جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
استفاده از فناوری‌های روز برای صنعت چاپ مزیت رقابتی ایجاد می‌کند

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رییس جمهور در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ، گفت: تامین مواد اولیه، نوسازی ماشین‌آلات، استفاده از فناوری‌های روز و آموزش نیروی متخصص مزیت رقابتی خوبی برای صنعت چاپ کشور فراهم می‌کند که دست‌اندرکاران این صنعت باید پیگیر آن باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ شب گذشته (پنجشنبه 10 شهریور) با حضور سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، سیدعباس صالحی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، پرویز کرمی، رئیس مرکز فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی رئیس جمهور،  محمدرضا بهمنی، معاون توسعه فرهنگی روابط بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ تهران در محل تالار اجتماعات موسسه مطبوعاتی روزنامه اطلاعات برگزار شد.
 
کرمی، رئیس مرکز فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی رئیس جمهور در سخنانی، گفت: صنعت چاپ یکی از شاخه‌های صنایع فرهنگی در دنیا است، صنایع خلاق 2700 میلیارد دلار گردش مالی در دنیا دارد و برای 50 میلیون نفر اشتغال مستقیم در همه کشورهای پیشرفته ایجاد کرده است.
 
وی با بیان اینکه ایران یک‌درصد جمعیت دنیا را دارد، ادامه داد: یک‌درصد خاک مسکون دنیا را در اختیار داریم. به استناد پایگاه‌های علم‌سنجی تولید دو درصد علم دنیا متعلق به ایران است و تنها درخواست ما دریافت یک درصد از قاعده 2700 میلیارد دلاری که بخش عمده آن در اختیار اهالی چاپ قرار دارد.
 
       

کرمی با اشاره به وابستگی افتصاد ایران به نفت افزود: اقتصاد نفتی، واردات محور بودن و عدم توفیق در تولید ایران‌ساخت، بزرگترین مشکلات ما است؛ زیرا درآمد نفتی مانع ساخت و تولید در داخل کشور شد و وضعیت کنونی صنعت چاپ که بیشتر وارداتی است محصول همین موضوع است.
 
وی تاکید کرد: البته شرکت‌های دانش بنیان خوبی نیز در صنعت چاپ وجود دارد که خواسته‌اند و توانسته‌اند جلو رفته‌اند و بسیار در کار خود موفق بودند؛ اما ساختار سازمانی دولت و ورود دولتی‌ها به این بخش، حریف بخش خصوصی شده و اجازه نمی‌دهد که صنعت چاپ آنچنان که باید رشد کند.
 
کرمی حضور شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را مرجع خوبی برای رشد فعالان حوزه چاپ دانست و گفت: طبق قانونی که طی سه ماه اخیر تصویب شده، اهالی چاپ می‌توانند رشد کنند و به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق تبدیل شوند، حدود 60 درصد شرکت‌هایی که امشب اینجا حضور دارند نمی‌دانند که می‌توانند شرکت خلاق باشند و از تسهیلات قانون جهش تولید دانش بنیان استفاده کنند.
 
وی افزود: بسیاری از چاپخانه‌داران با استناد و اتکا به این قانون می‌توانند به حوزه دانش بنیان ورود پیدا کنند و از طریق طرح کلان علمی در معاونت علمی و بر سه پایه بخش خصوصی به‌عنوان تولیدکننده، دولت به‌عنوان حامی و سیاستگذار و رفع‌کننده نیاز کشور به‌عنوان تولید بار اول این کار را دنبال کنید.
 
       

دیگر سخنران این برنامه، محمدرضا بهمنی، معاون توسعه فرهنگی روابط بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود، وی در سخنانی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان، گفت: در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موضوع صادرات فرهنگی را در دستور کار قرار دادیم، زیرا معتقدیم تاثیرگذاری و مناسبات فرهنگی با کشورهای مختلف یکی از مهمترین راه‌های حوزه توسعه صادرات فرهنگی است.
 
وی افزود: در نسبت‌سنجی حوزه چاپ و بسته‌بندی با حوزه صادرات فرهنگی چند نکته وجود دارد؛ یکی از راه‌هایی که به توسعه صادرات فرهنگی کمک می‌کند، موضوع صادرات صنعت چاپ است. به‌نظر می‌رسد بتوان در گام اول ظرفیت صنعت چاپ کشور را به‌خصوص به کشورهای منطقه معرفی کرد.
 
بهمنی با بیان اینکه از این قبل می‌تواند نسبت به فراتر از مرزهای جغرافیایی خود اقدام کرد، ادامه داد: در این زمینه از طریق 60 رایزن فرهنگی، امکان معرفی ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور را داریم، به‌خصوص در کشورهای همسایه نسبت به جذب بازارهای جدید کمک کنیم و اگر محتواهایی برای معرفی این ظرفیت‌ها تولید شود می‌توان کارها در این زمینه را آغاز کرد.
 
وی تاکید کرد: نسبت دوم چاپ و بسته‌بندی در حوزه صادرات در بخش ظرفیت شتاب‌دهندگی صنعت چاپ است، این صنعت در حوزه صادرات فرهنگی به‌مثابه یک شتاب‌دهنده و ظرفیتی که جهشی در صادرات فرهنگی ایجاد می‌کند نقش دارد، زیرا یکی از چالش‌های جدی این است که نتوانستیم محصولات فرهنگی خود را در یک بسته‌بندی خوب و مناسب ارائه کنیم.
 
سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور آخرین سخنران این نشست بود، او با اشاره به همگرایی در میان دولت و مجلس و ارکان‌های مختلف گفت: در این زمینه اکنون همه مجموعه‌ها دست در دست هم کارها را با سرعت بیشتری پیش می‌بریم و در این میان شاهد عزم و اراده دولت و رییس جمهور نیز هستیم.

وی افزود: طی یکسال اخیر بسیاری از کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولیدی که تعطیل شده بودند، احیا شده‌اند و دوباره کار می‌کنند و حتی کارگروهی در ریاست جمهوری تشکیل شده تا مشکلات حقوقی یا نقدینگی کارخانه‌ها و مجموعه‌ها بررسی شود.
 
حسینی با بیان اینکه اهالی صنعت چاپ نیز اکنون باید از این فرصت استفاده کنند تا مشکلات‌شان مرتفع شود، گفت: صنعت چاپ یک صنعت رو به رشد و فراگیر است، در یک دوره زمانی فقط به حوزه کتاب و مطبوعات محدود می‌شد اما اکنون با همه زندگی ما آمیخته شده و به همین دلیل انتظار می‌رود، صنعت چاپ با نیروهای متخصص، با تجربه و نخبه این صنعت و کمک شرکت‌های دانش بنیان در عرصه منطقه و جهانی رقابت کنند.
 
وی تاکید کرد: چیزی از سایر کشورها کم نداریم و نشان دادیم که می‌توانیم در بسیاری از حوزه‌ها طی یکی دو دهه اخیر در سطح منطقه و جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم و این مساله نشان‌دهنده استعداد و توانمندی‌های موجود در میان مردم ایران است.
 
حسینی با بیان اینکه امروز صنعت چاپ نه تنها پاسخگوی نیازهای کشور است، بلکه به نیازهای منطقه نیز می‌تواند پاسخ بدهد، گفت: این موضوع می‌تواند برای کشور درآمد ارزی داشته باشد، اشتغال‌آفرین باشد و از طرف دولت و شخص رئیس جمهور، از همه فعالان این حوزه تشکر و قدردانی می‌کنم.
 
وی تحول‌گرا بودن را از ویژگی‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: این موضوع بدان معنی است که به وضع موجود بسنده نمی‌کنیم بلکه معتقدیم باید شرایط بهتری پیش رو داشته باشیم. این دولت مردمی است ،یعنی بخش خصوصی در اقتصاد و صنعت کارها را در دست بگیرد و دولت فقط نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد.
 
حسینی همچنین تاکید کرد: با توجه به روحیه تحول‌گرا بودن امیدواریم به زودی ایران به‌عنوان قطب تولید محصولات چاپی در منطقه باشد، در این زمینه چالش‌های خود را با وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کنید تا برخی طرح‌ها و قوانین تسهیل و تصحیح شود.
 
وی یادآور شد: برخی فعالان صنعت چاپ بر لزوم حضور این صنعت در برنامه هفتم توسعه تاکید داشتند، در این زمینه با توجه به اقداماتی که دولت و مجلس درباره این برنامه انجام می‌دهند، بهتر است که به آن توجه شود.
 
معاون پارلمانی رییس جمهور همچنین بر اهمیت موضوع  آموزش در صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: در بحث رقابت، نمی‌توانیم به شیوه‌های استاد – شاگردی بسنده کنیم بلکه باید با آموزش، دانش خود را ارتقا داده و با آموزش همه فعالان این صنف به رشد آن کنیم.
 
وی در پایان سخنان خود همچنین افزود: روز صنعت چاپ در هر سال فرصت بسیار خوبی برای ارزیابی کارها و اقدامات طی سال‌های گذشته و سال گذشته همچنین نگاه به آینده است، اگر نیاز به تسهیلات از صندوق توسعه وجود دارد از سوی صنف پیگیر شود تا مسئولان به شما کمک کنند، در این میان تامین مواد اولیه، نوسازی ماشین‌آلات، استفاده از فناوری‌های روز و آموزش نیروی متخصص مزیت رقابتی خوبی برای صنعت چاپ کشور فراهم می‌کند.

         
 

در ابتدای این مراسم نیز علی گلستانیان، پیشکسوت صنعت چاپ در سخنانی، گفت: مراسم امشب به مناسبت تجلیل و بزرگداشت صنعت چاپ است. صنعتی که با نقاشی روی دیواره‌ها حداقل از ۷۰ هزار سال قبل شروع شده و امروز به چنان جایگاه رفیعی رسیده که جز صنایع پایه محسوب می‌شود و ثمرات آن قابل رویت است. 
 
وی ادامه داد: مسلما مسئولان و متولیان برگزاری این جشنواره در این فرصت اندک نمی‌توانند آنچه در شان این صنعت بزرگ است را معرفی کنند اما امیدواریم از همین فرصت کوتاه در محصر شما بزرگان بیشترین بهره را برای معرفی توانمندی‌ها و دستاوردها و نیازهای صنعت چاپ ببریم.

در پایان این برنامه نیز از محمود پیشعلی به عنوان سرمایه گذار نمونه، امیرهومن محمدی به عنوان صادرکننده نمونه، بهمن بیاضیان به عنوان اشتغال آفرین نمونه، هادی گل‌بخش به عنوان پیشکسوت نمونه، مولود ماهتاب به عنوان بانوی نمونه پیشکسوت، محمد دلیری به عنوان شرکت برگزیده دانش بنیان صنعت چاپ، مهرشاد گلستانیان به عنوان یک عمر تلاش و تاثیر‌گذاری در صنعت چاپ، مرتضی خاتون آبادی به عنوان پیشکسوت تعمیرکار و الهام نرجه پور روابط عمومی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به عنوان بهترین برنامه اجرایی اتحادیه تقدیر شد.
 
در بخش معرفی کارگران نیز از هفت کارگر نمونه صنعت چاپ تقدیر شد؛ نورالله محمددوستی، سید محسن موسوی، داود اله‌یاری، سید‌محمد طلایی زواره، محرم محمدزاده، رضا اشگپور و محمد جهانگیری این کارگران بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها