دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
روایت‌هایی به دور از پیچیدگی برای نوجوانان

کتاب «مسیح اسلام» به قلم علی قهرمانی داستان‌هایی از فضائل امام علی علیه‌السلام در منابع اهل سنت است. اسماعیل بنده‌خدا، نویسنده، در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است به معرفی این کتاب پرداخته که در این مطلب می‌خوانید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ اسماعیل بنده‌خدا: نمی‌دانم جمله‌ای را که می‌خواهم بگویم با خوشبختانه شروع کنم یا متأسفانه؛ که اکثر کتاب‌های معتبر ما درباره خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی‌ابن ‌ابی‌طالب، تماما گردآوری شده از کتاب‌های اصلی و مرجع اهل تسنن است، و با این وجود، باز این اختلاف شیعه و سنی در جهان اسلام وجود دارد و انگار فعلا نقطه پایانی هم بر این اختلاف وجود ندارد.

گرانمایه‌ترین کتابی که در این باره نوشته شده است و علامه امینی تقریبا تمام مطالب کتاب را از منابع اصلی اهل سنت گردآوری کرده، کتاب ارزشمند «الغدیر» است. علامه امینی در جلد اول این مجموعه ١١ جلدی، پس از نقل حدیث غدیر، ۱۱۰ تن از بزرگان صحابه پیامبر (ص) را نام می‌برد که آن را نقل کرده‌اند و نام همه ‌آن‌ها را با تکیه بر منابع اهل سنت یاد می‌کند. پس از صحابه، نام ۸۴ تن از تابعانی که این حدیث را روایت کرده‌اند یاد می‌شود و آرای نویسندگان رجالی اهل سنت درباره ‌آن‌ها بیان می‌شود. البته کتابی که در اینجا می‌خواهم معرفی کنم، کتاب الغدیر نیست؛ که برای معرفی چنین کتابی تاکنون هزاران مقاله و پایان‌نامه نوشته شده است و هنوز آن طور که باید، به آن پرداخته نشده.

کتاب «مسیح اسلام» نوشته علی قهرمانی است و خرده‌روایت‌های داستانی مربوط به دوران صدر اسلام را بیان می‌کند. به دوران حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع). زمانی که علی (ع) سیزده‌ساله به عنوان جانشین محمد نبی (ص) انتخاب می‌شود و بیست سال بعد در غدیر خم و حجة‌الوداع، نبی مکرم اسلام (ص) رسالتش را با خبر جانشینی آن حضرت تکمیل می‌کند. کتاب گام‌به‌گام در قالب روایات و داستانک و با بیانی ساده و قابل فهم به بیان فضائل مولا علی (ع) در منابع اهل‌سنت می‌پردازد. داستانک‌ها گاه خواننده را سرشار از عشق علی (ع) می‌کنند و قلب آدمی را به وجد می‌آورند، گاه اشک‌ها را وادار می‌سازند که در چشم خواننده حلقه بزنند و گاه با هزار و یک حدیث و آیه مخاطب را به محکمه عقل و وجدان می‌برند و از حقانیت علی و واقعه غدیر سخن می‌گویند.

استفاده مناسب و متقن از منابع شیعه و سنی، رویکرد تقریبی و وحدت‌بخش حول محور امام علی (ع) و همچنین قلم تاریخی اما خوشخوان، وجه تمایز «مسیح اسلام» است و کتاب را قابل تأمل و خواندنی برای عاشقان مولا می‌کند. البته این را باید اضافه کنم که با توجه به قلم ساده و به دور از پیچیدگی‌های ادبی، مذهبی و تاریخی، کتاب «مسیح اسلام» بیشتر برای مخاطب نوجوان و یا مخاطب کاملا ناآشنا با وجود مبارک امیرالمؤمنین مناسب است و برای سایر رده‌های سنی و یا مخاطبان آگاه به مسائل صدر اسلام، مطلب بیشتر و بهتری برای گفتن ندارد. این اثر دو مزیت خوب دارد و آن اینکه تمام داستانک‌های کتاب، فقط یک صفحه‌ای هستند و به سرعت مطالعه می‌شوند و دوم اینکه در پاورقی انتهای هر داستانک، منابع مستند آن داستانک ذکر شده است. این کتاب کوچک، مختصر، مفید و همچنین ارزان‌قیمت، یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدیه‌دادن به نوجوانان و ناآشنایان با شخصیت و زندگی امیرمؤمنان علی‌ابن ‌ابی‌طالب است.
 
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند عدد ۸ را به شماره ۵۰۰۰۵۴۶۰ ارسال، یا با مراجعه به کتابفروشی‌های سراسر کشور، آن را تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها