چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
کتابخانه دیجیتال و علوم‌انسانی در زنجان ساخته می‌شود

ایرج صادقی، درباره دیجیتال‌سازی کتاب‌های کتابخانه حسینی زنجان گفت: به دنبال ایجاد زیرساخت برای کتابخانه‌های علوم انسانی و کتابخانه دیجیتال هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، نشست هم‌اندیشی تاسیس دو کتابخانه «دیجیتال» و «علوم‌انسانی» شهر زنجان با حضور ایرج صادقی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان و حسین نجفی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان در محل استانداری برگزار شد. 

صادقی با بیان این مطلب که استان زنجان در بحث ایجاد کتابخانه جزو استان‌های پیشتاز است گفت: در کشور 400 شهر بدون کتابخانه وجود دارد؛ خوشبختانه در زنجان شهر بدون کتابخانه نداریم.

وی ادامه داد: 80 کتابخانه عمومی و 28 کتابخانه خیرساز در زنجان فعالیت می‌کنند. خوشبختانه زمین همه کتابخانه‌های استان از سوی خیران تامین شده است؛ تاکنون برای تامین زمین، پولی پرداخت نشده است.

صادقی سرانه فضای کتابخانه‌ای استان را 3.7 متر اعلام کرد که از سرانه کشوری بالا‌تر است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان افزود: در بحث کتابخانه‌های روستایی، فقط یک روستای بالای 2 هزار نفر جمعیت کتابخانه ندارد.

وی در ادامه با اشاره به بالابودن رتبه استان زنجان در بحث ساخت کتابخانه بیان کرد: زنجان با وجود داشتن جمعیت کمتر نسبت به برخی از استان‌ها ازجمله گیلان و همدان، در بحث کتابخانه‌ای همتراز با آن‌هاست، با این حال برنامه کتابخانه‌های عمومی، افزایش بیشتر فضای مطالعه است.

صادقی با اشاره به این‌که در حال حاضر بزرگترین کتابخانه خیرساز در زنجان فعال است، اضافه کرد: علاوه بر این جوان‌ترین خیر کشور در بحث کتابخانه‌سازی نیز اهل زنجان است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان درباره کتابخانه دیجیتال نیز گفت: مقدمات فراهم شده و به‌دنبال دیجیتال‌سازی کتاب‌های «کتابخانه حسینی» هستیم، کتاب‌های این کتابخانه، بیانگر تاریخ زنجان است. درباره کتابخانه علوم‌انسانی و دیجیتال نیز به دنبال ایجاد زیرساخت هستیم.

وی با اشاره به این‌که استان از نبود کتابخانه مرکزی رنج می‌برد، اضافه کرد: متاسفانه نبود کتابخانه مرکزی موجب شده نتوانیم اسناد را در یک محل به‌صورت متمرکز جمع‌آوری کنیم.

صادقی با بیان این‌که کتابخانه‌های عمومی به‌دنبال تقویت کتابخانه‌ در موضوعات مختلف است، اضافه کرد: برای مثال در بحث ایثار و شهادت کتابخانه سید‌افضل موسوی تقویت شده است، اما شاید کسی از این منابع اطلاعی نداشته باشد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: به‌دنبال توسعه کتابخانه‌ها هستیم و در این باره اقدامات بسیاری انجام شده است اما برنامه برای روستاهای بدون کتابخانه این است که از ظرفیت خیرین در آنجا استفاده شود.
 

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان نیز در این جلسه گفت: کتابخانه مرکزی که قرار است،ساخته شود، هرقدر تجمیع شود که مرکز اسناد در آن داشته باشیم.

حسین نجفی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها نباید از رسالت خود دور شوند، گفت: البته امروز کارکرد کتابخانه‌ها با توجه به زمان تغییر کرده است.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان با تأکید برداشتن کتابخانه دیجیتال در استان گفت: یک موضوع مهم نیز که در زنجان نیست و باید مورد توجه قرار گیرد، داشتن کتابخانه تخصصی علوم انسانی است.

وی با بیان این‌که تاکنون ادبیات جدی گرفته نشده است، افزود: متاسفانه در دبیرستان فقط بحث ریاضی و فیزیک مورد توجه بوده و ادبیات نادیده گرفته شده است.

نجفی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها نیز آنطور که باید و شاید علوم انسانی جدی گرفته نشده است، اضافه کرد: اگر ما بتوانیم مرکز اسناد دیجیتال ایجاد کنیم و کتابخانه علوم انسانی راه‌اندازی شود که در آن برنامه‌های جدی اجرایی شود، قطعا در تربیت فرزندان هم مشکل نخواهیم داشت.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان تصریح کرد: البته پس از ایجاد کتابخانه علوم انسانی باید به محتوای کتاب‌ها نیز توجه شود.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها باید به پاتوق تبدیل شود، اضافه کرد: وجود 50 هزار عضو برای کتابخانه‌های استان کم است و برای جذب اعضا باید تلاش کنیم.

نجفی افزود: باید در کتابخانه‌ها گروه ترویجی ایجاد کنیم و با هماهنگی در مناسبت‌ها برنامه داشته باشیم.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه در استان زنجان ساختمان به اندازه کافی خریداری شده است، گفت: نباید دنبال ایجاد ساختمان باشیم، بلکه باید به دنبال بهره‌وری بیشتر از ظرفیت‌های که هست، باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها