پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
مباحث کتاب اصلاحات ساختاری در برنامه تحول دولت مردمی انعکاس یافته است

می‌توانید بسیاری از موضوعاتی که از این کتاب در بخش اصلاحات ساختاری انعکاس یافته، در برنامه تحول دولت مردمی ببینید و گرچه در سال 97-98 تنظیم شده ولی در برنامه هفتم توسعه رییس‌جمهور انعکاس فراوانی دارد.

سید حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه كشو در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره كتاب «اصلاحات ساختاری بودجه: از چارچوب نظری و سیاستی تا روایت تاریخی» گفت: می‌توانید بسیاری از موضوعاتی که از این کتاب در بخش اصلاحات ساختاری انعکاس یافته، در برنامه تحول دولت مردمی ببینید و گرچه در سال 97-98 تنظیم شده ولی در برنامه هفتم توسعه رییس‌جمهور انعکاس فراوانی دارد و مورد استفاده قرار گرفته است.

او ادامه داد: در سیاست‌های کلی برنامه هفتم که به تصویب مجمع رسیده است یک بخش از سیاست‌ها مربوط به اصلاحات ساختاری است و بخش عمده‌ای از این موضوعات در پیش‌نویس برنامه هفتم انعکاس پیدا کرده است که اگر در دولت تصویب شود و به مجلس برسد می‌توان امیدوار بود که به مرحله اجرایی می‌رسد.

او همچنین درباره مهم‌‌ترین ویژگی‌ که برنامه هفتم دارد بیان کرد: این برنامه موضوع‌محور است ولی در برنامه‌های گذشته عموما برنامه جامع بود یعنی به تمام موضوعات توجه داشت.

پورمحمدی افزود: برنامه هفتم دوازده موضوع دارد که همگی روی آن وفاق دارند از جمله اصلاحات ساختاری بودجه، اصلاحات نظام بانکی، انرژی، مسکن، ترانزیت، حمل و نقل، لجستیک، معدن و زنجیره صنایع معدنی.

او در پایان اظهار امیدواری کرد: برنامه‌‌ای که دولت تصویب می‌کند و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان اقتصادی دستگاه‌های مختلف تدوین می‌کنند، همان تصویب می‌شود ولی اگر پیشنهادی بدهند و برنامه‌ دیگری بیرون بیاید و کارشناسان با آن برنامه آشنا نباشند، طبیعتا سخت خواهد شد.
 
در این كتاب، ضمن مروری بر برنامه اصلاحات ساختاری بودجه، سیاست‌های كلی و اجرایی و پروژه‌های آن، تجربه تدوین برنامه اصلاحات ساختاری بودجه و پیشبرد آن در فضای اقتصاد سیاسی كشور، مورد واكاوی قرار گرفته است. شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه آمریكا و بروز پیامدهای اقتصادی آن در كشور، ضرورت این اصلاحات را بیش از پیش نمایان كرده است. ازآنجا كه این مباحث برای آیندگان، به‌خصوص فعالان حوزه سیاست‌گذاری و سیاست‌پژوهی باز هم مطرح خواهد بود، كامیابی‌ها و ناكامی‌های تدوین‌كنندگان طرح نیز در این اثر گنجانده شده تا تجربه‌ای فراروی برنامه‌ریزان باشد و بتوانند از نتایج مثبت آن، برای پیشبرد‌ برنامه‌های مشابه، استفاده كرده و آنچه را كه موجب ناكامی در این نوع برنامه‌ها می‌شود، از قبل پیش‌بینی كرده و برای آن راه‌حلی بیندیشند.

کتاب «اصلاحات ساختاری بودجه» اثر سیدحمید پورمحمدی، سیدعلی مدنی‌زاده و نیلوفر دمنه، از سوی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شده است.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها