سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
شعر از بهترین ابزار ترویج و تبلیغ مکتب امام حسین(ع) است

حجت‌الاسلام مهدی سرلک در در کنگره سراسری شعر «حنجره سرخ» الیگودرز گفت: یکی از بهترین راهکارهای ترویج و تبلیغ مکتب امام حسین‌(ع) زبان شعر،‌ ادب و هنر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، ششمین کنگره سراسری شعر عاشورایی  با عنوان «حنجره سرخ» پیش از ظهر امروز سه‌شنبه (15 شهریور) با حضور حجت الاسلام مهدی سرلک، امام جمعه الیگودرز، منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا نیازی، معاون فرهنگی، رسانه اداره کل، فرشاد سیفی، سرپرست معاونت توسعه و منابع انسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم محتشم آرا، رئیس اداره ارشاد الیگودرز، اعضای شورای فرهنگ عمومی الیگودرز و جمعی از شاعران آیینی کشور در سالن مجتمع فرهنگی هنری سیمرغ الیگودرز برگزار شد.

حجت‌الاسلام سرلک با ارزشمند دانستن برگزاری کنگره شعر حنجره‌های سرخ افزود: امسال نیز بعد از گذشت بیش از دو سال از شیوع کرونا این کنگره در الیگودرز برگزار شده است.  

امام جمعه الیگودرز یکی از بهترین راهکارهای ترویج و تبلیغ مکتب امام حسین (ع) را زبان شعر،‌ ادب و هنر دانست و افزود: بارها بیان کرده‌ام هنرمندترین انسان روی زمین از اول خلفت تاکنون کسی نیست جزو امام حسین‌(ع). امام حسین توانست با هنرمندی خود در کربلا دین خدا را تا اینجا برساند.

وی گفت: این هنر اباعبدالله الحسین است  که امام حسین توانست در کربلا و در عاشورا حماسه و عرفان، سیاست و معنویت، بصیرت و معرفت را با هم بیامیزد. همه اینها هنر اباعبدالله الحسین است و این رمز ماندگاری عاشورا و قیام سیدالشهدا است.

حجت‌الاسلام سرلک با بیان اینکه  عاشورا یک فرهنگ است افزود: عاشورا تنها فرهنگی است که می‌تواند بشریت را به ساحل سعادت مادی و معنوی برساند.

امام جمعه الیگودرز یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را پیشرفت عرصه شعر و هنر انقلاب دانست و افزود: انقلاب اسلامی در پیشبرد هنر و شعر نقش برجسته‌ای دارد، و این پیشرفت قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست بعد از انقلاب پیشرفت قابل توجهی در عرصه هنر، شعر و ادب فارسی داشته‌ایم.

وی شعر و هنر را سرمایه‌ای عظیم و آن‌ را مسئولیت‌آور دانست و افزود: همه آرمان‌های امام راحل و آرمان ناب انقلاب اسلامی، اهداف نورانی امام و شهدا را می‌توان با زبان هنر، شعر و ادب به نسل‌ها و رویش‌های انقلاب منتقل کرد و می‌توان اهداف نورانی انقلاب اسلامی را با زبان شعر و ادب تا رسیدن به قله نهایی پیش ببریم.

احمدی در این مراسم  با بیان اینکه شاعران آیینی که هنر خود را به این محتوای غنی آراسته کرده‌اند و هنرمندانی که در عرصه هنر، ادبیات و به‌ویژه افرادی که محتوای ارزشمند نهضت عاشورایی فعالیت می‌کنند و هنرشان را به این محتوای ارزشمند آراسته می‌کنند حق سروری و سرافرازی دارند، افزود: صادقانه‌ترین شعر و خالصانه‌ترین نوع آن، شعر آیینی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر استفاده شاعران آیینی از آرایه‌های ادبی که مهجور مانده‌اند افزود: براعت استهلال و رد الصدر الی‌العجز در بین آثار ادبی امروز مهجور مانده است، این آرایه‌ها در شعر عاشورایی و هنرمندان معاصر و کمتر به آنها توجه شده‌ است.

وی به عمان سامانی اشاره کرد و گفت: در میان بزرگان این سبک از ادبیات آیینی در گنجینه‌الاسرار عمان سامانی در ابتدای هر قطعه یک برائت استهلال بسیار زیبا دلنشین و موثر وجود دارد، همچنین در شاهنامه و مثنوی و معنوی نیز این آرایه به خوبی و زیبایی دیده می‌شود و لازم است شاعران معاصر نیز بیشتر از این آرایه‌های زیبا استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در این کنگره علاوه بر جوایز تعیین شده به یک نفر از افرادی که از این آرایه‌ها به زیبایی هر چه تمام‌تر در اشعارش استفاده کرده باشند، معادل جایزه نفر اول از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم خواهد شد.

به گزارش ایبنا، در کنگره سراسری «حنجره‌های سرخ» در الیگودرز 896 اثر از 342 شاعر از 23 استان کشور به دبیرخانه کنگره رسید که پس از داوری 15 شاعر برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها