
مؤسسه مطالعات انگلیس منتشر کرد؛
بیش از 12 میلیون نسخه کتاب در چالش مطالعه تابستان 2022 امانت گرفته شد
پژوهشی که مؤسسه مطالعات انگلیس در روز جهانی کتاب منتشر کرد، نشان میدهد شرکت در چالش مطالعه تابستانی، منجر به خواندن کتابهای بیشتر، لذت بیشتر از مطالعه و احساس اطمینان بیشتر در توانایی خواندن کودکان میشود.
چالش «خواندن تابستانی» با مشارکت مؤسسه مطالعات انگلیس و کتابخانههای عمومی این کشور، با هدف جذب کودکان 4 تا ۱۱ ساله به کتابخانهها اجرا میشود تا لذت مطالعه و اعتماد به نفس کودکان در این سن حفظ شود. تعداد کودکانی که این چالش را تکمیل کردند، نسبت به سال گذشته افزایش داشته، بهطوری که سال 2021، تعداد 233 هزار 755 نفر در این چالش شرکت کردند درحالی که سال 2022 این رقم به 309 هزار و 287 نفر رسیده است.
این تحقیق زمینههایی ازجمله تأثیر بر میزان درگیر شدن کودکان با مطالعه، رفتارها و تأثیر مطالعه بر تندرستی کودکان را بررسی کرده است. در این تحقیق، کودکان و معلمان شرکتکننده، تأثیرات مثبت زیادی را گزارش دادند. بیشتر آنها احساس میکردند که بچهها بعد از شرکت در چالش کتابخوانی، بیشتر احتمال دارد، مطالعه کنند زیرا این چالش به آنها کمک میکند کتابهایی را پیدا کنند که از آنها لذت میبرند؛ علاوهبراین مطالعه منظمتر در تابستان موجب افزایش اعتماد بهنفس در برخی از کودکان میشود، زیرا آنها میتوانند دایره لغات خود را توسعه دهند و خواندن با صدای بلند را تمرین کنند.
کودکانی که در این چالش شرکت کرده بودند برای نوشتن داستانهای خود از کتابهای معرفی شده در این طرح الهام میگرفتند و آنها را با دیگران به اشتراک میگذاشتند و بدین ترتیب در این راه با انگیزهتر میشوند.
در ارزیابی سال 2022، بیش از نیمی از افراد مورد بررسی، معتقد بودند که فرزندانشان از طریق شرکت در چالش احساس بهتری نسبت به خود دارند و 75 درصد مهارتهای مطالعاتی خود را بهبود بخشیدهاند.
یافتههای ارزیابی سالانه سال 2022 شواهدی را ارائه میدهد که نشاندهنده آن است که کتابداران و داوطلبانی که در اجرای چالش کتابخوانی مشارکت داشتند، نقش مهمی در ایجاد انگیزه در کودکان برای مطالعه داشتند، به طوری که 67 درصد از والدین و مراقبان بهدلیل شرکت در چالش «به شدت موافق» یا «موافق» بودند و به دلیل شرکت در چالش کتابخوانی، بیشتر در قالب خانوادگی از کتابخانه استفاده میکردند (ازجمله استفاده از کتابهای دیجیتال و امانت کتاب الکترونیکی).
سال 2022، این چالش شاهد 132 هزار و 223 عضو جدید کتابخانه بود که 40 درصد نسبت به قبل از همهگیری کرونا در سال 2019 افزایش داشت و در مجموع 12 میلیون و 777 هزار و 143 کتاب شامل کتابهای الکترونیکی و صوتی از طریق کتابخانهها در تابستان امانت گرفته شد.
کودکانی که در این چالش شرکت کرده بودند، اظهار کردند که بازدید از کتابخانه بهعنوان بخشی از چالش، فرصتی هیجانانگیز برای یافتن کتابهای جدید بود؛ رفتن به کتابخانه، کودکان را قادر میسازد تا کتابهای جدیدی را که میخواهند بخوانند، شناسایی کرده و بردارند.
تحقیقات شورای هنر انگلستان، نشان داد که این چالش به کودکان احساس اراده و موفقیت میدهد و تأثیر احساسات منفی یا چالش برانگیز را کاهش میدهد. کودکان در این تحقیق گزارش دادند که استرس کمتری داشتند و احساس موفقیت داشتند و همچنین از طریق مطالعه خلاقیت خود را توسعه دادند.
سال 2022، کتابداران 67 هزار و 996 بسته اضافی را به خانوادههایی که در شرایط نامناسب زندگی میکردند هدیه دادند؛ که این امر موجب تقویت بیشتر این چالش شد. کتابخانهها با طیف وسیعی از سازمانهای محلی برای دسترسی به گروهها و افراد خاص کار کردند و تعامل با چالش را افزایش دادند و فرصتهای برابر دسترسی را فراهم کردند.
منابع این چالش، به زبانهای دیگر نیز ترجمه شد تا از کتابخانههای عمومی با فعالیتها، رویدادها و تبلیغاتشان حمایت شود. سال 2022، به خاطر تعداد زیادی از کودکان اوکراینی که به بریتانیا رسیده بودند، سه منبع کلیدی قابل دانلود به زبان اوکراینی ترجمه شد تا از خانوادههای اوکراینی در منطقه خود که خواهان مشارکت در چالش کتابخوانی خدمات کتابخانه محلی بودند، حمایت شود.
به گزارش ایبنا؛ چالش «مطالعه تابستانی»، یک مسابقه آموزشی است که هرساله مؤسسه مطالعات انگلیس در بریتانیا برگزار میکند. این چالش نخستینبار سال 1999 با هدف تشویق کودکان دبستانی به خواندن کتاب در تعطیلات تابستانی آغاز شد. در کتابخانهها، برای هر کتابی که خوانده میشود، برچسب و جوایز دیگری در نظر گرفته میشود و کودکانی که این چالش را کامل میکنند، مدال و گواهی دریافت میکنند.
نظر شما