سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
باباخانی: برای کاستن از رنج مردم چه کردیم؟/امیر‌خانی:اعتیاد درد عمده جامعه است

خسرو باباخانی در آیین رونمایی و جشن امضا کتابش، «ویولن‌زن روی پل» ضمن تشریح تجربه اعتیاد به موادمخدر گفت: من همیشه از هنرجوهایم می‌خواهم یک سوال از خودشان بپرسند که برای کاستن از رنج مردم چه کردیم؟ اگر جواب منفی باشد آن روز باطل و از دست رفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، آیین رونمایی و جشن امضای کتاب «ویولن‌زن روی پل» با حضور خسروباباخانی، نویسنده اثر، رضاامیرخانی، محمدرضا جوان آراسته و دکتر نبی کارآفرین و روان‌شناس مطرح کشوری در میان استقبال پرشور کتابخوانان مشهدی در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد.

«ویولن زن روی پل» دارای نظرسنجی معتبر است
مهدی قزلی، مدیر انتشارات جام جم در این نشست به اهمیت کتاب «ویولن زن روی پل» اشاره کرد و گفت: نگارش این کتاب نتیجه تعامل من با باباخانی است. ویولن زن چند پشتوانه بسیار جدی دارد که نخستین آن دارا بودن یک نظرسنجی معتبر است.
 
مدیر انتشارات جام جم گفت: زمانی که ضریح امام حسین(ع) برای انتقال به کربلا از شهرهای مختلف عبور می‌کرد در مسیر، نامه‌های فراوانی از مردم که برای امام نوشته بودند به دستم رسید و جالب است بگویم یک‌سوم آن‌ها درباره معضل اعتیاد بود و افراد، زمانی سراغ امام حسین(ع) می‌روند که مستاصل شده بودند و به واسطه مواجه مردمی که با معضل درگیر هستند با سیدالشهدا، متوجه شدم موضوع جدی است.
 
وی به اهمیت تجربه زیستی در نگارش کتاب اشاره کرد و گفت: ابتدا نویسنده باید بداند مساله اعتیاد چیست و با عمق جان آن را احساس کرده باشد. تجربه زیستی هر دو یعنی دوران درگیری با این معضل و  دوران پاکی را داشته باشد.

قزلی خاطرنشان کرد: خیر و برکت قرار گرفتن در این مسیر قطعا به واسطه  توجه و نگاه امام حسین(ع) است.

مدیر انتشارات جام‌جم گفت: در خلق شخصیت در ادبیات، دچار معضل هستیم؛ به‌ویژه در شخصیت خانم؛ اما در «ویولن زن روی پل» شخصیتی به نام ماه طاووس خلق می‌شود که زن ایرانی فوق‌العاده موثری است.

قزلی افزود: نکته بسیار مهم این است که او به‌صورت جدی دیده نمی‌شود و در دید همه نیست، اما مخاطب با او ارتباط خوبی دارد و سختی‌های او را درک می‌کند و این کتاب توانست یک شخصیت به ادبیات ما اضافه کند.
 
با خدا معامله کردم
خسرو باباخانی، نویسنده کتاب نیز در این نشست افزود: من همیشه از هنرجوهایم می‌خواهم یک سوال از خودشان بپرسند که برای کاستن از رنج مردم چه کردیم؟ اگر جواب منفی باشد آن روز باطل و از دست رفته است.
 
وی درباره تجربه خود در درگیری با این معضل گفت: زمانی که درگیر مواد شدم، تمام راه‌ها را امتحان کردم و همسرم شهادت می‌دهد هر راهکاری که پیشنهاد می‌دادند و وجود داشت رفتیم واین آیه قرآن به استمداد من آمد و به این باور رسیدم که  اگر به سمت نور حرکت کنی خدا ولی تو می‌شود.
 
نویسنده کتاب ویولن زن روی پل خاطرنشان کرد: من با خود عهد بستم که اگر درمان شوم، 49 نفر را به درمان برسانم که خدا را شاکرم توانستم به عهدم وفا کنم. من با تجربه ای که آقای قزلی از نامه‌های افرادی که درگیر این بیماری هستند و برای امام حسین نوشتند  قانع شدم این کار را بنویسم.
 
وی ادامه داد: ما زمانی که وارد اماکن مقدس می‌شویم، حضور در آنجا به ما آرامش می‌دهد. زمانی که به درختی می‌رسیم، سایه آن از رنج ما می‌کاهد و انسان‌های مقدس و یکرنگ نیز اینگونه هستند و اگر با کوه غصه در جوار اینها قرار بگیری احساس امنیت و آرامش می‌کنی و این چیزی که انسان درگیر اعتیاد به آن نیاز دارد و تک تک ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. من با خدا معامله کردم و خدا را شکر بازتاب‌های بسیار حیرت‌آوری در این 5 ماه گرفتم.
 
باباخانی گفت: خانمی برای من نوشته بود، بعد از خواندن کتاب تا صبح گریه کردم. چون پدری داشتم که اعتیاد به مواد داشت و او را درک نکردم و الان فوت کرده و تازه متوجه شدم چه رنجی تحمل کرده و دوست داشته از این درد، رها شود.

«ویولن‌زن روی پل» درباره رنج‌های انسان است 
رضاامیرخانی از نویسندگان مطرح کشور نیز در این نشست با یادی از حجت‌الاسلام علی شاملو، موسس مجموعه کتابرسان گفت: او با روح بزرگ خود کارهای بزرگی را خلق کرد و نبود او ضایعه بزرگی در فرهنگ کشور است.  
 
این نویسنده ادامه داد: آشنایی 30 ساله با باباخانی دارم و این کتاب، شخصیت جدیدی از او برای من ساخت. راجع به ترک اعتیاد او صحبت نمی‌کنم؛ بلکه نگارش این چنین کتابی با ادبیاتی قوی در اولویت است.  
 
وی گفت: از صحبت‌های قزلی به این نتیجه می‌رسیم، نامه‌هایی که مردم برای امام حسین(ع) می‌نویسند، راست‌ترین دل نوشته است و اعتیاد مساله‌ای که یک‌سوم مردم درگیر آن هستند و برای رهایی، از امام حسین(ع) استمداد می‌جوبند.

امیر‌خانی ادامه داد: چرا مردم نسبت به تلویزیون اقبال نشان نمی‌دهند؟ چون دنبال حل مشکلات و سوال مردم نیست؟! اینکه نویسنده‌ای خود را افشا می‌کند، کار سختی است؛ البته در ادعیه و عرفان و شعر این سبک نگارش بسیار وجود دارد، جلال آل احمد «در خسی در میقات» خود را نقد می‌کند و عارفان نیز همیشه خود را پایین‌ترین مردم می‌دانند.
 
این نویسنده مطرح کشوری، با اشاره به اینکه اعتیاد، یکی از رنج‌های بسیار مهم دنیاست، افزود: در این کتاب راجع به رنج های انسانی صحبت می‌کنیم. تبدیل نویسنده به نسخه‌نویس، کار درستی نیست. اگر نویسنده‌ای مستندنگاری انجام دهد به توسعه و رشد کمک خواهد کرد، متاسفانه بسیاری از پرونده‌های کشور، چون توافقنامه هسته‌ای، مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت، مستند‌نگاری ندارد.
 
وی گفت: اگر کتاب «ویولن زن روی پل» را از منظر ادبیات و مستندنگاری نگاه کنید، می‌بینید چه جایگاهی دارد. اصولا توسعه انجام نمی‌شود، مگر صادقانه روایت کنیم و آینده را بسازیم. اعتیاد درد عمده مردم جامعه است که من جرات ورود به آن را ندارم؛ در‌حالی‌که باباخانی داشت.

حجت‌الاسلام جوان آراسته نیز در این نشست با اشاره به اینکه خود‌افشایی مانند خون در رگ‌های متن است و به آن حیات می‌دهد، گفت: جلال آل احمد مرزهای خود افشایی را جا به جا کرد و اینک باباخانی با جرات که در کمتر کسی می‌توان دید، در این کتاب توانست خودافشایی انجام دهد.  
 
وی با بیان اینکه باباخانی چراغ امید را در این کتاب به روی مخاطب روشن کرد، ادامه داد: بابا‌خانی توانست با این کتاب، نگاه مخاطب را به انسان‌های درگیر اعتیاد چند درجه ارتقاء دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها