سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
«که ماهی برآید»؛ زندگی ملاهادی سبزواری حکیم عصر قاجار

«که ماهی برآید»، احوالات حکیم عصر قاجار، ملاهادی سبزواری را با ادبیات داستانی روایت می‌کند. این کتاب در میانه برگزاری نمایشگاه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «که ماهی برآید» به نمایشگاه کتاب رسید. رمان زندگی فیلسوف عارف و فقیه بزرگ عصر قاجار، حاج ملا هادی سبزواری به قلم سعیده شبرنگ از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد.

سعیده شبرنگ نویسنده این رمان، در اولین اثر خود احوالات و زمانه بزرگترین فیلسوف عصر قاجار را با زبانی داستانی روایت کرده‌ است. این اثر حاصل پژوهش نویسنده و مطالعه او در منابع متعدد است. او زندگی پر فراز و نشیب این عالم حکیم را از کودکی تا پایان عمر با بیانی شیرین و خلق موقعیت‌هایی جذاب که متکی به واقعیت‌های تاریخی است روایت کرده است.

 حاج ملا هادی سبزواری بزرگترین شارح آثار صدرالمتالهین، خالق منظومه‌ حکمت و موسس حوزه علمیه سبزوار در طول عمر خود شاگردانی را تربیت کرد که نام بسیاری از آنها در کهکشان علم و فقه ماندگار شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «دستی به محاسنش کشید و عرق سردی را که روی گونه‌‌اش نشسته بود، سترد. پلک زد و به خودش آمد. دید که در کنج ایوان، یله شده و به دیوار تکیه داده و غرق در نقش و نگار کاشی‌‌های حرم، تا مرز عالم رؤیا رفته و بازگشته است. آسمان، صاف و پرستاره بود و از باد و باران اثر و خبری نبود. در میان زائران چشم چرخاند تا ردی از پیرمرد بیابد، نیافت. تسبیح شاه مقصود هنوز توی مشتش بود. برخاست و گیوه‌‌ها را به پا کرد و به‌ سمت حوض میان صحن رفت تا وضو بگیرد. صدای مؤذن بلند شد. در جواب اولین تکبیر، لبیک گفت و پس از آخرین فراز اذان، زیر لب گفت «وحدهُ وحده». به یاد ترجیع‌ بند هاتف اصفهانی افتاد که چند سال پیش در گعدۀ طلبگی، به دستش رسیده بود:
که یکی هست و هیچ نیست جز او/ وحده لا اله الا هو

کتاب «که ماهی برآید» در بهار 1402 و در 220 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه توسط نشر بین‌الملل به انتشار رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها