چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
کتاب «عصر سرمایه‌داری نظارتی: مبارزه برای آینده انسان در مرز جدید قدرت» ترجمه شد

این کتاب اولین بررسی دقیق شکل بی‌سابقه قدرت به نام «سرمایه‌داری نظارتی» و تلاش شرکت‌های قدرتمند برای پیش‌بینی و کنترل رفتار ما و چالش‌هایی است که آینده دیجیتال برای بشریت ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «عصر سرمایه‌داری نظارتی: مبارزه برای آینده انسان در مرز جدید قدرت» (The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power) نوشته شوشانا زوبوف (Shoshana Zuboff) توسط انتشارات پابلیک افیرز (Public Affairs) در سال 2019 و در 700 صفحه منتشر شده است.

زوبوف به توسعه شرکت‌های دیجیتالی مانند گوگل و آمازون می‌پردازد و نشان می‌دهد که مدل‌های کسب و کار آن‌ها یک مدل جدید است. شکلی از انباشت سرمایه‌داری که او آن را «سرمایه‌داری نظارتی» می‌نامد. این کتاب اولین بررسی دقیق شکل بی‌سابقه قدرت به نام «سرمایه‌داری نظارتی» و تلاش شرکت‌های قدرتمند برای پیش‌بینی و کنترل رفتار ما و چالش‌هایی است که آینده دیجیتال برای بشریت ایجاد می‌کند.

شوشانا زوبوف در این شاهکار تفکر و تحقیق اصیل، بینش شگفت‌انگیزی را درباره پدیده‌ای که سرمایه‌داری نظارتی نامیده است ارائه می‌دهد. معماری جهانی اصلاح رفتار، طبیعت انسان را در قرن بیست‌ویکم تهدید می‌کند، درست همان‌طور که سرمایه‌داری صنعتی جهان طبیعی را در قرن بیستم مخدوش کرد. زوبوف بیان می‌کند که سرمایه‌داری نظارتی به‌طور یکجانبه ادعا می‌کند که تجربه انسانی به عنوان ماده خام رایگاه برای ترجمه داده‌های رفتاری به فرآیندهای تولید پیشرفته معروف به هوش ماشینی وارد می‌شود و به محصولات پیش‌بینی تبدیل می‌شود. او بیان می‌کند که این محصولات جدید سرمایه‌داری در نوع جدیدی از بازار معامله می‌شوند که آن را بازارهای آتی رفتاری می‌نامد.

با پیشروی سرمایه‌داری نظارتی از سیلیکون‌ولی به هر بخش اقتصادی، پیامدهای آن بیشتر می‌شود. ثروت و قدرت عظیم در «بازارهای آتی رفتاری[1]» انباشته شده است، جایی که پیش‌بینی‌های مربوط به رفتار ما خریدوفروش می‌شود و تولید کالاها و خدمات وسیله‌ای برای اصلاح رفتار[2] خواهد بود.

تهدید از طرف یک دولت بزرگ توتالیتر به یک معماری دیجیتالی فراگیر تغییر کرده است: یک «دیگری بزرگ» که در راستای منافع سرمایه نظارتی عمل می‌کند. این شکل بی‌سابقه‌ای از قدرت است که با تمرکز شدید دانش و عاری از نظارت دموکراتیک است. تحلیل جامع و متحرک زوبوف تهدیدات جامعه قرن بیست‌ویکم را آشکار می‌کند.

با مقاومت اندکی از سوی قانون یا جامعه، سرمایه‌داری نظارتی در آستانه تسلط بر نظم اجتماعی و شکل‌دادن به آینده دیجیتال است، البته اگر اجازه دهیم!

شوشانا زوبوف، استاد بازنشسته چارلز ادوارد ویلسون، مدرسه بازرگانی هاروارد است. او نویسنده کتاب «در عصر ماشین هوشمند: آینده کار و قدرت» و «اقتصاد حمایتی: چرا شرکت‌ها با افراد شکست می‌خورند» است. او دکترای خود را از دانشگاه هاروارد و کارشناسی خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرده است. این کتاب توسط بسیاری از محققان و افراد سرشناس جهان مورد تمجید و تحسین قرار گرفته و از زمان انتشارش سر و صدای زیادی به پا کرده است.

این اثر به ترجمه احسان شاه‌قاسمی و تحت حمایت مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری انتشارات علمی فرهنگی در حال ترجمه بوده و به‌زودی منتشر خواهد شد.
 
[1] behavioral futures markets
[2] behavioral modification

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها