شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه در انتظار تکمیل است/ خواب 15ساله  پروژه

تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه از مهم‌ترین مطالبات فرهنگی مردم استان کرمانشاه است که تکمیل آن نقطه‌ عطفی در تحولات فرهنگی استان است و اکنون با گذشت بیش از 15سال، هنوز هم این انتظار به پایان نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمانشاه، در سال 86 بود که با فرودآمدن کلنگ کتابخانه مرکزی بر زمین، امیدها برای توسعه فرهنگی کلانشهر کرمانشاه قوت گرفت و انتظارات برای ساخت این پروژه آغاز شد.

پروژه‌ای که از مهم‌ترین مطالبات فرهنگی مردم استان کرمانشاه است و اکنون با گذشت بیش از 15سال، هنوز هم این انتظار به پایان نرسیده است.

کتابخانه‌ای که به دلیل نبود و کمبود بودجه، طبقات آن از هفت طبقه به پنج طبقه با 11هزار مترمربع، کاهش پیدا کرده و با این بلاتکلیفی، مهم‌ترین نیاز نوجوانان و جوانان در زمینه داشتن یک کتابخانه مادر بی‌پاسخ مانده است.

این پروژه تا سال 91 به میزان 25 میلیارد ریال اعتبار به آن تعلق گرفت و به دلیل کمی اعتبار متوقف شد و در سال 96 با تزریق اعتباری دیگر به 60درصد پیشرفت رسید.

این در حالی است که وجود کتابخانه مرکزی در هر استان، نشانه‌ای از پیشرفت فرهنگی و ادبی آن دیار دارد و همچنین موجب افتخار برای عامه مردم به ویژه نویسندگان و اهالی علم و ادب است.

استان کرمانشاه ۱۱۳ باب کتابخانه دارد که ۹۰ باب کتابخانه نهادی و ۲۳ باب کتابخانه مشارکتی است و ۴۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع زیربنای کتابخانه عمومی استان کرمانشاه است.

مسئولان استان نقش مهمی در ایجاد کتابخانه مرکزی دارند

در همین راستا مدیر کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایبنا، گفت: كتابخانه‌هاي عمومي از مظاهر دموکراسی در دنیای جدید است چراکه در حقیقت پایه‌های دموکراسی بر آزادی بیان و اندیشه نهاده شده است و کتابخانه‌های عمومی نهادی است که با کمک به رشد و شکوفایی اندیشه افراد جامعه به آنها کمک می کند تا با دانش و احاطه بیشتری عقاید خود را ابراز کنند.

محسن جعفری ادامه داد: همانطور که در یکی از بیانیه‌های یونسکو از کتابخانه‌های عمومی به عنوان بزرگراهی برای رشد فرهنگی افراد و گروه‌های اجتماعی نام برده شده است، از رسالت‌های مهم کتابخانه‌های عمومی ارتقای آگاهی افراد از میراث فرهنگی و نیز حمایت از گفت‌وگوهای فرهنگی و تنوع فرهنگی ذکر شده است.

وی افزود: رواج فناوری‌های جدید اثرات مخربی بر فرهنگ جوامع داشته و کارایی ابزارهای فرهنگی موجود را در معرض تهدید قرار داده است، افزایش تحمیل‌های فرهنگ در جامعه با استفاده از رسانه‌های اینترنتی و ماهواره ای و ... جایگزین کردن اخلاقیات و الگوهای خاص مغایر دین و سنن اجتماعی جامعه ایران در ذهن مردم موجب پرداخت تاوان‌های اجتماعی بزرگی چون عدم تعادل افزایش بزهکاری و جرم و جنایت و مافیا و موادمخدر و امثال آنها می شود.



جعفری معتقد است که اگر کتابخانه‌های عمومی را یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین منابع فرهنگی هر کشور قلمداد کنیم که از طریق آنها می‌توان به طیف وسیعی از اطلاعات درباره فرهنگ و ملل و اقوام مختلف دسترسی پیدا کرد، از همین رو کتابخانه مرکزی به عنوان کتابخانه اصلی هر استان و همچنین کتابخانه مادر دیگر کتابخانه‌های عمومی استان ارزش واقعی خود را خواهد یافت.

به گفته این مسئول فرهنگی، مدیران استان نقش مهمی در ایجاد کتابخانه مرکزی دارند و مسئولان فرهنگی استان نیز باید نقش فعالی در شناسایی گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات فرهنگی داشته باشند.

جعفری اضافه کرد: وجود بخش‌های متنوع و منابع غنی و همچنین حرکت با پیشرفت‌های روز دنیا در کتابخانه‌های مرکزی موجب جذب حداکثری اعضا و مراجعان است.
 
اتمام پروژه نقطه‌ عطفی در تحولات فرهنگی کرمانشاه است

مسئول کتابخانه اندیشه کرمانشاه نیز به ایبنا گفت: همان‌طور که می‌دانید شهر کرمانشاه حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد، از آن رو که کتابخانه‌ عمومی مختص به یک قشر خاص نیست، بنابراین باید این پروژه که می‌تواند به عموم مردم خدمت‌رسانی داشته باشد هر چه سریعتر تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

سعید امامی افزود: تکمیل و اتمام این پروژه بی‌شک نقطه‌ عطفی در تحولات فرهنگی کرمانشاه خواهد بود، زیرا  کتابخانه مرکزی با تعداد کتاب‌های فراوان قادر است افراد بسیار بیشتری را به سوی خود جذب کند و جوابگوی سلیقه‌های مختلف و متفاوت مردم باشد.

وی ادامه داد: بنابراین از آن رو که یکی از شعارها و حتی شاخص‌ها جمله‌ «هر کسی کتابش» است؛ در مجموعه‌ی کتابخانه مرکزی با وجود تنوع و فراوانی کتاب‌ هر کسی می‌تواند کتاب مورد علاقه‌اش را در آنجا پیدا کند. 
 
امامی ادامه داد: علاوه بر این وجود کتابخانه مرکزی با داشتن مجموعه‌ متنوع و بخش‌های مختلف برای تمام سنین و علاقه‌مندان با شرایط جسمی متفاوت، بی‌شک چشم اندازی مطلوب برای شهر کرمانشاه دارد، همچنین این مرکز با وسعتی که خواهد داشت می‌تواند شرایط بهتری را برای همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی برای اجرای برنامه‌ها فرهنگی ایجاد کند.
 
اعتبار 300میلیارد ریالی کتابخانه مرکزی

در همین راستا مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ با سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در ادامه پیگیری اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان و پیگیری‌های لازم این اداره کل مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای شروع به کار آن در نظر گرفته شد که امیدواریم این پروژه با نظر مثبت مسئولین وقت به اتمام برسد.
 
معصومه حسنی‌خونسار با بیان اینکه ۴۰ درصد اعتبارات کتابخانه مرکزی کرمانشاه استانی و ۶۰ درصد آن از اعتبارات ملی است،  گفت: ساخت کتابخانه مرکزی جزو ضرورت‌های کلانشهر کرمانشاه است و در صورت افتتاح این کتابخانه مخازن آن ظرفیت نگهداری بیش از ۲۰۰ هزار جلد کتاب را دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها