چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
«دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران» مرجعی گیرا و خواندنی است

قاسم تبریزی کتاب «داستان پیامبران از آدم تا حضرت محمد (ص)» اثر سیدعلی موسوی گرمارودی که روایتی جذاب از تولد تا رحلت حضرت محمد(ص) را در بردارد، کتاب «دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران» تالیف ناصر نادری و کتاب «بازگشت پرستوها» اثر قاسم کریمی که به بازگشت آزادگان از اسارت 8 سال دفاع مقدس به کشور می‌پردازد، برای مطالعه متولدین دهه هشتادی پیشنهاد کرد.

قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر به عنوان پیشنهاد برای مطالعه متولدین دهه هشتادی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «داستان پیامبران از آدم تا حضرت محمد (ص)» را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب شامل قصه‌هایی از زندگی پیامبران الهی است که با استناد به آیات و قصص قرآن نگارش یافته است. این کتاب نوشته سیدعلی موسوی گرمارودی است که انتشارات قدیانی به چاپ رسانده است.

وی افزود: در قسمت اول از این مجموعه قصه‌هایی درباره نحوه تبلیغ، پیامبری، سیره عملی و معجزات این پیامبران ذکر شده است: حضرت آدم (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت اسحاق (ع)، حضرت اسماعیل (ع)، حضرت نوح (ع)، حضرت هود (ع)، حضرت صالح (ع)، حضرت لوط (ع)، حضرت یعقوب (ع)، حضرت یوسف (ع)، حضرت ایوب (ع)، حضرت شعیب (ع)، حضرت موسی (ع)، حضرت داود (ع) و حضرت عیسی (ع) از پیامبرانی هستند که قصه‌هایی درباره آنان در کتاب فراهم آمده است.



قصه‌هایی از زندگی پیامبران با استناد به آیات و قصص قرآن
تبریزی در ادامه بیان‌کرد: نویسنده در قسمت دوم از مجموعه داستان پیامبران به زندگانی رسول خدا(ص) پرداخته، از میلاد حضرت تا رحلت ایشان را به شکلی بسیار جذاب بیان کرده است. وی به تناسب کتاب و شیوه نگارش، پاره‌ای از رویدادهای دوران پیامبر و زندگانی حضرت را گزینش کرده و در کتاب آورده است: از جمله موضوعاتی که در این قسمت مطرح شده عبارتند از: میلاد پیامبر، کودکی حضرت، در کنار مادر، در راه یثرب، نوجوانی حضرت، نخستین سفر ایشان به شام، چوپانی، جنگ فجار، احیای پیمانی باستانی و انسانی (حلف‌الفضول)، سفر دوم به شام، ازدواج و...
 


گذشته چراغ راه آینده
وی‌ افزود: همچنین پیشنهاد می‌کنم که نوجوانان کتاب «بازگشت پرستوها» نوشته‌ قاسم کریمی را مطالعه کنند. این کتاب اشاره‌ای به تاریخ جنگ تحمیلی دارد و از سوی انتشارات لک لک به چاپ رسیده است. عظمت ایثار و فداکاری که در هشت سال دفاع مقدس روی داد و نقش آن در تغییر سرنوشت مردم ایران، به گونه‌ای است که بی هیچ تردیدی وجود چنین مجموعه‌ای ضروری به نظر می‌ر‌سد تا نسل نوجوان بتواند با زوایای مختلف عمق و شکوه این از خود گذشتگی، آشنا شود. شاید تاکنون بارها این جمله را شنیده باشید که «گذشته چراغ راه آینده است». در پس این عبارت ساده و کوتاه، حقیقتی عظیم نهفته است که توجه به آن می‌تواند هر ملتی را در مسیر تاریخی، به سعادت و کمال برساند. در این زمینه، دانستن تاریخ معاصر، نقش و اهمیت برجسته‌تری دارد و این اهمیت، درباره تاریخ انقلاب اسلامی ایران، غیرقابل انکار است.
 


دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران
این پژوهشگر تاریخ معاصر در ادامه گفت: متولدین دهه هشتاد کتاب «دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان: آشنایی با شخصیت‌ها، حوادث و مفاهیم انقلاب اسلامی» را بخوانند.
 
وی افزود: این کتاب مصور تالیف ناصر نادری است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را به چاپ رسانده است. این کتاب مرجعی جذاب و گیرا درباره دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان است؛ دانستنی‌هایی شامل شخصیت‌ها، حوادث و مفاهیم مرتبط با آن. این کتاب با زبانی ساده و روان برای گروه‌های سنی (ج) و (د) نگاشته شده است. موضوعات و شخصیت‌هایی چون: اعلامیه، اعتصاب، امیرکبیر، انقلاب سفید، انقلاب اسلامی، ایرباس 300، اشرف پهلوی، بسیج مستضعفین، غلامرضا تختی، محمدعلی رجایی، شب نامه، صدام حسین و... نیز در این کتاب مورد بررسی و توجه قرار گرفته است.

در این باره بیشتر بخوانید:

خاطرات سرباز نگهبان از کمیته ضدخرابکاری ساواک
پیشنهاد مطالعه کتاب به متولدین دهه هشتادی/1 هدایت‌الله بهبودی؛
خاطرات سرباز نگهبان از کمیته ضدخرابکاری ساواک

باستانی‌پاریزی تاریخ را با زبانی شیرین روایت کرده است/ «آسیای هفت سنگ» را بخوانید

پیشنهاد مطالعه کتاب به متولدین دهه هشتادی/2 حجت‌الله جودکی؛
باستانی‌پاریزی تاریخ را با زبانی شیرین روایت کرده است/ «آسیای هفت سنگ» را بخوانید

کرامات پیامبر اسلام (ص) در «داستان راستان»/ «تاریخ ایران زمین» مشکور کتابی خواندنی

پیشنهاد مطالعه کتاب به متولدین دهه هشتادی/ 3 سیدسعید میرمحمدصادق؛
کرامات پیامبر اسلام (ص) در «داستان راستان»/ «تاریخ ایران زمین» مشکور کتابی خواندنی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها