دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
«یادگار آفتاب» و «در قصر تنهایی» دو کتاب درباره زندگی امام حسن(ع)

دو عنوان کتاب «یادگار آفتاب» و «در قصر تنهایی» که از سوی انتشارات «بهار دل‌ها» منتشر شده است به زندگی امام حسن(ع) می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) بهانه خوبی است که درباره زندگی این امام همام به مطالعه بنشینیم و بیشتر با سیره و روش زندگی امام دوم شیعیان آشنا شویم.
 
یادگار آفتاب؛ پژوهشی در زندگی امام حسن مجتبی(ع)
سیره و سخن پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاک او سرمایه فکری و اعتقادی شیعه است پیشوایان معصوم(ع) در زندگانی پر برکت خود از این گنجینه ارزشمند پاسداری کرده و دیگران را به حفظ و صیانت ازآن تشویق کرده‌اند. حفظ این آموزه به قدری نزد معصومان(ع) دارای اهمیت بوده که تعلیم آن را به‌ویژه در تربیت کودکان سفارش می‌‌کردند.  کتاب حاضر برگزیده‌ای از سیره امام حسن مجتبی(ع) با رویکرد به سه عنصر اساسی حدیث، سیره و کرامات است.
 
این کتاب که پژوهشی در زندگی و سیره امام حسن مجتبی(ع) نوشته حجت‌الاسلام ابوالفضل هادی منش است از سوی انتشارات «بهار دلها» منتشر شده است.
 
کتاب «یادگار آفتاب» مشتمل بر 192 صفحه و 9 فصل است. با زلال کوثر، از ولادت تا شهادت امام علی(ع)، ویژگی‌های امام مجتبی(ع)، فعالیت‌های امام مجتبی(ع) پیش از امامت، محل خلافت امام مجتبی(ع)، بررسی رویداد صلح، شرایط فرهنگی جامعه و تلاش‌های امام مجتبی(ع)، شهادت امام مجتبی(ع)، امام حسن(ع) در نگاه دیگران و گلبرگی از آفتاب عناوین فصول کتاب «یادگار آفتاب» است.
 
در قسمتی از کتاب «یادگار آفتاب» می‌خوانیم: «او کودکی زیرک و باهوش بود. هفت سال بیشتر نداشت که پای موعظه رسول خدا حاضر می‌شد و آنچه را می‌شنید به ذهن می‌سپرد و برای مادرش فاطمه(س) بازگو می‌کرد. وقتی علی (ع) به خانه می‌آمد، فاطمه (س) آنها را برای علی (ع) می‌گفت. علی (ع) از او می‌پرسید:«اینها را از کجا شنیده‌ای؟» و فاطمه(س) پاسخ گفت:« از فرزند تو حسن». در پی همین ماجرا روزی علی (ع) در گوشه‌ای از خانه پنهان شد تا ماجرا از نزدیک ببیند. حسن(ع) مانند هر روز دوان دوان پیش مادر آمد تا شنیده‌هایش را بازگوید ولی نتوانست مانند روزهای دیگر به خوبی کلمات وحی را ادا کند و دچار لکنت شد. فاطمه (س) با تعجب علت را پرسید و حسن (ع) پاسخ داد: «تعجب مکن مادر زیرا بزرگی دارد به سخنان من گوش می‌دهد و همین سبب شده است تا نتوانم به خوبی بیان کنم». در این لحظه علی (ع) بیرون آمد و کودک باهوش خود را بوسید.
 
در قصر تنهایی: حماسه صلح امام حسن(ع)
یکی از سؤال‌ها درباره زندگی امام حسن(ع) این است که چرا ایشان از جنگ با دشمن کناره‌گیری کرد و با معاویه صلح نمود؟ کسانی که واقعه جانسوز کربلا را مرور می‌کنند، همیشه از این کار امام حسن(ع) تعجب می‌کنند. شما می‌توانید با خواندن این کتاب از عظمت حماسه‌ صلح امام حسن(ع) با خبر شوید و باور کنید که اگر این حماسه نبود اکنون خبری از اسلام نبود.
 
این اثر نوشته مهدی خدامیان آرانی است که تصویری واضح و صحیح از مسأله پر اهمیت صلح امام مجتبی(ع) را در ذهن نوجوان ایجاد می‌کند و مخاطب را با حوادثی که به دنبال این واقعه رخداد داده، آشنا می‌سازد.

من فرزند پیامبر هستم، بیعت با خورشید، دو جاسوس با سکّه‌های طلا، آیا آرزوی مرگ داری؟، پیراهن خونین خلیفه، سربازان سرخ می‌آیند، عروس زیبا در کجاست؟، پیش به سوی شام، فدایی سکّه‌ها هستم، چرا هیچ کس جواب نمی‌دهد؟، فرمانده ما کجا رفته است؟، فقط با شمشیر به دیدارت می‌آیم، تیر بر قلب خورشید، همه ما آماده کشتن تو هستیم، عشق یک میلیون درهم، ما زندگی را دوست داریم، در کمین خورشید نشسته‌ام، چرا یاران خود را رها کرده‌ای؟، آیا می خواهی به ثروت و ریاست برسی؟، در قصر مدائن، تنها مانده‌ام، کاش دیگر روی شما را نبینم!، حماسه‌ای بزرگ امّا ناشناخته، متن صلح‌نامه، اگر یاران وفا داری داشتم، شمشیرها و نیزه‌ها را به مسجد بیاورید، در اوج مردانگی، کاش پیش از این مرده بودی!، هر کس مرا می‌شناسد که می‌شناسد؛ به سوی مدینه می‌رویم فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها