دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۰
تجديد چاپ «اصول فلسفه رئاليسم»

كتاب «اصول فلسفه رئاليسم» نوشته علامه سيد محمدحسين طباطبائي از سوي مؤسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه به كوشش سيدهادي خسروشاهي تهيه شده، حاصل بحث‌هاي فلسفي علامه طباطبائي است كه مجموع آن به 14 مقاله رسيده كه نخست بين فضلاء و استادان دست به دست مي‌گشت و سپس همگي مباحث آن توسط شهيد آيت‌الله مرتضي مطهري با شرح و توضيح لازم، منتشر شد. 

نخستين مقاله كتاب، به موضوع «فلسفه چيست و چه مفهومي دارد؟» اشاره و درباره آن مباحثي را مطرح مي‌كند و در مقاله دوم، ضمن بيان فرق ميان «فلسفه» و «سفسطه»، دلايل عمده ايدئاليست‌ها نقد و بررسي مي‌شود. 

مقاله سوم به ارزيابي مساله «علم» و تقسيم‌بندي آن به علم حصولي و حضوري مي‌پردازد و مقاله چهارم، بحث «علم و معلوم» و ارزش معلومات را مطرح مي‌كند. در اين مقاله اصالت بينش فلسفه رئاليستي با دلايل منطقي به اثبات مي‌رسد. 

مقاله پنجم اين كتاب، «پيدايش كثرت در ادراكات» نتايج پربار و ارزنده‌اي را در زمينه بحث‌هاي فلسفي و روانشناسي درباره «حس و عقل» بيان مي‌كند. 

مقاله ششم با عنوان «ادراكات اعتباري»، بحث تازه فلسفي را مطرح  و چگونگي تفكيك ادراكات اعتباري و حقيقي را از يكديگر، روشن مي‌كند. 

در مقاله هفتم، «وجود» مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. مسئله «وجود» به علت پيوند عميقي كه با ساير مباحث فلسفي دارد، از اساسي‌ترين مسائل فلسفه به حساب مي‌آيد. دو مساله مهم «موجود معدوم نمي‌شود» و «عدم نسبي است»، براي نخستين بار در اين مقاله مورد پژوهش قرار گرفته است. 

در مقاله هشتم كه مسائل «ضرورت و امكان» را تجزيه و تحليل مي‌كند، بيشتر به مساله وجوب و قطعيتي كه در جهان حكمفرماست، توجه مي‌شود. در آخر همين مقاله، «جبر و اختيار» و «استعداد تكليف و مسووليت انسان در قبال نظام حتمي جهان هستي»  تحقيق و بررسي مي‌شود. 

در مقاله نهم، قديمي‌ترين مساله فلسفه با عنوان «قانون عليت» مورد موشكافي قرار مي‌گيرد و حقايق تازه‌اي آشكار مي‌شود و سپس «علت غائي» و اين كه شانس، بخت و اتفاق هيچ‌گونه مفهومي نمي‌تواند داشته باشد، روشن مي‌شود. 

در مقاله دهم، مسئله «قوه و فعل» كه از دقيق‌ترين مسائل فلسفي جهان ماست، با بينش ويژه‌اي ارزيابي مي‌شود. 

مولف در مقاله يازدهم، موضوع «قدوم و حدوث» را پيش كشيده است و دو نكته اساسي «جهان طبيعت حادث علّي است» و «جهان طبيعت حادث زماني است» را به اثبات مي‌رساند كه از نظر فلسفي اهميت بسياري دارد. 

در مقاله دوازدهم، موضوع «وحدت و كثرت» و پيوند آن با فلسفه و انقسامات و احكام وحدت و كثرت و مساله «تقابل» كه چهار قسم است، بررسي مي‌شود. 

در مقاله سيزدهم «مهيّت، جوهر، عرض» مطرح شده و درباره نظريات و آزمايش‌هاي علمي جديد  بحث شده است. 

مقاله چهاردهم‌، آخرين بخش از كتاب است كه درباره «خداي جهان و جهان» بحث مي‌كند. در همين مقاله، بحث كوتاهي درباره «قضا و قدر» و اشاره‌اي نيز به «پايان جهان» مي‌شود و بدين ترتيب مباحث كتاب پايان مي‌پذيرد. 

چاپ دوم كتاب «اصول فلسفه رئاليسم» در شمارگان 1500 نسخه، 324 صفحه و بهاي 42000 ريال راهي بازار نشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط