سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
«خلبان صدیق» داستان اسارت و ۱۰سال دوری از فرزند/ آینده ساختنی‌است

نویسنده «خلبان صدیق» در خصوص شعار «آینده خواندنی‌است» گفت: آینده فقط خواندنی نیست، خواننده شنیدنی و دیدنی است، در واقع آینده ساختنی است.

محمد قبادی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در خصوص کتاب «خلبان صدیق» اظهار کرد: این کتاب خاطرات آزاده خلبان امیر سرتیپ محمدصدیق قادری است که در هشتم مهر ۱۳۵۹یعنی ۹ روز بعد از آغاز به اسارت نیروهای بعثی درمی‌آید و جزء آخرین گروه‌هایی بود که همراه حاج آقا ابوترابی از عراق آزاد شدند و به خانه برگشت.

وی با بیان اینکه محوریت کتاب اسارت امیر قادری است، افزود: فراز و فرودهایی که امیر قادری تجربه کرد، رشادت‌هایی که او و دوستان آزاده‌شان در اردوگاه‌های رژیم بعثی از خودشان نشان دادند و در نهایت موضوع آزادی او و چگونه آزاد شدن این شهید و بازگشت به ایران مطرح است.

نویسنده کتاب «خلبان صدیق» ادامه داد: کتاب سیر زندگی امیر قادری است، از کودکی که اساسا از چه بستر خانوادگی رشد کرد، کجا تحصیل کرد و دوره تخصصی خلبانی را کجا دید، در چه مناطقی خدمت کرد و در جنگ چه رشادت‌هایی از خودشان بروز دادند و در نهایت زمان اسارت و اینکه کدام اردوگاه‌ها را تجربه کردند و زمان آزادی این شهید مطرح شده است.

قبادی تصریح کرد: این کتاب اساسا خاطرات امیر قادری است و به طور خاص منبع ما خاطرات این شهید است، البته من با همسر این شهید و فرزندش که وقتی امیر قادری اسیر می‌شود ۱۵ماهه بوده و وقتی آزاد می‌شود ۱۱ساله بوده است، صحبت کردم، همچنین با فرماندهان امیر قادری در پایگاه نوژه صحبت کردم.

وی در خصوص ایده کتاب گفت: اولین کتابی که من نوشتم «پاسیاد پسر خاک» زندگی و زمانه حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی فرد بود، آن اثر یک کار پژوهشی صرف بود، برای اینکه من بتوانم اثر را به جای خوبی برسانم با کسانی که در قم، مشهد و تهران با شهید ابوترابی‌فرد نزدیک بودند، مصاحبه کردم، یکی از این افراد امیرخلبان محمدصدیق قادری بود، در واقع آشنایی من با امیر قادری به سال‌های آغازین دهه هشتاد برمی‌گردد.

نویسنده کتاب «خلبان صدیق» اضافه کرد: بعد از آشنایی با امیر قادری من جسته و گریخته خاطراتی در خصوص او می‌شنیدم، یا خود شهید یک‌سری خرده خاطرات برای من تعریف می‌کرد، به دنبال همین من از امیر قادری درخواست کردم خاطرات خود را ثبت و ضبط کند، این ثبت و ضبط زمان طولانی بود، اما در نهایت لایق بودم خاطرات این شهید را در قالب یک کتاب معرفی کنم.

وی تأکید کرد: قطعا این کتاب نیز می‌تواند پلی به کتاب بعدی من باشد، در بین رزمندگان همه گروه‌ها و صنف‌ها در هشت سال دفاع مقدس  نقش پررنگ داشتند، در میان آزادگان و در کنار شهید قادری تعداد زیادی شهدایی هستند که از اسارت در آمدند که می‌تواند سوژه کارهای بعدی من باشد.

وی با اشاره به شعار آینده خواندنی‌است، گفت: آینده فقط خواندنی نیست، خواننده شنیدنی و دیدنی است، در واقع آینده ساختنی است، باید تلاش کنیم با همه آرزوها آینده جوانان این کشور را بسازیم و کشور را به دست آنها بسپریم.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها