یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
شهید آوینی از چهره‌های پرورش یافته در دامان انقلاب اسلامی است

استاندار کردستان، با اشاره به ویژگی‌های شهید آوینی گفت: شهیدآوینی از چهره‌های پرورش یافته در دامان انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، اسماعیل زارعی کوشا ظهر یکشنبه در نشستی با موضوع هفته هنر انقلاب اسلامی، با گرامیداشت یاد وخاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس گفت: شهید آوینی جزء روشنفکران انقلابی و از چهره‌های بسیار مخلص، اثر گذارو پرورش یافته در دامان انقلاب اسلامی بودند که خیلی عمیق به معارف انقلاب دست پیدا کردند.

وی افزود: این شهید والا مقام در موضوع فرهنگ و خصوصا دفاع مقدس و ارزش‌های آن با اخلاصی که به تصویر دار اوردند سبب شد که جزء محبوب ترین چهره ها و شهدا انقلاب اسلامی باشند.

استاندار کردستان با اشاره به  ویژگی های شهید اوینی گفت: از یاد نبریم که این شهید با صراحت لهجه و شجاعت مثال زندنی از روز اول هم خطوط انحراف را تشخیص می‌داد و هم در مقابل آن‌ها می ایستاد.

زارعی کوشا ادامه داد: شهید آوینی از چهره‌های خاصی بودند که در دوران خاصی از مدیریت وزارت ارشاد به شدت تضعیف می شد و یک بار هم که این شهید بواسطه چاپ یک عکس از یک جوان بوسنیایی در زمان جنگ بوسنی هرزگویین که پیشانی بند الله اکبر زده بود توسط وزیر وقت ارشاد توبیخ شد و این شهید با شجاعت و با این استدلال که این کار جوان بوسنیایی نشان از عمق نفوذ فرهنگی ما در جهان غرب است و باید آن را رواج دهیم.
 
وی گفت: این چهره‌ها جزو حجت‌های انقلاب محسوب می شوند و پرورش یافته در فضای انقلاب اسلامی و از نفس مسیحایی امام راحل (ره) رشد پیدا کرده اند و امیدواریم خداوند به ما هم این معرفت را عطا فرماید. 

استاندار کردستان با قدردانی از حوزه هنری استان کردستان به عنوان دبیر هفته هنر انقلاب و برنامه های متنوعی که در نظر گرفته اند بر اهمیت مشارکت و همکاری  سایر دستگاه‌های استان  در این ایام و روز جهانی قدس  تأکید کردند.

وی از  شهید میلاد حیدری  که در تجاوز رژیم اشغالگر قدس به خاک سوریه به درجه رفیع شهادت رسیدند به عنوان رمز حضور ملت کردستان در راهپیمایی روز قدس نام برد و تأکید کرد: روز قدس امسال آغاز اضمحلال و نابودی رژیم منحوس صهیونیستی باشد و از سال‌های آتی ما گرامیداشت نابودی این رژیم جعلی را در این روز به جشن بنشینیم.

رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز در ادامه این نشست در سخنانی ضمن اشاره به تاریخچه هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: در سال 1372 و پس از شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری به مقام معظم رهبری این روز به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد.

امین مرادی ادامه داد: شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه‌های عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشته است. 

وی به فرازی از سخنان این شهید در باب هنر و هنرمند اشاره کرد و گفت: در نظر آوینی «هنر، شیدایی حقیقت است، همراه با قدرت بیان آن شیدایی، و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است. هر یک از این دو ـ شیدایی حق و قدرت بیان ـ اگر نقص داشته باشد، اثر هنری خلق نمی‌شود. 

رئیس حوزه هنری استان کردستان در ادامه با تشکر از حضور شرکت کنندگان در این نشست که نشان از توجه و اهتمام آنان به اهمیت مقوله هنر متعهد است به تشریح برنامه های پیش بینی شده در این هفته که از 20 تا 27 فروردین در استان برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: تجدید بیعت  با آرمان‌های شهدا آغازگر برنامه های این هفته بود که پنجشنبه 17 فروردین با حضور جمعی از مسئولین، هنرمندان وخانواده شهدا در بهشت محمدی سنندج به انجام رسید.

اکران و نقد فیلم‌های کوتاه

وی ادامه داد: اکران و نقد فیلم های کوتاه در جشنواره بین المللی فیلم 100 ثانیه ای در سینما بهمن سنندج، رونمایی از فیلم کوتاه صلاح فرجی، اکران و تقدیر از عوامل مستند «یاشا اوغلو محمد» در بیجار، تهیه و تولید تیزرهای مناسبتی برای انتشار در فضای مجازی، اکران ویژه فیلم سینمایی غریب در سینما های سطح استان  و عرضه بلیت نیم بهاء  از برنامه هایی است که در بخش هنرهای تصویری و امور سینمایی برگزار می‌شود. 

مرادی گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه، برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی وتولیدی حوزه هنری استان در محل سینما بهمن سنندج، عیادت از هنرمندان پیشکسوت استان،  دیدار دبا خانواده شهدای هنرمند، تجلیل از برگزیدگان مسابقه غدیر در بیجار، تولید و نشر پوستر ویژه هفته هنر انقلاب اسلامی از دیگر برنامه هایی است که در حوزه روابط عمومی پیش بینی شده است.

دبیر ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی در کردستان ادامه داد: برگزاری محفل شب خاطره، رونمایی از کتاب شهید بایندر در نماز جمعه بیجار، راه اندازی کتابخانه تخصصی جنگ در سینما بهمن سنندج و شب شعر انقلاب در بابا رشانی بیجار از برنامه هایی است که در حوزه آفرینش‌های ادبی و فرهنگ ومطالعات پایداری در این ایام برگزار می‌شود. 

مرادی به برنامه های حوزه هنری در محلات حاشیه اشاره کرد و گفت: حاصل چندین ماه آموزش و فعالیت هنرمندان حوزه هنری در محلات حاشیه در بخش نمایش 5 اثر نمایشی است که پنجشنبه 24 فرورذین 1402 در سینما بهمن سنندج با حضور خانواده هنرجویان و علاقه مندان در سینما بهمن سنندج اجرای عمومی می شود. 

رئیس حوزه هنری استان کردستان به وجود سه گالری هنری در سقز ، بیجار و سنندج اشاره کرد و گفت: سه نمایشگاه هنری درزمینه کاریکاتور ومعرق در  این سه شهر در این ایام پبش بینی شده است که امیدواریم مورد توجه علاقه مندان واقع شود. 

وی به تولیدات حوزه هنری هم اشاره  کرد و گفت: تولید محور بودن از ویژگی ها و شاهص های اصلی فعالیت حوزه هنری استان کردستان است که در سال 1401 تولیدات  ارزنده ای  در بخش های  مختلف را شاهد بودیم که  رونمایی یکی از این آثار تولیدی با عنوان  «مهتاب» در قالب کتاب و سی دی توسط واحد موسیقی برای 27 فروردین ماه پیش بینی شده است.

مرادی در پایان به نقش هنرمندان در تحقق اهداف بلند نظام اشاره کرد و گفت: بر این باور هستیم که با سرمایه گذاری در بخش هنر و توسعه زیر ساخت های لازم فعالیت هنرمندان بسیاری از معضلات کشور که ریشه فرهنگی دارند با ایفای نقش متعهدانه هنرمندان مرتفع می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها