی تاکید کرد: شاعر این دفتر بیش از همه به داشتههای خود تکیه کرده و همین اولین دفتر شعر این فاطمه بنت شهید ما مجموعهای زلال، پاک، نجیب و بینقاب است که در آن زمزمههای زنی فاطمی را میتوان شنید.
نمونهای ارجمند از آثار نسل جوان شاعران انقلاب اسلامی
رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادبی نیز در قسمتی از سخنان خود با عنوان «سندی گویا بر درخشش زنان» عنوان کرد: مجموعه شعر «بیگمان» نمونهای ارجمند از آثار نسل جوان شاعران انقلاب اسلامی است و از آنجا که بر پیشانی این مجموعه نام بانویی شاعر نقش بسته، شایسته تر آن است که بگوییم سندی گویا بر درخشش زنان در سپهر فرهنگی انقلاب اسلامی است. در سینه و آیینه این مجموعه شعر، سیمای شاعری جوان و خوشآتیه را به تماشا مینشینیم که با زبانی ساده و صمیمی به روایت زیباییها نشسته است؛ زیباییهایی که در متن و بطن خود رنگی از معنا و معنویت دارد و چشم دل و جان آدمی را به جمال بیمثال نور روشن میکند.
اسماعیلی بیان کرد: رسالت یک هنرمند اصیل نیز چیزی جز انتشار «زیبایی» و بازتولید «دانایی» نیست؛ باز کردن پنجرهای از معنا به سمت روشن دنیا که با قرار و استقرار در آن میتوان از سیمای روشن و فروتن انسان کامل رونمایی کرد. فاطمه افشاریان به شهادت شعرهای جوان بختی که در این مجموعه عرضه کرده، بر آن سر و سوداست که فرزند زمانه خویشتن باشد و در فضای شعر امروز نفس بکشد. نفس کشیدن در فضای شعر امروز، محتاج خواندن و جانافشاندن و به تعبیری شاعرانهتر، عرقریزان روحی» است که برای بلوغ و بالندگی ادبی نباید از آن غافل بود. افشاریان بهخوبی دریافته، در آغاز راهی است که انتهای آن به مولانا و حافظ ختم میشود و با وقوف به این نکته چشم به قلهها دوخته تا با پشت سرگذاشتن درهها و دامنهها به سرمنزل مقصود برسد.
سید مسعود علویتبار، شاعر و فعال فرهنگی نیز در معرفی این کتاب گفت: «بیگمان» اولین مجموعه شعر مستقل فاطمه افشاریان است که در ۷۴ صفحه، مشتمل بر ۲۱ غزل آیینی توسط انتشارات شاعران پارسیزبان چاپ شده و با غزل «دلتنگی» که چند سال قبل در محضر شریف رهبر معظم انقلاب قرائت شد، آغاز میشود. بیگُمان شعر حقیقی با مضامین و محتوای ارزشهای فطری و بنیادی متولد و سروده میشود. اینجاست که بیان واردات شعر و شعور به دلها مینشیند و برای آیندگان هم به یادگار میماند.
وی ادامه داد: غزلیات «بیگمان»، تبلور عینی اندیشههای ذهن بیتکلف و دل زلال شاعری است که تجربیات و ملموسات عاطفی، معنوی و عاشقانه خود را به دور از تلاشی تصنعی و با صدق و حقیقت بر صفحات کاغذ آورده و به ساحت دیگر دلها تقدیم کرده است. به عنوان گواه، از آن قسمت از دفتر «بیگمان» شاهد میآورم که شاعر، همنام عشق بودن خود را یادگار پدر شهیدش میداند. وی که نامش فاطمه است، علت این نامگذاری را در قالب همین قطعه شعر در 17 بیت از زبان پدر و مادرش، با صیقل علقههای تکاندهنده معنوی و مذهبی خود، با صمیمیت و روانی به تصویر کشیده است.
امیر عاملی، شاعر و خوشنویس پیشکسوت کشورمان نیز ضمن دکلمه و قرائت غزلیاتی از کتاب بیگمان، در سخنانی عنوان کرد: کتاب «بیگمان» شرح عشق و از هر زبان نامکرر است و فاطمه افشاریان با سرودن اشعار متنوع و در حال و هوای این روزگار، موفق بوده است.
سیدحکیم بینش، شاعر افغانستانی، نیز با بیان اینکه دور شدن از شاعرانگی و افتادن در ورطه صراحتگویی، یکی از آسیب های است که شعر آیینی را تهدید میکند، گفت: وقتی بیان صریح میشود، شاهد اتفاق خاصی در بیان و زبان شاعر نیستیم. در واقع کشفی اتفاق نمیافتد که مخاطب را شگفتزده و مجذوب کند و به او لذتی از خوانش شعر هدیه دهد. بسیاری از اشعار آیینی از این دست است. شاعر آیینی زحمت زیادی به خود نداده و عرقریزی چندانی نداشته است. بسیاری از اشعار آیینی هم چیزی جز نظم نیست؛ شاعر بعضی از حوادث زندگی بزرگان دینی را به نظم در آورده است و شعر آیینی ما از بیان شاعرانه دور شده و به شعار نزدیک میشود.
وی ادامه داد: آسیب دیگری که اشعار آیینی را تهدید میکند، از ناحیه دایره واژگانی است؛ بخواهیم نخواهیم پرداختن به زندگی بزرگان دینی ما را در ورطه استفاده از بعضی از واژگان و عبارات و اصطلاحات میاندازد و کم و بیش دایره واژگانی ما را محدود میکند و به عنوان نمونه میتوان به استفاده از کلمات و عبارات چون کبوتر، گندم، جارو، صحن، رواق، ضامن آهو و پنجره فولاد در آثار بسیاری شاعران آیینی که برای امام رضا (ع) شعر گفتهاند، اشاره کرد.
بینش تاکید کرد: یکی از امتیازهای اشعار مجموعه «بی گمان»، این است که شاعر تلاش کرده، خودش را از دایره واژگانی برهاند که تا میخواهیم برای یکی از بزرگان شعر بگوییم به یادشان میافتیم. همین باعث شده که با غزلهای خوب و با ا بیات فاخری در این مجموعه روبهرو شویم.
سید مهدی بنیهاشمی، شاعر و سراینده شعر پرآوازه «سلام فرمانده»، نیز در سخنانی گفت: افشاریان با اشعار قوی و خوش مضمونی که میسراید یکی از سرمایه های شعر پارسی و شعر آیینی است و یکی از خصوصیات اشعار آیینی وی برانگیختن حس شاعرانه در وجود انسان است؛ به نحوی که گاهی همین اشعار مضامینی ناب برای نوحهها و سبکهای مداحی میشوند.
بنیهاشمی ادامه داد: از خاطرهانگیزترین اشعار وی میتوانم به شعری که سال ۹۵ در محضر مقام معظم رهبری(مدظله) خواندند که به نظر حقیر شاید همین شعر شروع و فتح بابی در فضای تحول مضامین مداحیهای کشور بوده اشاره کنم.
در این جلسه، نغمه مستشارنظامی، شاعر و دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانههای عمومی کشور نیز بیان کرد: «بیگمان» مجموعهای صمیمی و مهربان از شاعری زلال و جوان است؛ بیشک قد کشیدن این رویشهای مبارک در شعر زنان حاصل فضای مستعد فرهنگی در دوران معاصر است.
فاطمه نانیزاد، شاعر و دیگر سخنران این مراسم نیز بیان کرد: با توجه به آشنایی با اشعار ارجمند افشاریان بیتردید اشعار این مجموعه با دغدغههای بانوی شاعری سروده شده که سرشار از عاطفه و احساس است؛ شاعری که آسمان روشن اندیشهاش را در واژه به واژه اشعارش میتوان دید و ستود؛ شاعری که ساختار عقایدش محکم و بدون لغزش است و در پرتو آفتاب باورهایش کلمه و کلام را به شاعرانگی کشیده و میکشد.
زیبا فلاحی، پژوهشگر و منتقد ادبی، دیگر سخنران این محفل نیز در سخنانی گفت: غزلیات افشاریان نمونه ای از شعر آیینی جوان و همزاد اتفاقات فرهنگی پس از نسل آیینی شعر دهههای پنجاه و انقلاب آیینی روزگار حاضراست. یکی از آیینهای تکنگاری شده در این اثر مناجات مولا علی علیهالسلام با چاه است که شاعر ردپای آن سنت علوی را برحسب رخداد مسجد جمکران به زمان خود انتقال داده است.
وی ادامه داد: شعر شاعر جوان مجموعه «بیگمان» ملهم از آوای مدحیههای جاری و جولان در میدانها و سنن مذهبی نیز هست و در فرم منسجم؛ در زبان روان بی هیچ ابهام است. شاعر ولایتمدارمتعهد به آرمانها دارای تدین ملی و مذهبی و امین رسالت جمعی خویش است و از کسی تقلید نمیکند. شعر افشاریان نماینده نسل رویش در حوادث زمانه انقلاب و شعر محجوب دلبسته به بینش ولایی پس از انقلاب است که اگر بلوغ اندیشه را در خود بپرورد؛ تاریخساز و ماندگار خواهد بود.
نظر شما