دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
میزان مصرف داخلی کاغذ باید مشخص شود/خودکفایی در تولید کاغذ و ضرورت سرمایه‌گذاری 15 هزار میلیاردی

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در نشست با خبرنگاران با اشاره به لزوم حمایت از تولید کاغذ تحریر گفت: ظرفیت تولید 140 هزار تن کاغذ در کشور وجود دارد،‌ اما برای رسیدن به خودکفایی باید سرمایه‌گذاری 12 تا 15 هزار میلیاردی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا دوشنبه (11 اردیبهشت‌ماه) با حضور جمعی از خبرنگاران در دفتر این سندیکا برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، روغنی با بیان اینکه تولید کاغذ به‌عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی در هر کشوری به شمار می‌آید، گفت: اگرچه در ابتدا کشور چین تولیدکننده کاغذ بود، اما به مرور زمان کشورهای دیگری پا به عرصه گذاشتند؛ مثل آمریکا که در یک دوره زمانی سردمدار تولید کاغذ و ماشین‌آلات این حوزه شد، پس از آن آلمان، فنلاند، سوئد و نروژ نیز به‌عنوان به این بخش وارد شدند.
 
وی افزود: اکنون بار دیگر تولید کاغذ و ماشین‌آلات این حوزه به چین برگشته است و در حوزه ماشین‌سازی و تولید کاغذ در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.
 
روغنی در ادامه به ارائه آماری از سرانه مصرف کاغذ، پرداخت و عنوان کرد: سرانه مصرف کاغذ در طول سال در ایران 22 کیلوگرم، در اروپا 58 کیلوگرم و در بخش‌هایی از آمریکا و اسکاندیناوی به 180 کیلوگرم می‌رسد که چند برابر آمار جهانی است.
 
وی با بیان اینکه در ایران، حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن مجوز تولید کاغذ داده شده است، گفت: در این میان طبق آمار ارائه شده کلی، فقط یک‌میلیون و 600 هزار تُن کاغذ تولید می‌شود.
 
روغنی در بخش دیگر صحبت‌های خود به موضوع روند تولید کاغذ تحریر در کشور پرداخت و یادآور شد: طی 10 سال اخیر حدود 280 تا 300 هزار تُن کاغذ تحریر به کشور وارد می‌شد، کاغذ روزنامه نیز تا 6‌هفت سال پیش حدود 130 هزار تُن مصرف داشتیم که این عدد در سال‌های اخیر به‌دلیل تغییر ساختار رسانه‌ها و حرکت به سمت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به 8 تا 10 هزار تُن رسیده است.
 
وی تأکید کرد: دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث کاغذ تحریر به‌دنبال خودکفایی است که اقدام و تلاش درخور‌توجهی محسوب می‌شود، اما برای نیل به این موضوع ابتدا باید میزان مصرف داخلی کاغذ تحریر در کشور مشخص شود.
 
روغنی با طرح این موضوع که ظرفیت‌ تولید کاغذ در داخل کشور، حدود 140 هزار تُن است، عنوان کرد: این درحالی است که واردات کاغذ به کشور، حدود 280 تا 300 هزار تُن است؛ درحالی که مصرف واقعی کشور این میزان نیست و بخش عمده‌ای از این کاغذها در حوزه‌های دیگر مصرف می‌شود.
 
وی با بیان اینکه مصرف سالانه کاغذ تحریر کشور در بخش آموزش و پرورش، دفاتر مشق، کتاب‌های کمک‌درسی و ناشران حدود 200 هزار ُتن است، گفت: با تولید این میزان کاغذ تحریر در کشور به مرز خودکفایی می‌رسیم؛ در این زمینه باید بگویم خودکفایی ایده خوبی است و باید برای نیل به این مقصود شرایط مختلف را در نظر بگیریم.
 
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم را یک ضرورت دانست و افزود:‌ مطابق استانداردهای جهانی باید برای این موضوع شرایط صنعت، ساختار و منابع کشور را در نظر بگیریم، در بخش تولید کاغذ تحریر، صاحب مزیت نیستیم و حتی واردکننده خمیر کاغذ هستیم،‌ هرچند با تمرکز بر آن، شاید بتوانیم موفق شویم.
 
لزوم تعیین میزان مصرف کاغذ تحریر از سوی دولت
روغنی با بیان اینکه در دنیا، حدود 380 هزار میلیون تُن کاغذ تحریر تولید می‌شود که 280 هزار تُن از آن وارد ایران می‌شود، گفت: دولت باید مصرف واقعی کاغذ تحریر در کشور را تعیین کند،‌ در این زمینه بین وزارت صمت و  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اختلاف آمار وجود دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان نماینده مصرف‌کنندگان و وزرات صمت به‌عنوان نماینده تولیدکنندگان باید میزان این آمار را مشخص کنند.
 
به گفته وی، برای تنظیم بازار و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان به واردات کاغذ نیاز داریم؛ البته‌ من با تولید انحصاری صددرصد مخالفم؛ چراکه برای تنظیم بازار باید به سمت واردات هم حرکت کرد، اما حمایت از تولید داخلی، بی‌تردید باید وجود داشته باشد که می‌تواند کمک کند.
 
روغنی یادآور شد: تولید داخلی و رونق آن به اشتغال‌زایی، رونق اقتصاد و امنیت اقتصادی و فکری مردم کمک می‌کند اما باید برای رسیدن به آن باید استانداردهای جهانی را هم در نظر بگیریم.
 
روغنی با بیان این مطلب که امروز حدود 140 هزار تَُن ظرفیت تولید کاغذ تحریر در کشور وجود دارد، اما تولید در ایران حدود 50 هزار تُن بود، توضیح داد:‌ مسئله  اصلی اینجا است که قوانین بالادستی کشور به نفع واردات است؛ به‌عنوان مثال کاغذ وارداتی از پرداخت 9 درصد مالیات برارزش افزوده معاف است؛ اما تولیدکنندگان کاغذ برای واردات مواد اولیه باید این مالیات را پرداخت کنند. نظام بهره‌وری در کشور مطلوب نیست، بهره‌وری داخلی پایین است و مشکلات زیرساختی اساسی برای تولید آب، برق، گاز و ... وجود دارد.
 
 رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت:‌ در خوزستان سه روز در هفته، برق کارخانه پارس قطع است،‌ در زمستان گاز و آب قطع است،‌ طبیعی است که حق تقدم برای استفاده از این منابع با مردم است؛ با این وجود بهبود زیرساخت‌های شبکه آب، برق و گاز ضروری است.  

روغنی همچنین درباره شرایط نابرابر رقابتی کاغذ وارداتی با کاغذ داخلی نیز عنوان کرد: در دولت سیزدهم اسم کاغذ را بیشتر می‌شنویم، این موضوع مطلوب است، نشان می‌دهد که اراده‌ای برای تغییر در وضعیت آن وجود دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع خودکفایی را دنبال می‌کند؛ اما از وزارت صمت به‌عنوان متولی این حوزه خبری نیست، درحالی که موانع زیادی برای حل مسئله کاغذ وجود دارد.
 
وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایبنا، درباره تشریح وضعیت تولید کاغذ تحریر در کشور گفت: تنها مجموعه‌ای که امروز آمادگی کامل برای تولید کاغذ را دارد، مازندران است که فناوری بسیار خوب و زیرساخت‌هایی استانداردی برای تولید کاغذ دارد، دولت سیزدهم حمایت خوبی از این کارخانه داشته است و موجب شد به مدار تولید کاغذ تحریر برگردد.
 
روغنی یادآور شد: افزایش نرخ ارز از‌جمله دلایل اصلی حمایت از این کارخانه است. این افزایش قیمت موجب شد حمایت‌ها به سمت تولیدات داخلی سوق پیدا کند، امروزه مازندران تنها شرکتی است که می‌تواند تولیدکننده کاغذ تحریر باشد‌.
 
وی از کارخانه‌های کاغذ زاگرس، پارس و دیبای شوشتر نیز به‌عنوان دیگر مجموعه‌های فعال در این حوزه نام برد و گفت: فعال شدن این مجموعه‌ها مشروط به یکسری از تعاملات و مذاکرات است؛ البته در بازدید هفته گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کارخانه کاغذ پارس به توافق رسیدیم که در مجموع 24 تا 25 هزار تُن کاغذ تولید کنیم.
 
به‌گفته روغنی، در این بین اهمیت دارد که یک قرارداد قطعی منعقد شود تا این 25 هزار تُن خریداری شود، هر نوع تضمین برای تولید با کیفیت را داده‌ایم؛ در کارخانه کاغذ پارس برای تولید کاغذ تحریر باید یک خط را تعطیل کنیم تا ماشین‌آلات را آماده‌سازی کنیم.
 
وی در ادامه به وضعیت کارخانه کاغذ زاگرس شیراز اشاره کرد و گفت: این مجموعه در انتظار دریافت تسهیلات برای رسیدن به تولید است.

روغنی درباره فعالیت شرکت کاغذسازی پارس مشهد نیز عنوان کرد: این شرکت ظرفیت چندانی برای تولید ندارد، کاغذسازی بندر امیرآباد نیز که تخصصی در حوزه کاغذ تحریر فعالیت می‌کرد، به دلیل نبود حمایت به سمت بسته‌بندی رفته است.
 
                            

لزوم حمایت از تولید کاغذ تحریر
روغنی با اشاره به لزوم حمایت از تولید کاغذ تحریر در کشور گفت: دولت باید سرمایه‌گذاران را به سمت تولید تحریر هدایت کند،‌ ظرفیتی تولید 140 هزار تُن کاغذ در کشور وجود دارد،‌ اما برای رسیدن به خودکفایی باید سرمایه‌گذاری 12 تا 15 هزار میلیاردی داشته باشیم.
 
وی همچنین درباره تأثیر قیمت کاغذ بر قیمت کتاب گفت:‌ طبق قیمت تمام‌شده کاغذ برای تولید کتاب،‌ بیش از 20 تا 25 درصد نیست،؛ درحالی که برخی عنوان می‌کنند که این سهم ۱۰۰ درصدی است. قیمت کتاب تابعی از عوامل مختلف است که باید به آن توجه داشت.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ با اشاره به اختصاص دلار 28 هزار و 500تومانی برای واردات کاغذ گفت: سیاست‌های ارزی ناپایدار و مهم‌ترین مانع تولید است. معاون اول رئیس جمهور درباره تخصیص ارز گفته‌اند، اما هنوز ارز به کسی اختصاص پیدا نکرده است. پنج ماه است که در نوبت دریافت همین ارز هستیم،
 
روغنی با بیان اینکه من موافق چند نرخی بودن ارز نیستم، ادامه داد: هرگونه تغییر و مابه‌التفاوت نرخ ارز ایجاد رانت و فساد می‌کند،‌ ارز باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند، من موافق تک‌نرخی شدن ارز هستم، اکنون در شرایط فعلی کشور این آمادگی وجود ندارد.
 
وی با ارائه آمار صادرات کاغذ بسته‌بندی در کشور برای سال گذشته را حدود 80 هزار تُن اعلام کرد و گفت: بازار هدف تولید‌کنندگانی ایرانی، بیشتر عراق و افغانستان بودند،‌ البته در سال‌های گذشته به ترکیه و اروپا نیز صادرات داشتیم.
 
روغنی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبنا، درباره کیفیت کاغذ تحریرهای داخلی، گفت: کیفیت، مساله مهمی است، اما باید بدانیم که هر کاغذی برای یک محصول و کالا طراحی شده است. هر میزان پولی که می‌پردازید کیفیت کالا را تعیین می‌کند، کاغذ تحریر داخلی برای کتاب‌های درسی مناسب هستند، زیرا نیازی نیست که خیلی روشن باشند. 

وی تأکید کرد: سرعت ماشین‌های چاپ‌ در ایران براساس کاغذ درجه یک اروپایی تنظیم شده‌ و طبیعی است که با کاغذ داخلی اندکی مشکل داشته باشد که البته با تنظیم سرعت و اقداماتی می‌توان از آن بهره‌برداری مناسب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها