چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
«کارکرد هنری آیات و احادیث در شعر معاصر» کتاب شد

کتاب «کارکرد هنری آیات و احادیث در شعر معاصر» به قلم فاطمه نیروی آغمیونی تلاشی در نشان دادن تاثیر آیه‌های شریف قرآن کریم و احادیث پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) در شعر شاعران خوش‌قریحه دوران ماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تاثیر قرآن و حدیث در آثار شاعران و نویسندگان گذشته ادب فارسی و نیز ادیبان معاصر به طور محسوس نمایان است و می‌توان این اثرپذیری را مشاهده و این موضوع را فصل مشترک آثار گذشته و حال تلقی کرد.

کتاب «کارکرد هنری آیات و احادیث در شعر معاصر» شیوه استفاده از آیات و احادیث در اشعار تعدادی از شاعران دوره معاصر یعنی محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصر امین‌پور، حسین منزوی، هوشنگ ابتهاج و محمدعلی بهمنی را بررسی کرده است.

شاعران پیشین از قرآن کریم و حدیث مانند بسیاری از کارکردهای هنری از جمله تشبیه و تمثیل و استعاره بهره‌های فراوانی گرفته‌اند و شاعران معاصر نیز در پیروی از همین سبک و سیاق به گذشتگان اقتدا کرده و با توجه به جو اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زمان خود به بهره‌گیری از این آیات و احادیث پرداخته‌اند.

امروزه بررسی قرآن و حدیث در ادبیات فارسی فقط به حل و درج و اقتباس و تضمین خلاصه نمی‌شود چراکه صرف اقتباس، نشان‌دهنده همه هنرهای شاعر و نویسنده در بهره‌مندی از قرآن و حدیث نیست.

اگر بپذیریم که برخی تاکیدها و ظرافت‌ها در برخورداری از زیبایی‌های ذاتی آیات و احادیث و نقش زدن این پسندیدگی در اثر ادبی می‌تواند جلوه و جمال نوشته و سروده را به شکل دیگری به نمایش گذارد می‌توان گفت که کاربرد آیات و احادیث نزد شاعران با هدف خاصی انجام می‌شود.

در بررسی اثرپذیری از قرآن می‌توان به اشکال مختلف، بهره‌گیری این شاعران خوش‌قریحه را از این کتاب آسمانی با شیوه‌ بیانی نو و بدیع مشاهده کرد که فاطمه نیروی در «کارکرد هنری آیات و احادیث در شعر معاصر» شیوه‌های اثرپذیری واژگانی، گزاره‌ای، گزارشی، الهامی ـ بنیادی، تلمیحی، تاویلی، تطبیقی، تصویری و چند سویه را در شعر شاعران معاصر در کنار نگاهی به زندگی و آثار آنها بیان کرده است.

همچنین در این کتاب به جامعه‌‌ آماری و نمودار آن در هر یک از شاعران شاخص معاصر در بخش پایانی کتاب اشاره شده است.

نویسنده در نگارش این اثر از منابع مختلف از جمله قرآن کریم و کتاب‌های «تجلی قرآن و حدیث در شعر فارسی»، «تاثیر قرآن و حدیث در ادبیات فارسی»، «پژوهشی در تاریخ قرآن کریم» و «تاثیر قرآن در پیدایش علوم ادبی» استفاده کرده است.

انتشارات زرین اندیشمند کتاب «کارکرد هنری آیات و احادیث در شعر معاصر» را در 218 صفحه و بهای 142 هزار تومان عرضه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها