یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
تأکید بر معرفی نام‌آوران و مفاخر به نسل جوان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در همایش بزرگداشت حکیم نظامی با بیان اینکه باید قدر مفاخر و مشاهیر را بدانیم بر معرفی هرچه بیشتر شخصیت والای مفاخر و نام‌آوران به نسل جوان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، همایش ادبی «هفت‌نگار» ویژه بزرگداشت شاعر نامدار حکیم نظامی گنجوی با حضور منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، حسین مهرداد و علی‌مردان عسکری‌ عالم از اعضای هیات امنای انجمن مفاخر لرستان، اعظم روانشاد، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، تیمور احمدوند، مدیر حراست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرید رحمتی، مسئول دبیرخانه انجمن مفاخر لرستان، علی نوری، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان و رئیس مرکز لرستان‌شناسی، جمعی از شاعران، ناشران و علاقه‌مندان به شعر و ادب یکشنبه‌(21اسفند) در «کافه هنر» مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد برگزار شد.
 
احمدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در محفل ادبی هفت‌نگار، با بیان اینکه در کنار علم، شعر و ادب که بزرگترین رسانه عصر نظامی محسوب می‌شده این شاعر نامدار ایرانی، در حوزه فلسفه و حکمت هم کم‌نظیر و بی‌نظیر است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ضمن اشاره به ضرورت برگزاری بزرگداشت مشاهیر و مفاخر کشور و استان افزود: ضرورت برگزاری این‌گونه مراسم و تعیین ‌هفته‌ای به نام  «حکیم نظامی» این است که کشورهای همسایه‌ای که قبلا عضوی از ایران بوده‌اند و به دلایل سیاسی جدا شده‌اند، قصد مصادره کردن این حکیم بزرگ را به نام خود دارند به همین دلیل در شورای فرهنگ عمومی، 21 اسفند‌ماه به نام روز حکیم نظامی نام‌گذاری شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به جای یک روز، یک هفته را به بزرگداشت حکیم نظامی اختصاص داده است تا پیش از آنکه دیگران دست به کار معرفی این حکیم نام‌آور بزنند هرچه بیشتر نسبت به معرفی این شخصیت والا به نسل جوان کشور و استان و مردم سراسر دنیا تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر مفاخر و مشاهیر را بدانیم و برای حفظ این نخبگان و بزرگان تلاش کنیم و برنامه‌هایی این‌ چنینی تداوم داشته باشد، افزود: برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی در سراسر استان از 14 اسفند تا 21 اسفند در حال برگزاری است.
 
نوری در ادامه این مراسم به بیان نکاتی درباره تاثیر حکیم نظامی در ادبیات لرستان در گونه‌های شعری پرداخت و ادامه داد: نظامی از شاعران بزرگی است که گویی دو مرحله سیر انسان از زمین تا افلاک از خاک تا آسمان‌ها را طی کرده است.
 

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان با بیان اینکه غیر از شاعرانی مانند «الماس‌خان کندوله‌ای» که خود به زبان کردی از  خمسه نظامی سروده‌ است، افزود: شاعران دیگری نیز داریم که شیرین و فرهادهایی به زبان لکی سروده‌اند و می‌توانند موضوع تحقیق باشند.

رئیس مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه نظامی به دو‌گونه بر شعر لکی اثرگذار بوده است، افزود: یک تاثیر این است که شاعران مثل نظامی داستان «لیلی و مجنون» و یا «فرهاد و شیرین» سروده‌اند و نوع دیگر از تاثیر اشاراتی به نام شیرین، فرهاد و یا لیلی و مجنون داشته‌اند.
 

وی گفت: از بین شاعران لک‌زبان، نجف آزادبخت و دیگری ترکه میر آزادبخت‌، شاگرد نجف آزادبخت با هم مناظراتی داشته‌اند و فراوان از عشق، لیلی، شیرین سخن به میان آورده‌اند در مواردی نیز ملاحق علی سیاهپوش، خسرو جهانگیری نیز اشعاری را درباره این موضوع دارند.

به گزارش ایبنا شعرخوانی، نظامی‌خوانی، نقالی، اجرای موسیقی مقامی، ارائه مقاله در مورد نظامی از دیگر بخش‌های این همایش بود. در پایان از پوستر اولین همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین رونمایی شد.
این همایش 12 و 13 اردیبهشت با محورهای مشترکات قومی و اتحاد اقوام زاگرس‌نشین، مشترکات هنری، زبانی و ادبی اقوام زاگرس‌نشین، مشترکات مذهبی اقوام زاگرس‌نشین، مشترکات فرهنگی، آیین‌ها و رسم‌های اقوام زاگرس‌نشین، جغرافیای انسانی و طبیعی زاگرس‌نشیان، معماری در میان اقوام زاگرس‌نشین، مفاخر و مشاهیر و سرداران اقوام زاگرس‌نشین، آینده زاگرس‌نشیان و هویت ملی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، دانشگاه لرستان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال مقالات برای این همایش 15 فروردین 1402 اعلام شده است.

 

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها