چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
استان بوشهر در حوزه کتاب از ظرفیت بالایی برخوردار است

اصغر جعفری در آیین تکریم و تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و خادمان عرصه کتاب بوشهر تاکید کرد: استان بوشهر از ظرفیت بالایی در حوزه کتاب برخوردار است اما برای توسعه‌یافتگی دو راه بیشتر نداریم یا اینکه باید دانش خود را گسترش بدهیم یا از تجربه دانش دیگران استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر، آیین تکریم و تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و خادمان عرصه کتاب بوشهر، چهارشنبه، (25 آبان‌ماه) با حضور اصغر جعفری، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار بوشهر، عبدالرحیم افروغ، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی و جمعی از کتابخوانان نوجوان، کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در سالن کوثر استانداری بوشهر برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار بوشهر در بخش نخست این آیین گفت: باید توجه کنیم نسل نوجوان و جوان را با کتاب و کتابخوانی و مزایای آن مانوس کنیم، چون کتاب دوستی است که به انسان آزار و اذیت نمی‌رساند.

به عقیده وی، اگر امروز در عرصه‌های مختلفی با مشکلاتی مواجه یا در فراگیری دانش‌های علمی، فرهنگی، مذهبی و دینی موفق با ایراداتی روبه‌رو هستیم، یکی از دلایلش می‌تواند این باشد که با کتاب مانوس نیستیم یا اگر نتوانسته‌ایم که با کتاب قرآن کریم به‌عنوان کتاب سعادت‌بخش بشیریت انس بگیریم یا اتفاقاتی که امروز در جامعه ما می‌افتد، بی‌شک دلیلش این است که ما کتابخوان نیستیم؛ بنابراین باید یاد بگیریم که خودمان را با کتاب پیوند بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جای نامناسب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اشاره و بیان کرد: این اداره‌کل که متولی نشر و انتقال فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، جای مناسبی ندارد؛ بنابراین ابتدا باید مکان مناسبی برای این نهاد درنظر بگیریم تا ضمن ارتقاء ساختارهای کتابخوانی در این منطقه، محتواها و فعالیت‌های کتابخوانی هم توسعه بیابند.

جعفری با اشاره به لزوم احیاء طرح‌های کتابخوانی قدیمی و اجرای طرح‌های جدید تاکید کرد: با احیاء طرح‌های موفقی که پیش از این در فرودگاه و مکان‌های عمومی اجرایی شدند، باید فرهنگ کتاب را نشر دهیم؛ همچنین با استفاده از روش‌های نوین و ایجاد هم‌افزایی مطلوب میان دستگاه‌های فرهنگی، فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در استان بیش از پیش بسط دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار بوشهر، جشنواره‌ها و مسابقات کتابخوانی را نیز برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه بوشهر به‌ویژه قشر دانشجویان فرصت مناسبی دانست و گفت: متاسفانه در استان به‌دلیل برخی بی‌توجهی‌ها این جشنواره‌ها ناشناخته مانده‌اند، از این رو در استان با استقبال کمی روبه‌رو می‌شوند که نمونه آن جشنواره علمی پژوهشی است که از بوشهر با اینکه جامعه دانشگاهی مستعدی را در خود جای داده، آثار انگشت‌شماری ارسال شده است.

جعفری ادامه داد: امروز جوانانی که در کف خیابان حاضر شده‌اند و مطالباتی دارند، شاید چون سال‌های پیش از انقلاب و بلواهایی که در آن زمان بود، ندیده‌اند؛ چون از تاریخ، فرهنگ کتاب و دانش علمی و مذهبی تهی ‌شده‌اند. یادم می‎‌آید در سال‌های پیش از انقلاب، زنان از غروب به بعد جرات بیرون آمدن نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه این نسل باید با این فرهنگ اصیل مانوس شود، افزود: امیدواریم بتوانیم این نسلی که می‌خواهد کشور را تحویل بگیرد به نسلی کتابخوان، بادانش، تحول‌خواه، بانشاط تبدیل کنیم. خوشبختانه استان بوشهر در این زمینه یکی از استان‌های بی‌نظیر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر هم در آیین تکریم و تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و خادمان عرصه کتاب استان بوشهر گفت: کتابداران خادمان و مشاوران امین مردم در عرصه کتابخوانی هستند و نقش بی‌بدیلی در توسعه فرهنگ کتابخوانی در نقاط دور و نزدیک استان ایفا می‌کنند.

حیدر راهب افزود: در هفته کتاب امسال 3 بوشهری توانستند در میان برگزیدگان کشوری قرار بگیرند؛ کلثوم عالی‌پور، مسئول کتابخانه شهدای سپاه روستای بنه‌گز  تنگستان به‌عنوان مسئول برتر کتابخانه در کشور، علی‌اصغر دلپذیر، عضو کتابخانه عمومی شهدای سپاه روستای بنه گز تنگستان به‌عنوان عضو خردسال برتر کشور و مریم اکبری‌مطلق از کتابخانه عمومی شهدای 12 دی شهر سعدآباد به‌عنوان کتابخوان نوجوان برتر کشور،  معرفی شدند که در آیینی که با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور محترم همزمان با 24 آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تالار وحدت برگزار شد، از آن‌ها تجلیل به‌عمل آمد.

وی یادآور شد: هفته کتاب امسال در استان بوشهر با سال‌های گذشته متفاوت بود، آن هم به‌دلیل هم‌افزایی خوبی است که میان دستگاه‌های فرهنگی با همت عبدالرحیم افروغ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد هفته کتاب در استان بوشهر شکل گرفت. امسال برنامه‌های متنوع و متعددی با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاه‌های در طول این هفته برگزار شده یا در حال برگزاری است که بازتاب خوبی در صدا و سیما و رسانه‌ها داشته‌اند.
]
راهب، کتابخانه‌های عمومی را بعد از مدارس و مساجد، بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کشور معرفی کرد و افزود: این شبکه قابلیت‌های منحصربه‌فردی را مثل نداشتن محدودیت سنی و مذهبی و... داراست که زمینه عضویت در آن را تسهیل می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر یادآور شد: سال جاری در مقایسه با سال گذشته، رشد 94 درصدی امانت کتاب، رشد 27 درصدی عضویت و همچنین رشد 8 درصدی منابع را در کتابخانه‌های عمومی استان داشته‌ایم و تنها در شاخص زیربنای کتابخانه‌های رشدی را نداشته و ثابت مانده‌ایم؛ البته به همت استاندار محترم در ادامه سال محقق خواهد شد. همه این شاخص‌ها اگر رشدی داشته‌اند حاصل تلاش و زحمات کتابداران ماست که در طول سال با سختکوشی به خدمت‌رسانی در حوزه کتاب اقدام می‌کنند.
 


در بخش پایانی این آیین، برترین‌های استان در حوزه کتابداری، کتابخوانی و کتابخانه‌های برتر به این شرح معرفی و تجلیل شدند:

کتابخانه برتر استانی: کتابخانه مصلحیان بوشهر

کتابدار استانی: زیبا باباعلی از کتابخانه شهیدبهشتی برازجان، فرشته درویشی از کتابخانه امام هادی (ع) بردخون

مسئول کتابخانه برتر استانی: افسانه دارابی، مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر؛ زهرا کرمی، مسئول کتابخانه عمومی بعثت نخل‌تقی؛ طیبه خمیسی مسئول کتابخانه عمومی باهنر بوشهر.

کتابخوان برتر: مهدی مجدیان‌خو از کتابخانه عمومی امام خامنه‌ای شبانکاره، نازی جمشیدی از کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر، سارینا بلالی از کتابخانه عمومی مبصری بوشهر، محمدمهدی مهدوی‌پور از کتابخانه عمومی شهدای وحدتیه و فاطمه احمدنیا از کتابخانه عمومی امام رضا (ع) گورک سادات.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها