یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
طرح جامع توسعه، بازسازی و نوسازی صنایع چاپ در برنامه هفتم توسعه دیده شود

اتحادیه لیتوگرافان، طرح جامع توسعه، بازسازی و نوسازی صنايع چاپ ايران را با رويكرد اصلاح نظام صنفی، رفع مشكلات ساختاری و حمايت‌های قانونی، مقرراتی، بيمه‌ای و مالی را برای الحاق در برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قانون برنامه هفتم توسعه را پیشنهاد کرده است.

جلال ذکایی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، از آماده‌سازی ماده‌واحده پيشنهادی از سوی اتحادیه لیتوگرافان برای الحاق در برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قانون برنامه هفتم توسعه گفت: این پیشنهاد به دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده و موضوع این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح جامع توسعه، بازسازی و نوسازی صنايع چاپ ايران را با رويكرد اصلاح نظام صنفی، رفع مشكلات ساختاري و حمايت‌های قانونی، مقرراتی، بيمه‌ای و مالی از بخش خصوصی دنبال کند.
 
وی افزود: روزآمد‌سازی ماشين‌آلات و تجهيزات چاپ و صنايع وابسته، ارتقا دانش فنی دست‌اندركاران چاپ، استانداردسازی فعاليت‌های چاپ و توسعه ظرفيت‌های صنايع چاپ را از طريق ايجاد شهرک‌های تخصصی و خوشه‌های چاپ در سال اول برنامه تهيه و تصويب كند.
 
ذکایی با بیان اینکه دولت موظف است در طول پنج سال‌ برنامه توسعه هرساله و در قوانين بودجه، رديف اعتباری مستقل برای اجرای اين طرح اختصاص دهد، گفت: قوانین برنامه هفتم توسعه جزو قوانین بالادستی محسوب و سرنوشت پنج ساله بخش‌های مختلف کشور در آن تدوین می‌شود.
 
وی این برنامه را نقشه راهی برای دستگاه‌های اجرایی دانست که مبتنی بر آن باید قوانین بودجه و سایر قوانین پایین‌دستی امضا شود، عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه دولت در حال تدوین برنامه هفتم توسعه است، ضروری دانستیم پیشنهاد خود را برای اصلاح وضعیت صنعت چاپ ارائه کنیم و متن پیشنهادی را از سوی اتحادیه برای مدیرکل دفتر چاپ و نشر ارسال کردیم.
 
ذکایی با اشاره به نکات مهمی که در این پیشنهاد به آن توجه شده، گفت: سعی کردیم در این متن، نکاتی که طی سال‌های متمادی دغدغه دست‌اندرکاران حوزه چاپ کشور بوده است ارائه دهیم، عمدتا شاهد هستیم که در این سال‌ها صنف در اظهارنظرهایش به مشکلات ساختاری، حمایت‌های قانونی، مباحث مربوط به نوسازی ماشین‌آلات، قوانین و مقررات بیمه اشاره کرده است.
 
وی با طرح این موضوع که پیشنهاد مطرح شده، اصولی و کارشناسی‌ شده است، تاکید کرد: تلاش کردیم در این پیشنهاد همه مسائل از‌جمله مسائل کلان‌تر صنعت چاپ که طی سال‌های قبل از آن رنج می‌برده و همچنان نیز با آن دست به گریبان لحاظ شود.
 
ذکایی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مکلف است پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف را جمع‌‌آوری، ارزیابی و غربالگری کند، گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه پس از اینکه از گذرگاه‌های حقوقی عبور کرد، به مجلس ارائه و در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته می‌شود، بعد از طرح در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و تصویب می‌شود.
 
وی در پایان یادآور شد: اجرایی شدن این کار یک حرکت جمعی است و روسای تشکل‌ها و اتحادیه‌های چاپ نیز باید چانه‌زنی‌های خود را با نمایندگان استان‌های خود شروع و کمک کنند که این طرح به تصویب برسد تا شاهد انسجامی در قوانین، مقررات و ضوابطی باشیم که وضع می‌شود.
 
به‌گفته ذکایی، مهم است که صنعت چاپ در اسناد بالادستی یک ردپا و اثرانگشتی داشته باشد تا بتوانیم بر مبنای آن دغدغه‌های خود را مطرح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها