شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
قره‌باغی تا مانایی تقابل ظلم و عدل می‌ماند

یوسف مرادی، فعال فرهنگی و اجتماعی در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره اسفندیار قره‌باغی، خواننده مشهور سرود «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» تصریح کرد که قره‌باغی تا زمانی که مبارزه عدل و ظلم باقی است، صدای پرطنین مردم ایران خواهد بود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-محمد تفرشی: یوسف مرادی در این مراسم که امروز، دهم دی از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در کافه کراسه برگزار شد، در سخنانی سابقه آشنایی خود با قره‌باغی را سال 92 در مراسمی به میزبانی دانشگاه تبریز عنوان کرد و گفت: در آن مراسم وقتی در حال سخنرانی درباره تسخیر سفارت آمریکا و کودتای 28 مرداد بودم با شخصیتی متفاوت روبه‌رو شدم که بعد دانستم قره‌باغی است.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: اگر قره‌باغی وارد حوزه موسیقی انقلاب اسلامی نمی‌شد این هنر به شکوفایی کامل نمی‌رسید. قره‌ّباغی بسیار محبوب بود و نبض مردم را در دست داشت.

وی قره‌باغی را همتراز صادق آهنگران در حوزه دفاع مقدس دانست و افزود: اگر صادق آهنگران را از سرود دفاع مقدس حذف کنیم تعریف‌ها از جنگ تغییر می‌کند؛ چراکه وی بر روح حاکم بر دفاع مقدس تاثیرگذار بوده است. در تاریخ انقلاب نیز اگر علی شریعتی نبود، بسیاری از کلمات و واژه‌های این رویداد بزرگ را نداشتیم. قره‌باغی نیز وزن بزرگ موسیقی انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت و اگر نبود این حوزه دچار کاستی محسوسی می‌شد.

مرادی با اشاره به اینکه مهمترین اثر برجای مانده از قره‌ّ‌باغی خوانش سرود «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» است، گفت: تا پیش از این سرود تمام ترانه‌های سیاسی در دامنه موسیقی اعتراض در تقابل میان مردم و رژیم پهلوی بود که از جمله آنها می‌توان به ترانه پرستو درباره سرهنگ سخایی و جمعه درباره اتفاق سیاهکل اشاره کرد.

قره‌باغی یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان تسخیر سفارت آمریکا که از آن به عنوان انقلابی عظیم‌تر از انقلاب اسلامی یاد می‌شود، «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را خواند که این سرود اولین ترانه در تقابل مردم ایران و آمریکا به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که در شیلی تا وقتی سخن از بی‌عدالتی و ظلم است نام ویکتورخارا زنده و جاوید می‌ماند در کشور ما نیز تا زمانی که رد پای ظلم آمریکا در جهان دیده می‌شود، یاد قره‌باغی و سرود مشهوری که خواند جاوید می‌ماند. قره‌باغی تا وقتی شاهد مبارزه عدل و ظلم و حرکت‌های ضد امپریالیسم هستیم زنده است.

مرادی از قره‌باغی به عنوان مردمی‌ترین خواننده پس از انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: در دهه 60 ایرانیان با آهنگ‌های قره‌باغی حرف خود را به گوش جهانیان رساندند.

اشراف قره‌باغی برعلوم نظری موسیقی
همچنین در این مراسم محمد میرزمانی، از آهنگسازان کشورمان در سخنانی از قره‌باغی به‌عنوان یکی از پیشگامان هنر انقلابی یاد کرد و گفت: قره‌باغی از نظر پرداخت ملودی و تاثیرگذاری بی‌نظیر بود و استادانه اجرا می‌کرد. وی عاشق انقلاب اسلامی بود و از اجرای آهنگ‌ها و سرودهای انقلابی استقبال می‌کرد.
 

وی به مسئولیت‌‌‌پذیری بالای قره‌باغی اشاره کرد و افزود: وی تمام مسئولیت‌های محول را به طور دقیق و با دلسوزی انجام می‌داد. عاشقانه کار می‌کرد و نیز اشراف کاملی بر علوم نظری موسیقی داشت. صدایش نافذ بود و می‌توان گفت تکرارنشدنی است. کلمات را به زیباترین شکل ادا می‌کرد و لحن رسا و گویایی داشت.

قره‌باغی یکی از سه ضلع خاطره‌سازی ترانه انقلاب بود
صادق شهبازی، کارشناس فرهنگی نیز در این مراسم با بیان اینکه قره‌باغی، احمدعلی راغب و حمید سبزواری که به ترتیب خواننده، آهنگساز و سراینده سرود «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو هستند» بار بزرگی از خاطره‌سازی انقلاب اسلامی را بر دوش داشته‌اند، گفت: قره‌باغی عاشق راستین انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود و بدون چشمداشت و خالصانه کار می‌کرد. دو بار از صداوسیما اخراج و ناچار به پذیرفتن شغل مکانیکی شد ولی این بی‌مهری‌ها مانع علاقه و عشق وی به انقلاب و ایران نشد.
 

وی با تاکید بر اینکه قره‌باغی سفارشی کار نمی‌کرد، افزود: ترور ناموفق وی به دلیل سرود «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی» نیز باعث ترس و کناره‌گیری وی نشد ضمن اینکه سفارشی اجرا نمی‌کرد. پیام وی در اواخر عمر گرانبهایش این بود که 40 سال خدمت صادقانه به انقلاب کرد.

در پایان این مراسم هدیه‌ای از سوی بسیج دانشجویان دانشگاه تهران به علیرضا قره‌باغی، فرزند این آهنگساز بزرگ اعطا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها