چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کارکرد تاریخی دانشگاه‌ها چگونه با هوش مصنوعی در حال تحول است؟

نویسنده کتاب «هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران» می‌گوید: این کتاب روایتی از بررسی تغییرات حاصل از پیشرفت‌های هوش مصنوعی در آموزش دانشگاه‌ها است. در این کتاب نشان‌داده‌شده است که این کارکرد تاریخی دانشگاه‌ها چگونه بر حسب گسترش نفوذ و به‌کارگیری هوش مصنوعی در حال تحول است.

حسینی‌مقدم نویسنده کتاب «هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتابش گفت: این کتاب روایتی از بررسی تغییرات حاصل از پیشرفت‌های هوش مصنوعی در آموزش دانشگاه‌ها است. در این کتاب نشان‌داده‌شده است که این کارکرد تاریخی دانشگاه‌ها چگونه بر حسب گسترش نفوذ و به‌کارگیری هوش مصنوعی در حال تحول است. برای این منظور برخی از مصادیق به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش بررسی شده است.

او بیان کرد: در این کتاب تلاش شده نشان داده شود که آموزش مبتنی بر یاددهی و یادگیری یکی از اصلی‌ترین کارویژه‌ها و خدماتی است که دانشگاه‌ها در طول تاریخ فعالیت‌های خود عرضه کرده‌اند.

حسینی مقدم همچنین درباره مخاطبان این کتاب اظهار کرد: چند گروه از نتایج این کتاب می‌توانند سود ببرند: نخست رهبران آموزش عالی کشور در حوزه‌های تخصصی متفاوت از قبیل علوم‌انسانی، هنر، علوم اجتماعی، علوم پزشکی، علوم پایه و فنی - مهندسی. گروه دوم اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان هستند که با آشنایی با محتوای عرضه شده در این کتاب می‌توانند چشم‌اندازهای بدیل دیگری را برای ارتقای مهارت‌های خود در امر آموزش و پژوهش طراحی کنند و گروه سوم کارفرمایان و استخدام‌کنندگان دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند که همواره برای بهبود فعالیت‌های خود نیازمند خدمات دانشگاه هستند و این افراد به آشنایی از محتوای این کتاب می‌توانند سرنخ‌هایی را در خصوص چگونگی تحول در کسب‌وکار خود با بهره‌مندی از افراد آموزش‌دیده در حوزه هوش مصنوعی و نیز دستاوردهای فنی و مهندسی این حوزه فرابگیرند. 

او ادامه داد: یکی از ایده‌های اصلی کتاب این است که دانشگاه یک نظام پویا است و پیدایش انقلاب صنعتی اول و گذار از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی و به‌تبع آن سایر انقلاب‌های صنعتی باعث شده که دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه به شکل مستمر چشم‌اندازها، کارکردها و فرایندهای خود را بازبینی کند تا بتواند به‌عنوان یک برساخته اجتماعی و یکی از بخش‌های مهم جامعه با سایر بخش‌ها هماهنگ شود در غیر این صورت دانشگاه قادر به همراهی با تغییرات و هماهنگی با سایر بخش‌های جامعه نخواهد بود.

او عنوان کرد: براین‌اساس دانشگاه‌ها در ایران عموماً برگرفته از نیازهای پدیدآمده از انقلاب صنعتی اول در اروپا رشد و تکوین پیدا کرده‌اند. این در حالی است که جوامع امروزی تا کنون سه انقلاب صنعتی دیگر را شامل: انقلاب در فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، انقلاب دیجیتال و انقلاب مبتنی بر هوش مصنوعی را تجربه کرده‌‌اند. ازاین‌رو پاسخگویی به نیازهای آموزشی برآمده از تحولات فناورانه یادشده نیازمند بازنگری در اهداف، مأموریت‌ها، کارکردها و فرایندهای یادگیری و یاددهی است. در غیر این صورت انتظار پاسخگویی دانشگاه تأسیس شده بر اساس نیازهای انقلاب صنعتی اول به نیازهای اکنون جامعه باورپذیر و عقلانی نیست.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها