دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
ایران ابرقهرمانان واقعی دارد، نه توهمی و غیرواقعی!

سهیلا ابراهیم‌زاده، شاعر کتاب کودک «قهرمان» گفت: خاک ایران قهرمان‌پرور است. کودکان ما به ابرقهرمانان توهمی و غیرواقعی نظیر سوپرمن، بتمن یا اسپایدرمن نیاز ندارند. یکی از رسالت‌های شعر کودک، بهره‌گیری از ظرفیت عظیم قهرمانان ملی در پرورش کودکان است.

سهیلا ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نحوه سرودن شعر برای کودکان با محوریت قهرمان ملی و بین‌المللی مثل سردار شهید سلیمانی و رعایت برخی شاخصه‌ها گفت: کتاب شعر «قهرمان» سروده‌ای برای کودکان گروه سنی «ب» و «ج» (بالاتر از ۷ سال) با هدف آشنایی مخاطب با قهرمان بنام عصر حاضر یعنی سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی عزیز است. در این کتاب تلاش کردم شاخصه‌های مختلف ملی، مذهبی، اجتماعی و فراملی را در معرفی ایشان به کار بگیرم و در عین سادگی و روانی ابیات، کودکان را با شخصیت و راه این شهید آشنا کنم.

این شاعر، تجربه خود در سرودن شعر درباره قهرمانان واقعی را این‌طور بیان کرد: برای من سرودن شعر کودک درباره یک ابرقهرمان حقیقی تجربه بسیار شیرین، فراموش‌نشدنی و افتخار بزرگی بود. سرودن برای قهرمانان عرصه مقاومت، ظرایف و نکته‌سنجی‌های خاص خود را دارد؛ مثلا اینکه بحث نبردها و مقاومت‌ها را طوری بیان کنیم که حال‌وهوای شعر مناسب سن مخاطب باشد یا مسئله شهادت را طوری بگوییم که کودک آن را یک پیروزی و راه ادامه‌دار بداند. همچنین حس غم از دست‌دادن یک شخصیت عزیز نیز حتما با احساس امید، افتخار و سربلندی برای او همراه باشد.

ابراهیم‌زاده در توضیح اینکه «معرفی شهید سلیمانی در قالب شعر آیا می‌تواند شناخت مناسبی به کودک بدهد یا صرفا بستر آشنایی اولیه به مخاطب خواهد بود؟» گفت: معمولا فضا و فرصت شعر نسبت‌به داستان کمتر و کوتاه‌تر است‌. آشنا کردن کودک با یک قهرمان نامدار در فرصت کوتاه شعر، دقت و نکته‌سنجی زیادی را می‌طلبد؛ اینکه در فرصتی اندازه چند بیت به چه نکاتی اشاره شود مهم است. من در کتاب شعر «قهرمان» در ۱۲ بیت به معرفی شخصیت شهید سلیمانی پرداختم و به خصوصیاتی از ایشان مانند دلاوری، ولایت‌مداری، متوسل بودن به ائمه و مهربانی با کودکان اشاره کردم.
برای مثال در این کتاب در وصف شهید سلیمانی گفته شده است:
«شمشیر محکمی بود در جنگ با ستمگر...» و در ادامه این بیت را داریم که «آغوش مهربانش دنیای کودکان بود...».
وی در پاسخ به این سؤال که «برای شاعر، شعر گفتن درباره شخصیت‌هایی مثل شهدا آیا نیاز به مطالعه کتاب‌های مختلف زندگی‌نامه و به‌دست‌آوردن اطلاعات مستند دارد یا چون امری احساسی و شاعرانه است می‌تواند بر مبنای تجربیات و احساسات خود شاعر پیش برود؟» توضیح داد: قطعا نیاز به مطالعه خاطرات، وصیت‌نامه‌ها و زندگی‌نامه شهدا و سایر مستندات و در صورت امکان گفت‌گو با خویشان و آشنایان این عزیزان دارد؛ چرا که شهدا شخصیت‌های حقیقی هستند و ساخته ذهن شاعر نیستند. بنابراین شاعر حقایقی را که با مطالعه و تحقیق به دست آورده است، در قالب شعر ریخته و با زبان موزون و سرشار از احساس شعر و به‌کارگیری صنایع ادبی، برای مخاطب کودک بیان خواهد کرد.
کلام آخر اینکه خاک ایران قهرمان‌پرور است. کودکان ما به ابرقهرمانان توهمی و غیرواقعی نظیر سوپرمن، بتمن یا اسپایدرمن نیاز ندارند. یکی از رسالت‌های شعر کودک، بهره‌گیری از ظرفیت عظیم قهرمانان ملی در پرورش کودکان است.

سهیلا ابراهیم‌زاده خبر از انتشار کتاب جدید دیگری نیز داد و گفت: کتاب شعر کودک با عنوان «پیمان یاری» با هدف آشنا کردن کودکان با عید بیعت (عید آغاز امامت امام زمان (عج)) هم توسط نشر محترم «رود آبی» منتشر شده است. همچنین یک کتاب شعر کودک برای گروه سنی «ب» و «ج» نیز با مضمون مهدوی در دست چاپ است.

کتاب شعر «قهرمان» سروده سهیلا ابراهیم‌زاده با تصویرگری سارا دستمالچیان در ۱۶ صفحه مصور رنگی، شمارگان دو هزار نسخه و به بهای ۴۳ هزار تومان از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها