چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
سوژه رأس خاطره است/ در خاطره دفاع مقدس شکوفا شدیم

کارگاه خاطره‌نویسی دفاع مقدس با محوریت کتاب «خاطره‌نویسی در زیست بوم دفاع مقدس» در سالن کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کارگاه خاطره‌نویسی دفاع مقدس با محوریت کتاب «خاطره‌نویسی در زیست بوم دفاع مقدس» با حضور محسن شاهرضایی نویسنده و معصومه رامهرمزی پژوهشگر دفاع مقدس در سالن کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ برگزار شد.

محسن شاه‌رضایی در این نشست اظهار کرد: «شورای خاطره‌ سازمان ادبی و هنری ـ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» دنبال این بود که نویسندگان نوقلم خود را در سراسر کشور آموزش دهد، این آموزش‌ها ممکن است به صورت مقطعی توسط سازمان‌های مختلف انجام می‌شود، اما کتاب «خاطره‌نویسی در زیست بوم دفاع مقدس» این امر را به صورت کامل انجام می‌دهد.
 
وی افزود: وقتی می‌خواهیم خاطره بنویسیم فن سوژه اهمیت زیادی دارد، وقتی سوژه انتخاب شد بخش زیادی از راه رفته شده، سوژه رأس خاطره است، در کتاب «خاطره‌نویسی در زیست بوم دفاع مقدس» سوژه‌یابی و نحوه پرداختن به آن به صورت کامل توضیح داده شده است.

نویسنده ادبیات پایداری ادامه داد: خاطره یک امر زنده است، شاید کتاب «خاطره‌نویسی در زیست بوم دفاع مقدس» در زمان نوشتن این کتاب کامل به نظر می‌رسید اما نیاز به به‌روز شدن دارد و به همین دلیل به مرور این کتاب تکمیل شده است.

وی تصریح کرد: برای این کتاب حدود ۲۰-۲۵ استاد همکاری داشتند، مقالاتی برای تکمیل کتاب نسبت به اساتید سفارش داده شد، همچنین جلساتی با محوریت خاطره نویسی دفاع مقدس در  استان‌های مختلف برگزار شد که محتوای آنها در کتاب آورده شده‌است.

در حوزه خاطره دفاع مقدس شکوفا شدیم
معصومه رامهرمزی در این نشست اظهار کرد: خاطره‌نویسی تاریخی ۲۰۰-۲۵۰ ساله در ایران دارد، مبانی نظری برآمد تجربه‌های سالیان متعدد است، کتاب‌های حال حاضر دفاع مقدس به تجربه‌ای رسیده است که از نقطه صفر به تولیدات و آثار خوبی رسیده است.

وی افزود: ما در حوزه خاطره دفاع مقدس شکوفا شدیم، این شکوفایی باید در منظر علم نیز خود را نشان دهد، ما در این حوزه تولید دانش کردیم، مصادیق کشف شد و داده‌های به دست آمده را دسته‌بندی کردیم و مفاهیم جدید این حوزه در کتاب آورده شد، برای کسی که می‌خواهد خاطره نویسی را شروع کند این کتاب کمک زیادی به آن می‌کند.

پژوهشگر ادبیات پایداری اضافه کرد: اگر فردی بخواهد مثلا در بخش تدوین کتاب‌های خاطره‌نویسی دفاع مقدس انجام دهد می‌تواند بخش تدوین کتاب را بخواند، بخش‌های مختلف تولید کتاب در «خاطره‌نویسی در زیست بوم دفاع مقدس» دیده شده‌است.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها