دو کتابی که درباره زندگی هنری استنلی کوبریک به شکل «مصور غنی» اخیراً منتشر شده است حاوی مجموعهای از جمله عکسها، طرحهای مفهومی، کارتپستال و فیلمنامه است.
کتاب «درخشش اثر استنلی کوبریک» با 3 جلد، 2198 صفحه، 2000 تصویر، با قیمت 1500 پوند، در 14 دسامبر منتشر شده است.
کتاب «درخشان: یک تسخیر بصری و فرهنگی» با 400 تصویر رنگی و بزرگ، با قیمت 50 پوند منتشر شده است.
تحقیق در مورد کارگردان سینمای آمریکایی «استنلی کوبریک» به عنوان یک هنرمند از آن جهت مفید است که در نظر گرفتن «تأثیرات هنرهای زیبا بر او» و «مطالبی که او به عنوان بخشی از شیوه عمل خود تولید کرده است» بخشی از تاریخ هنر و سینما را شکل میدهد.
برای فهم بیشتر الهامگیری هنری از کوبریک میتوان به نمایشگاه آثار باستانی او، نمایشهای هنری با الهام از آثار او و کتابهای خاص درباره فیلمهای او نام برد.
نمایشگاه آثار باستانی او از جمله موزه طراحی لندن، نمایشهای هنری با الهام از آثار او با عنوان «رویاپردازی با استنلی کوبریک» است.
هنر کوبریک به وضوح با هنرمندان دیگر در هم آمیخته بود، این آمیختگی با آثار همسرش کریستین که نقاش بود بیشتر به چشم میخورد و آثار همسرش اغلب در فیلمهایش به نمایش درمیآمد اما تاثیر تفکر او بر فیلمهای دیگر کمتر شناخته شده است. دو کتاب جدید با تمرکز بر شاهکار ترسناک او در سال 1980، اکنون فرصت خوبی برای پاسخ به این سوال ایجاد کرده است.
کوبریک در سال 1966 در مصاحبهای میگوید «دوست دارد ترسناکترین فیلم جهان را بسازد». البته نتیجه این حرف حدود 14 سال بعد در فیلم بسیار تأثیرگذار The Shining مشخص میشود که به دنبال نویسنده مبارز جک تورنس (جک نیکلسون) به عنوان سرایدار زمستانی یک هتل دورافتاده، با پیامدهای نگرانکننده و در نهایت فاجعه بار برای او و خانوادهاش میشود. البته اینکه این فیلم آیا این ترسناکترین فیلم جهان است یا خیر مورد بحث است، اما مطمئناً فیلمهای بسیاری را در پی خود تحت تأثیر قرار داده است.
در کتاب تاشن، «لی آنکریچ» و «جاناتان رینزلر» تصمیم داشتهاند تا داستان قطعی ساخت فیلم را بیان کنند. در بین آثار منتشر شده در رابطه با کوبریک، کتاب تاشن محصول تحقیقات تقریباً جامع است.
بخش رینزلر و آنکریچ با عنوان «درخشش استنلی کوبریک» تقریباً 900 صفحه است و مملو از اطلاعات و تصاویر است که برخی از آنها هرگز منتشر نشدهاند.
هر دو کتاب تحقیقات افسانهای دقیق کوبریک را به تصویر میکشند که کارگردان را تحت تأثیر قرار داده است و باعث شده تا او از رمان برای ساخت فیلمهایش استفاده کند.
البته هنر کوبریک قطعا نقش کلیدی در تجسم نقشهای فیلم ایفا کرده است، که مملو از ارجاعات به آثار الکس کولویل، فرانسیسکو دی گویا، اگنس دنس، کارل آندره و دیگر هنرمندان است.
کتابهای اولدهام شامل تصاویر متنوع، از خط ربطهای بین استوری بوردها، نماها و مفاهیم فیلم است.
برای مثال، در سال 1972، دستیار کوبریک، لئون ویتالی، عکسی را به او نشان داد که از کاتالوگ بازنگری دیان آربوس موزه هنر مدرن نیویورک گرفته شده بود.
ویتالی به یاد میآورد: «یک عکس از این دو دختر کوچک وجود داشت. فکر کردم، خدای من، چهکسی بهتر از کوبریک میتواند آن را تصویر کند؟
کوبریک یک خاطره روانشناختی تاریک و عجیب از آن عکس آربوس از دوقلوهای همسان، روزل، نیوجرسی، در سال 1966 در بازیگران خود از خواهران گریدی در این فیلم بازتولید کرد. در کتاب استیون کینگ که فیلم بر اساس آن ساخته شده است، خواهران دوقلو نیستند. کوبریک با تغییر شکل آنها به عنوان دوقلو، مفهوم «داپلگانگر» را معرفی کرد.
برای کسانی که از آرشیو استانلی کوبریک (در دانشگاه هنر لندن) بازدید نکردهاند، هر دو جلد یک شناخت مفید از کوبریک به مخاطب میدهد. حتی میتوان آنها را به تنهایی آثار هنری در نظر گرفت.
نظر شما