شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کتاب «نقد و تحلیل آراء فلسفی» منتشر شد

کتاب «نقد و تحلیل آراء فلسفی» اثر آیت الله ماجد کاظمی از عالمان برجسته خوزستان از سوی انتشارات چتر دانش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیت الله ماجد کاظمی از علمای کاظمین و شاگرد مراجع و علمای بزرگ عراق از جمله آیات عظام سیّد ابوالقاسم خوئی، سیّد عبد الاعلی سبزواری و شهید سیّد محمّد باقر صدر است که پس از مهاجرت به ایران در شهر مقدس قم و در خوزستان به تدریس و تحقیق اهتمام کرده است. 

مولف این اثر در مقدمه کتاب آورده است: «فلسفه به معنای خاص آن، همواره از چالشی ترین علوم بشری بوده و هست، از دوران فلاسفه باستان گرفته تا دوران شکوفایی علوم اسلامی و تا زمان معاصر، تمامی فرقه ها و نحله های فلسفی با وجود تفاوت ها و تضادهای گوناگون، همگی ادعای کشف حقیقت کرده اند که این امر سبب شده تا محققان و پژوهشگران و جویندگان علم دانش همواره در پی یافتن صحیح و ناصحیح از میان این همه آراء و ادعا دچار تردید و اختلاف شوند.» او تأکید کرده است که کتاب حاضر در صدد بر آمده تا با معرفی بخش عمده ای از نظریات معروف و مشهور فلسفی، با روشی محققانه و به دور از تعصبات رایج، به نقد و تحلیل آراء فلسفی و بیان سره از ناسره بپردازد.



مولف در این اثر به صورت موستوفی به اهمیت بحث «توحید» و در این موضوع به نقدِ تند فلاسفه، عرفا و متصوفه پرداخته است و می گوید که مسئلۀ توحید از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخورد است، و رستگاری انسان در گرو آن است، بر هر انسان آزاده و آگاهی لازم است تا به دور از تعصب و هوای نفس و با دید باز به مطالعه و پژوهش در این موضوع بپردازد. اهمیت و ضرورت مسئله از آن جهت بیشتر رخ می‌نماید که بدانیم فرقه‌ها و دسته‌های مختلف با محتوای متضاد از هم، هرکدام با بیان‌های فریبنده در بحث توحید، مدعی‌اند که دیدگاه و رأی‌شان عین حق و حقیقت است! عجیب‌تر اینکه بسیاری از این فرقه‌ها، اوهام و خرافات فلاسفه و صوفیانِ شرق و غرب و یونان باستان و هند هفتاد و دو ملت را به نام عقل و مذهب اهل‌بیت(ع) جا زده‌اند و در عین حال ادعای کشف و نوآوری در آرای فلسفی و عرفانی نیز دارند! به زعم مولف در مقابل این نحل‌های انحرافی، علمای راستین مذهب اهل‌بیت (ع) به پیروی از امامان و حجج بر حق الهی و با تمسک به ریسمان عقل، کتاب خدا و علوم وحیانی، با قلم و زبان خود، با شیوه‌هایی دقیق علمی و مستدل، در هر زمانی به دفاع از توحید الهی و مبارزه با انحرافات فرقه‌های ضاله پرداخته‌اند و در این راه از جان، مال و آبروی خود گذشتند تا چراغ هدایت را روشن نگه دارند؛ هرچند که فرقه‌های ضالۀ عرفانی و فلسفی نور هدایت را برنتابند!

کتاب «نقد و تحلیل آراء فلسفی» اثر آیت الله ماجد کاظمی در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 40 هزار تومان  به همت انتشارات چتر دانش روانه بازار نشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها