جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
توصیه مقام معظم رهبری بر مطالعه کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»

رئیس بنیاد ایران‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با حضور در برنامۀ «اهالی کتاب» تلویزیون اینترنتی کتاب گفت: رهبر معظم انقلاب در رابطه با کوفه‌شناسی فرموده‌اند کسانی که دغدغۀ مطالعۀ تاریخ اسلام و یا به دنبال وقایع تاریخی هستند کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» را مطالعه کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی تلویزیون اینترنتی کتاب از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دکتر محمدحسین رجبی دوانی بااشاره به کتاب تالیفی خود بیان کرد: کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» به بیان موقعیت کوفه در تاریخ، سرنوشت و تمدن مسلمانان اشاره کرده است.

وی با اشاره به محتوای این کتاب بیان کرد: کوفه شهری بود که در خاک ایران بزرگ قدیم توسط مسلمانان در زمان خلافت خلیفۀ دوم ایجاد شد. هدف، ایجاد یک پایگاه برای استقرار لشکری بود که مامور فتح نیمۀ شمالی ایران بودند. با همین هدف بصره نیز ایجاد شد و ماموریت نیمۀ جنوبی ایران نیز با لشکری بود که در بصره ایجاد شده بود.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی افزود: این شهر به سرعت تبدیل به یک شهر باعظمت و تاثیرگذار در مسائل سیاسی، فکری و مذهبی در جهان اسلام شد. همچنین در مسائل اقتصادی نیز حرف اول را می‌زد به گونه‌ای که کوفه حرف اول را در رخدادهای اسلام بیان می‌کرد. این شهر مرکز حضور اصحاب با سابقۀ پیامبر اسلام(ص) بود. زبده‌های مردم عرب یمن، حجاز و قبایل گوناگون در این شهر ساکن شدند.

رجبی دوانی در ادامه با اشاره به روند توسعۀ شهر کوفه و بیان آن در محتوای کتاب خود، تصریح کرد: این شهر پایگاه اصلی شیعه شد و با اینکه تعداد اندکی شیعه در این شهر بود اما همین تعداد اندک هم درمناطق دیگر یافت نمی‌شد. چشم امید اهل بیت به کوفه بود. بعد از فتنۀ جمل، حضرت امیرالمومنین(ع) از مدینه به کوفه آمد و مرکز خلافت ایشان شد.

این استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) تاکید کرد: در این کتاب به نقش‌آفرینی کوفه در تحولات مهم سیاسی، فکری، مذهبی و نظامی اسلام پرداخته شده است. وقتی شهر شکل گرفت از مدینه هم سبقت گرفت. بسیاری آمدند و ساکن کوفه شدند.

وی ادامه داد: مردم یمن، اسلامشان را مدیون حضرت امیرالمومنین(ع) هستند. وقتی که پیامبر(ص) در مدینه بودند حضرت علی(ع) به یمن رفتند و دین اسلام را تبلیغ کردند. اینگونه بود که زبدۀ قبایل یمن نیز به کوفه آمدند و کاملاً حضرت را می‌شناختند و خودشان را مدیون حضرت می‌دانند.

این پژوهشگر و تاریخ‌پژوه در پایان گفت: علیرغم تصور مردم که می‌گویند ما اهل کوفه نیستیم، بسیاری از محبان اهل بیت کوفی بودند و حتی شماری از شهدای کربلا نیز اهل کوفه هستند. در این کتاب در این مورد نیز توضیحاتی ارائه شده است. طبق توصیه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با کوفه‌شناسی داشتند، کسانی که دغدغۀ مطالعۀ تاریخ اسلام و یا به دنبال مطالعۀ وقایع تاریخی هستند این کتاب را در نوبت مطالعه قرار دهند.
گفتنی است، تلویزیون اینترنتی کتاب در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین المللی تهران، در دو بخش مجزای «استودیو شبکه کتاب» و «غرفه کتاب» فعالیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها