دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مناسب و تلنگر تحول‌برانگیز

مهدی توکلیان فعال فرهنگی و کارشناس رسانه در یادداشتی با تاکید بر اینکه هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مناسب و تلنگر تحول برانگیز است، نوشت: انقلاب اسلامی ایران می‌تواند تبدیل به یک ارزش بزرگ و گفتمان غالب در سراسر جهان شود.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم مهدی توکلیان: با توجه به تعریف جامعه‌شناسان، «نسل» به دسته‌ای از افراد گفته می‌شود که در فاصله زمانی معینی به دنیا آمده‌اند، بنا به زمینه‌های مشترک تجربه‌ های جمعی را پشت سرگذاشته‌اند و عمدتاً تابع ارزش‌ها و هنجارهای یکسانی هستند و توجه به نیاز‌های هر نسل بر اساس شناخت کامل از خصوصیات همان نسل میسر می‌شود.

«ایکس وای زد و آلفا» اصطلاحاتی هستند که در عصر حاضر برای مشخص کردن نسل‌های دهه اخیر مورد استفاده قرار گرفته‏ است و بر اساس همین نام‌های تک حرفی، دنیایی از حرف‌ها و نکات ناگفته در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بر مبنای ارتباطات نوین جاری شده است. در دورانی که زومرها یا بومی دیجیتال‌ها، با حدود 2 میلیارد نفر و بیش از 20 درصد از جمعیت دنیا، در حال حاضر پرجمعیت‌ترین نسل را تشکیل می‌دهند و در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سراسر جهان از اهمیت تعیین کننده‌ای برخوردارند، نمی‌توان بی‌تفاوت بود و به تمایلات ساختارشکنانه این نسل بی‌توجهی کرد.
 
مهم‌ترین ویژگی نسلی که پروش یافته بستر اینترنت است، فرهنگ و جامعه پذیری‌اش در کوچه پس کوچه‌های شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و مرزی میان واقعیت و مجاز قائل نیست. باید در همان مسیر گفتمان کرد، هر چند جریان‌های روشنفکری غرب‌گرا و ایرانشهری با نادیده گرفتن بخش‌هایی از وقایع و حقایق تاریخ معاصر می‌کوشند با عبور از اسلام‌گرایی، ایران‌گرایی را جایگزین آن کنند و در این راستا به تمجید از چهره‌هایی می‌پردازند که ایران را فراتر و برتر از اسلام می‌دانسته‌اند.
 
هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مناسب و تلنگر تحول برانگیزی است تا انقلاب اسلامی ایران به عنوان ساختارشکنانه‌ترین رویداد سیاسی قرن بیستم و بر هم زننده نظم قدرت‌های جهانی با طرح شعارهایی چون نه شرقی، نه غربی...، استکبارستیزی، عدالت گستری و…، از چنان ویژگی‌های متمایزی برخوردار است که می‌تواند تبدیل به یک ارزش بزرگ و گفتمان غالب در بین این نسل در سراسر جهان شود. از سوی دیگر این نسل آینده ساز نیز ویژگی‌های خاصی دارد که می‌تواند به رشد و توسعه گفتمان انقلاب کمک شایانی کند.
 
هنرمندان بی‌شماری در تاریخ ایران اسلامی در عرصه‌های متنوع و متکثر فرهنگ و هنر این سرزمین درخشیده‌اند و نام نیک و یادی ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند. در واکاوی و بررسی زندگی هنرمندان هم عصرما، اسامی و نام هنرمندان معدودی هم چنان برای مخاطبان هر نسلی جذابیت دارد که از اصحاب اندیشه و کتاب و مطالعه بوده‌اند و هنرمندان کتابخوان همواره آثاری خلق کرده‌اند که با دیدن و خواندن و شنیدن آثار آنان بویی از کهنگی و فرسایش در آن مشاهده نمی‌شود.

سید شهیدان اهل قلم که روز هنر انقلاب اسلامی هر ساله به بهانه بزرگداشت نام و یادش در بین گروه‌های مختلف دارای تازگی و بدیع بودن را به جان‌ها و دل‌ها می‌بخشد مصداق هنرمند اندیشمندی است که نمود اندیشه و تفکر است و ملاحظات و مشاهدات مبتی بر مطالعات و پژو هش‌های  او را می‌توان در آثارش مشاهده کرد و میراث ماندگار مرتضی، مؤمنانه زیستن این سید و بیان اقناعی او در دوران رسانه‌گری‌اش می‌توان برشمرد.
 
 او که با همان سلاح هميشگي‌ نگذاشت تا «كتاب»، «انديشه»، «آگاهي» و طعم خوشِ «كتابخوانی» نسيان‌زده شود و نواندیشی و دگراندیشی در محصولات ماندگارش هم چنان برای هر نسلی مانا و جذاب است و میراث مرتضی آوینی میراثی جاودان در هنر انقلاب و هنر دینی ایران اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها