پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
انتشار ۱۹۵ عنوان کتاب در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ در لرستان

منصور احمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ناشران لرستان در 6 ماه نخست 1401، 195 عنوان کتاب منتشر کردند، سند تحول فرهنگی و هنری لرستان در هفته آینده رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، به‌مناسبت هفته دولت، چهارشنبه (۹شهریور) نشست خبری منصور احمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، تیمور احمدوند، مدیر حراست اداره کل، مجید امانی، مسئول مطبوعات اداره کل، کیانوش سوری، مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، و جمعی از اصحاب رسانه استان در محل سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد. 

احمدی در این جلسه ضمن خوش آمدگویی به اصحاب رسانه به بیان عملکرد 4 ماهه مدیریتی خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان پرداخت و افزود: در حوزه فرهنگ و هنر در این عرصه در 4 ماهه اخیر 157 برنامه  محوری، ساختاری، فرآیندی و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ و هنر انجام شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پروژه‌هایی که از قبل به دلایل مختلف بحران‌های اقتصادی کشور راکد بودند در حال راه‌اندازی هستند ادامه داد: در این راه آماده ارائه گزارش هستیم و اصحاب رسانه می‌توانند پروژه‌ها را رصد و آنها منعکس کنند.

وی به پروژه تالار مرکزی خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: این تالار با ظرفیت 1000 نفر چندین سال بود که متوقف بود اما با اعتبار خوبی که در سفر ریاست محترم جمهور به لرستان در فاز اول برای آن تخصیص داده شد، در یک ماه گذشته قرارداد با پیمانکار جدید منعقد شده است. امیدواریم در چند سال آینده شاهد افتتاح و بازگشایی این تالار و فرهنگسرای بزرگ خرم‌آباد باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به کمبود فضاهای فرهنگی در جنوب شهر خرم‌آباد اشاره کرد و افزود:  پروژه بزرگ هنرستان هنرهای زیبا در منطقه جنوب شهر خرم‌آباد در مرحله نازک‌کاری ساختمان است که با تخصیص اعتبار قرارداد جدید منعقد شده است.

        

احمدی گفت: پروژه‌های کتابخانه درجه یک بروجرد، بازسازی کتابخانه شهید باهنر بروجرد، مجتمع فرهنگی دورود، کتابخانه مجتمع شهرستان سلسله، پروژه مجتمع فرهنگی شهرستان پلدختر و تعمیر و تجهیز مجتمع تالار شهید آوینی از دیگر پروژه‌های عمرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان هستند که با جدیت پیگیری خواهند شد.
 
27 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18 برای فعالان نشر و فرهنگ لرستان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: در حوزه تسهیلات تبصره 18 به فعالان نشر، رسانه، فرهنگ و هنر اعتبار خیلی خوبی اختصاص داده شده و در حال معرفی به بانک هستند. فعالین این حوزه‌ها در قالب 21 طرح کلان به اداره کار معرفی شدند که با اعتباری بالغ بر 27 میلیارد تومان تسهیلات برای آنها در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در کمیته تخصصی ناظران برای هر یک از تسهیلات دریافتی بر هزینه‌کرد اعتبارات نظارت وجود دارد افزود: تخطی در این راستا به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهد شد و اعتبارات دریافتی 11 درصد، با بازپرداخت 60 ماهه خواهند بود.
 
رونمایی از سند تحول فرهنگی هنری لرستان
احمدی با بیان اینکه در سه ماهه اخیر تدوین نهایی سند برش استانی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و مورد بازبینی و تحقیق و تأیید قرار گرفت، افزود: این سند به زودی با حضور سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در 16 شهریور در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان رونمایی و منتشر خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه این سند کاملاً مبتنی بر زیست‌بوم استان لرستان است، گفت: سند تحول فرهنگی هنری استان، کاملاً پژوهشی است و از سوی استادانی که در حوزه فرهنگ و هنر استان لرستان صاحب‌نظر هستند تهیه و تدوین شده است.

احمدی با اشاره به اینکه آسیب‌هایی در استان قابل مشاهده است؛ اما به نسبت استان‌های دیگر کمتر است ادامه داد: لرستان در حوزه عفاف و حجاب کمترین آسیب اجتماعی را بین استان‌های کشور دارد چرا‌که از فرهنگ غنی و نفیس آیینی برخورداریم.

وی افزود: برای حضور موثر در فضای مجازی باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و فضای سالم را در اختیار مردم قرار دهیم که در این راستا مرکز رصد، پایش، مدیریت و تولید محتوای در فضای مجازی استان راه‌اندازی شده است. امیدواریم با ایجاد این مرکز بتوانیم فضای سالم فرهنگی و هنری را در اختیار عموم مردم قرار دهیم.
 
برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور 300 ناشر
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقدمات برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب با حضور ۳۰۰ ناشر برتر کشور در استان انجام شده است.

احمدی به برگزاری بزرگداشت مفاخر، اندیشمندان و مشاهیر زنده لرستان اشاره کرد و افزود: ازجمله برنامه‌های آتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزاری این‌گونه بزرگداشت‌ها خواهد بود و امیدواریم تا پایان سال حداقل یک بزرگداشت در استان برگزار شود.

وی به کنگره ملی شعر حنجره‌های سرخ الیگودرز اشاره کرد و گفت: در 15 شهریورماه با حضور استادان برجسته شعر کشور و شعرای آیینی کشور، ششمین کنگره سراسری شعر عاشورا پس از ۱۱ سال چشم‌انتظاری، با پیگیری‌ و تلاش‌های به‌عمل آمده و با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به میزبانی شهرستان الیگودرز برگزار خواهد شد.

            

وی حضور مقامات و مدیران ارشد را در لرستان موجب خیر و برکت و جذب اعتبارات دانست و افزود: بنا داریم به صورت مداوم، هفتگی و دو هفته یک‌بار یک مدیر ارشد حوزه فرهنگ و هنر کشور در استان حضور داشته باشد تا از نزدیک مسائل و مشکلات برنامه‌های فرهنگی و هنری استان را مورد بررسی قرار بگیرد و ثمراتی داشته باشد.
 
انتشار 195 عنوان کتاب در 6 ماه نخست
احمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره آمار نشر ناشران لرستانی در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ گفت: ناشران لرستانی در این مدت ۱۹۵ عنوان کتاب منتشر کردند که از این تعداد ۱۷۹ عنوان تالیفی و ۱۶ عنوان ترجمه بوده است. 
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه بیشترین آثار مربوط به حوزه ادبیات با ۷۳ عنوان بوده است افزود: حوزه کودک و نوجوان با ۲۹ عنوان و تاریخ و جغرافیا با ۲۴ عنوان عناوین رتبه‌های بعدی انتشار ۶ ماهه را در لرستان به خود اختصاص داده‌اند. فلسفه و روانشناسی و کتاب‌های کمک درسی هم کمترین آمار انتشار را در این ۶ ماهه داشته‌اند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان به عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: در ابتدای دولت کرونا در اوج قرار داشت و دولت سیزدهم با همکاری مردم و تلاش مدافعان سلامت موفق به مهار آن شد همچنین دیپلماسی فعال دولت‌مردان در حوزه وزارت خارجه اخبار خوشی تا چند روز آینده به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: ۳۱ سفر استانی در یک‌سال و ۳۱ سفر در یک روز از هفته دولت رکورد محسوب می‌شود؛ همچنین مدیریت بحران و رسیدگی به مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده رضایت‌مندی مردم را در پی داشته و روحیه جهادی و سبک برخورد با مردم از ویژگی‌های بارز این دولت است. کم و کاستی وجود دارد اما اقدامات شایسته بوده و دولتمردان در حال تلاش و برطرف کردن مشکلات هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها