یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
«مو به مو» منبع مفید برای شناخت امامین انقلاب است

آیین رونمایی از کتاب «مو به مو» در فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ زهره کردلو: آیین رونمایی از کتاب «مو به مو» در فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد. در این نشست که به همت انتشارات انقلاب اسلامی برگزار شد، میزبان مهمانانی همچون: دکتر محمد اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش موسسه انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رحیمیان، عضو سابق بیت امام خمینی (ره) و معاون وجوهات شرعی دفتر مقام معظم رهبری؛ دکتر عبدالله گنجی، نویسنده کتاب و محمد گلریز خواننده انقلابی بود.


محمد اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش موسسه انقلاب اسلامی در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی دو وظیفه اصلی دارد، گفت: حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بهترین و شایسته‌ترین کاری است که در موسسه انجام می‌شود. انجام پژوهش‌های عمیق و شایسته در این موسسه بر اساس حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد. به همین خاطر پژوهش‌های متعدد و مختلفی انجام می‌شود.
 
وی افزود: انقلاب اسلامی حرکتی انسانی است و این حرکت انسانی، جهان  را تحت تأثیر قرار داده است. در هزاره سوم، تداوم انقلاب اسلامی به عنوان یک شگفتی معرفی می‌شود. ما اکنون در زمان رشد و تعالی انقلاب اسلامی قرار داریم. امام و امت ایران در ۴۴ سال اخیر که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، هم در نظر و هم در عمل همراه و همگام بودند و تا رسیدن به مقصد اصلی که رساندن پرچم انقلاب به دست امام زمان (عج) است، ادامه می‌دهند.


دکتر اسحاقی اظهار داشت: کتاب «مو به مو» که به قلم آقای گنجی نوشته شده است به یک سوال اساسی پاسخ می‌دهد و از شبهات اصلی موجود در خط امام، پرده‌برداری می‌کند و با بازخوانی رهبر انقلاب اسلامی، تفسیر صحیح و درستی را در نظر و عمل امام نشان می‌دهد به همین خاطر منبع مناسبی برای پژوهشگران است.

دکتر عبدالله گنجی نویسنده کتاب در ادامه جلسه با معرفی کتاب مو به مو گفت: معتقدم که آدم‌ها نسبت به اتفاقات پیش‌داوری‌هایی دارند. اگر کسی این کتاب را نگاه کند، این مورد برایش منتفی می‌شود. چراکه این کتاب جزئیات خیلی ناشنیدنی از زندگی امام رهبر انقلاب را باز کرده است.
 
وی درباره انگیزه نگارش این اثر گفت: من نگرانی جدی که برای تحریف امام داشتم و می خواستم از این امر جلوگیری شود. من خیلی روی این موضوع کار کردم و حتی یک کتاب با عنوان «تحریف امام» نگاشته‌ام. جلوگیری از این تحریف را در کلام رهبری هم دیده‌ام. من معتقدم عشق رهبر به امام را در هیچ آدمی نمی‌توان پیدا کرد؛ چه در ایران و چه در خارج از ایران.  تعابیری که ایشان در جایگاه رهبری نسبت به امام دارند تعابیر عجیب و غریبی است. ایشان بارها و بارها گفتند «فاصله زیادی با من تا امام وجود دارد.» یا اینکه از امام به عنوان «یگانه دوران» استفاده کردند. کلام ایشان جامع و کامل است. رهبر انقلاب در صحبت‌هایشان بارها و بارها اشاره کردند و گفتند: «چرا می‌خواهید بخشی از امام را پنهان کنید؟ چرا می‌خواهید امام را یک شخصیت به تاریخ پیوسته معرفی کنید؟ امام جریان دارد. شخصیت امام را از خط امام جدا نکنید.»


وی افزود: در این کتاب دو دوره رهبری با هم مقایسه می‌شوند و مشخص می‌شود که با هم تفاوت‌های بسیاری دارند؛ حتی بحث‌های مبارزاتی زمان امام با لیبرال‌ها و مقایسه با زمان رهبر انقلاب که با یک جریان سکولار بوده است را بررسی کرده‌ام. در بخش وصیت نامه امام که بخش مهمی برای این کتاب است، صحبت‌های رهبر معظم انقلاب گردآوری شده است. ایشان اشاره کرده‌اند وصیت نامه امام قطب‌نما و شاقول انقلاب است. یکی از موارد مستتر در این کتاب تطبیق مواضع رهبران در هشت محور که مبتنی بر ضرورت زمان انتخاب شده و بررسی شده است. از جمله آنها می‌توان به ماهیت حقیقی جمهوری اسلامی ایران را اشاره کرد. بحث آزادی در نگاه دو رهبران در این کتاب بیان شده است. موضوع مردم‌سالاری و جزئیات بهتر و بیشتری واکاوی شده است. غیریت نظام در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بحث نیروهای مسلح و سیاست‌ها و دو جناحی که در کشور وجود دارد و حتی روش‌های مواجهه با آنها توسط این دو رهبر بررسی شده است. در نهایت هم موضوع آمریکا و فلسطین و اسرائیل در این کتاب بررسی شده است.


حجت‌الاسلام رحیمیان اشاره کرد: من ۲۶ سال همراه با امام در نجف و جماران بودم. حدود ۴۰ سال ارادت من به مقام معظم رهبری وجود دارد. سی و چند سال است که در جایگاه نماینده ایشان در بنیاد شهید، تولیت مسجد جمکران و دفتر وجوهات خدمت می‌کنم. شاید کسی در طول ۲۶ سال گذشته وجود نداشته باشد که همچون من، بیشترین ارتباط را با این دو امام داشته باشد.
 
وی افزود:من تا حدی که دریافت کرده‌ام، این دو بزرگوار با هم انطباق صددرصدی دارند. من بخش زیادی از این کتاب را خوانده‌ام. این کتاب بسیار ارزشمند است و نکات مهم و بدیعی در آن جمع آوری شده است. یک نکته در این کتاب جایش خالی است و آن رمز این انطباق بوده است. به اعتقاد من رمز اصلی این انطباق شاگردی حضرت آیت‌الله خمینی (ره) است. همچنین بیشترین ارتباط با امام و اشراف بر تمام مواضع ایشان را فقط رهبر معظم انقلاب داشتند. من فکر می‌کنم نکته اصلی این است که مبنا و اصل تفکر این دو یک چیز بوده است.

حجت الاسلام رحیمیان افزود: ایشان صحبت‌های امام را از تهجر و لیبرالیسم و جریان‌های مختلف فکری که پس از رحلت امام به وجود آمد مصون داشتند. در حقیقت رهبر معظم انقلاب در مقام عمل هم شبیه امام عمل کرد، همان‌طور که ایشان اعتقاد داشت به مرحله ظهور رساند.

وی افزود: هر دو این بزرگواران نسبت به خانواده شهدا حساس بودند. حتی زمان‌هایی را به آن اختصاص می‌دادند. امام در زمانی که حالشان خوب نبود و فشار زیادی روی ایشان بود، دیدار با خانواده شهدا را ترک نمی‌کردند. رهبر معظم انقلاب هم همین است. هر زمان که دنیا برایشان سخت می‌شود و دلشان می‌گیرد یا به مشهد سفر می‌کنند یا به جمکران می‌آیند  یا با خانواده شهدا دیدار برقرار می‌کنند.
 
وی در پایان گفت: من این کتاب را یکی از عرصه‌های مفید برای شناخت امام و رهبری می‌دانم. این کتاب بسیار ارزشمند است و واقعاً منبع مفیدی برای بررسی شخصیت این دو بزرگوار است.
 
در پایان این جلسه از کتاب «مو به مو» به قلم عبدالله گنجی رونمایی شد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها