یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
«طعمه هتل هیلتون»؛ نگاهی به چهره‌های پشت پرده یک رویداد تاریخی

با مطالعه «طعمه هتل هیلتون» به قلم محمد کفاش، خوانندگان می‌توانند با چهره پشت پرده دولت آمریکا به ویژه دولت ریگان، آشنا شوند و اشخاص کلیدی و تصمیم گیرنده آمریکایی آن دوره را بشناسند. این کتاب در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر بین‌الملل کتاب «طعمه هتل هیلتون» به قلم محمد کفاش را در نمایشگاه کتاب 1402 رونمایی خواهد کرد.

مؤلف در «طعمه هتل هیلتون» بنا دارد با محور قرار دادن سیر مذاکرات آمریکا و ایران در سال‌های 1364-1365 دو هدف پر اهمیت را دنبال کند: 1- شناخت ماهیت دولت آمریکا و رویکرد روسای آن به کشورهای جهان به ویژه  دول غرب آسیا و ایران؛ 2- کاوش و جریان‌شناسی رفتار مقامات جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه مواجهه امام‌ خمینی با کارکرد سیاسی آمریکا.

در مقدمه کتاب به قلم کفاش آمده است: «دهه شصت تنها سال‌هایی از عمر انقلاب اسلامی ایران بود که معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره)، مدیریت آن را به عهده داشتند. قرار بود درباره سیره سیاسی ایشان در این دوران قلم بزنم. کار بسیار دشواری است که حقایق وجودی مرد بزرگی چون امام خمینی(ره) در اداره حکومت را در قالب کلمات آورد. از سوی دیگر، رویدادهای پرفراز و نشیب دهه 60، که بخشی از آن‌ها به مدیریت کشور، سیاست خارجی و مسئله مهم جنگ تعلق داشت، قلم را در دست نویسنده، به صورت کندتری پیش می‌برد. در میان صفحات روزنامه‌ها و کتاب‌ها، اتفاق تاریخی مهمی در این برهه به چشم می‌خورد که در نگاه اول، با آرمان‌های انقلاب اسلامی در تناقض بود: مذاکرات مخفی آمریکا و ایران، که به «ماجرای مک‌فارلین» شهرت داشت. 

شاید نگاشتن این رویداد سخت‌ترین کار تاریخ‌نگاران این دهه شمرده شود، چرا که این مسئله وجه‌های امنیتی سیاسی داشت، ملاحظات اطلاعاتی در متون و اسناد مربوط به آن مشخص بود و از همه مهم‌تر، بلندپایه‌ترین مقام‌های سیاسی هر دو کشور در آن مسئله به گونه‌ای نقش داشتند. سختی و اهمیت ماجرا ذهنم را به کنکاش و یافتن اطلاعات ریز و درشت متوجه ساخت و در نهایت تصمیم گرفتم این رویداد را، همراه با مواضع امام خمینی (ره) در آن برهه تاریخی، به نگارش درآورم.

شناخت اینکه چه اشخاصی و با چه اهدافی این مذاکره را انجام دادند مستلزم این بود که افراد دخیل در این مسئله اعم از ایرانی و آمریکایی، معرفی شوند و روند مواضع و عملکرد آنها  در سال‌های پیش از آن، بررسی قرار بگیرد. به همین دلیل، این اثر مانند گاه‌شماری با تحلیل وقایع نگاشته شد. با مطالعه این کتاب، خوانندگان می‌توانند با چهره پشت پرده دولت آمریکا به ویژه دولت ریگان، آشنا شوند و اشخاص کلیدی و تصمیم گیرنده آمریکایی آن دوره را بشناسند. منابع این پژوهش ترکیبی از کتاب‌ها، مقاله‌ها و اسناد داخلی و خارجی است.»

نشر بین‌الملل کتاب «طعمه هتل هیلتون» به قلم محمد کفاش را در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور منتقدان رونمایی می‌کند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها