چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
تاثیر داستان و رمان در کودکان و نوجوانان بسیار زیاد است/ «دختر ماه» به زندگی حضرت معصومه (س) می‌پردازد

سارا عرفانی معتقد است: در سال‌های اخیر پرداختن به داستان‌های دینی بیشتر شده است ولی همچنان خیلی جای خالی دارد و نویسنده‌ها باید به آن بپردازند. برای حفظ مقدسات دینی باید نویسندگان تلاش خود را افزایش دهند چون در داستان‌ها اتفاقی می‌افتد و تاثیری بر مخاطب می‌گذارد که در صد منبر اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه «ریحانه» انتشارات مدرسه یکی از بخش‌های جذاب برای کودکان و نوجوانان است، در این مجموعه، بچه‌ها قصه‌هایی از زندگی هر یک از بانوان نامی اسلام را می‌خوانند. قصه‌هایی که نیاکان ما هم می‌خوانده‌اند. این بخش از کتاب‌های مدرسه را نویسنده‌های نامی بر اساس روایت‌های تاریخی بازنویسی می‌کنند تا بچه‌ها هم سهم خود را از این گنجینه داشته باشند. یکی از کتاب‌های این مجموعه بازنویسی «دختر ماه» است که سارا عرفانی آن را انجام داده است. با عرفانی به مناسبت سالروز تولد حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
 
چه شد که نوشتن زندگی حضرت معصومه (س) را انتخاب کردید؟ انتخاب خودتان بود یا ‌به شما پیشنهاد شد؟
از سوی انتشارات مدرسه نگارش زندگی‌نامه زنان نامی اسلام پیشنهاد شد؛ کتاب قبلی من درباره امام رضا (ع) بود و به خاطر ارادتی که به این امام بزرگوار داشتم تصمیم گرفتم از بین این بانوان، حضرت معصومه (س) را که خواهر امام هشتم هستند، انتخاب کنم.
 
به نظر شما نوجوانان امروزی می‌توانند با این کتاب ارتباط برقرار کنند؟ این نوع نگاه می‌تواند بر روی سبک زندگی نوجوانان امروزی تاثیر بگذارند؟
گاهی اوقات پیش آمده که کار تدریس را انجام دهم و این کتاب را برای بچه‌ها می‌خوانم؛ بچه‌ها خواندن این کتاب را دوست داشتند و به شدت با آن ارتباط برقرار کردند. مسئله مهم بعدی این است که تاثیرگذاری از طریق داستان و رمان در کودکان و نوجوانان بسیار زیاد است. مسلما خواندن این قبیل کتاب‌ها بر روی بچه‌ها و سبک زندگی آن‌ها تاثیرگذار است.
متاسفانه در هنگام نگارش این کتاب، منابع خیلی کمی وجود داشت چون بسیاری از این منابع از بین رفته‌ بودند. تمام تلاش من نوشتن هر آنچه که بدست آورده بودم و انتخاب یک الگو مناسب بود. از میان همین منابع محدود سعی کردم مطالبی را که در زندگی کاربرد داشته باشد، انتخاب کنم. روش زندگی، نگاه به کسب علم و دانش، سفر به مشهد و ... از جمله مباحثی بود که به آن پرداختم.
 
  
ما انسان‌های عادی هستیم و این بزرگواران انسان‌های ویژه. در هنگام نگارش «دختر ماه» چقدر سعی کردید این عادی‌سازی انجام شود تا ارتباط بچه‌ها با کتاب بیشتر شود؟
ما انسان‌های عادی هستیم و یک نسبتی داریم؛ اگر هم بخواهیم، نمی‌توانیم به این بزرگواران نزدیک شویم. هر چقدر وسیع‌تر باشیم، آن بزرگواران را بیشتر درک می‌کنیم؛ اما در هنگام نگارش به این موضوع دقت داشتم که مخاطب اصلی این کتاب نوجوانان هستند. بنابراین سعی کرد در هنگام نگارش، نحوه بیان به گونه‌ای باشد که نه خیلی دور از دسترس باشد و نه خیلی عادی؛ اما به صورت کلی زبان کتاب بسیار ساده است.
 
در ایران در راستای حفظ مقدسات دینی چه کارهایی صورت گرفته است؟
فکر می‌کنم در سال‌های اخیر پرداختن به داستان‌های دینی بیشتر شده است؛ ولی همچنان خیلی جای خالی دارد و نویسنده‌ها باید به آن بپردازند. مثلا در زمبنه حجاب هنوز هیچ داستان جذابی ننوشتیم. خیلی راه طولانی در پیش داریم؛ اما نکته مهم این است که برای حفظ مقدسات دینی باید نویسندگان تلاش خود را افزایش دهند چون در داستان‌ها اتفاقی می‌افتد و تاثیری بر مخاطب می‌گذارد که در صد منبر اتفاق نمی‌افتد. 
 
به عنوان حرف آخر اگر صحبتی دارید، بفرمایید.
به کمک دوستان انجمنی به نام «بانوی فرهنگ» را تشکیل داده‌ایم. در این انجمن سعی کردیم بستری را برای نویسنده‌های خانم فراهم کنیم و از آن‌ها حمایت کنیم. دوست داریم بانوانان بیشتری به جمع ما اضافه شوند و با آن‌ها همکاری داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها