شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
ساختن جامعه‌ای کتاب‌خوان آسان نیست

مهگان فرهنگ بر این باور است، فرهنگ کتابخوانی جامعه را از آسیب مصون می‌کند اما داشتن جامعه‌ای کتاب‌خوان، کار راحتی نیست و نیاز به اقدامات عمده و اساسی دارد.

مهگان فرهنگ، عضو هیات مدیره مجمع جهانی سیفژ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، درباره  عنوان کرد: جهان امروز و نفوذ رسانه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، وقت و انرژی بیشتری از انسان‌ها می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد، کتاب و از همه مهم‌تر کتاب‌خوانی در جریان رشد سریع فناوری و رسانه می‌تواند به دست فراموشی سپرده، ضعیف و برعکس، تقویت شود.
 
فرهنگ با بیان این‌که وضعیت کتابخوانی در هر جامعه به سطح فرهنگ آن جامعه مرتبط است، افزود: خوانش کتاب، قدرت تخیل را افزایش، به ذهن اجازه تحلیل و تصمیم‌گیری و فرصت می‌دهد و تامل و برگشت بر روی مطلبی که در حال خواندن آن هستیم به‌وجود می‌آید. تجربه و مطالعات نشان داده، افرادی که اهل مطالعه هستند، به خوبی می‌توانند به برنامه‌ریزی در  زندگی بپردازند، تحلیل کنند، تصمیمات مهم بگیرند و از همه مهم‌تر در شرایط مختلف از تجربیات و دانشی که به‌دست آورده‌اند، استفاده کنند.
 
به گفته او، کتابخوانی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای  فعال نگه داشتن مغز است و با حفظ قدرت ذهن به پیش‌گیری از بیماری‌های مغزی ازجمله آلزایمر کمک می‌کند، چراکه مغز برای تقویت و سلامت نیاز به ورزش دارد.
 
فرهنگ با اشاره به نقش والدین کتابخوان بر تربیت فرزندان علاقه‌مند به مطالعه اضافه کرد: در میان کودکان و نوجوانان، آن‌هایی که علاقه‌مند به کتاب هستند، با قدرت تحلیل، تخیل بهتر و دارای ارتباطات اجتماعی بهتری هستند. این ازجمله نکاتی است که من طی سال‌ها ارتباط با گروه‌های مختلف کودک و نوجوان و در جریان معرفی و خواندن کتاب، تجربه کرده‌ام. شاید به همین ترتیب بتوان به کلیت اجتماع نیز نسبت داد.
 
وی ادامه داد: جامعه‌ای که کتاب می‌خواند و فرهنگ کتاب‌خوانی در آن قوی‌تر و به راحتی آسیب نمی‌بیند و پیشرو است. ساختن جامعه‌ای کتاب‌خوان، کار راحتی  نیست و نیاز به اقدامات عمده و اساسی دارد. ترویج کتاب و کتابخوانی در زمانی که انسان‌ها در میان حجم زیادی از رسانه‌ها و جریان اطلاع‌رسانی قرار دارند، کار مهمی است؛ چراکه می‌توان به شیوه‌های جدید کتابخوانی مانند کتاب‌های الکترونیک ـ که هنوز برای نسخه‌های فارسی، قابل توجه نیست ـ نسخه‌های «پی دی اف» که از طریق برخی اپلیکیشن‌های تخصصی کتاب ارایه می‌شوند و یا حتی کتاب‌های صوتی، اشاره کرد و از آن‌ها بهره برد. به هرحال کتاب‌خوان‌ها همیشه می‌دانند کجا به‌دنبال کتاب‌هایشان باشند و زمان‌های خود را نیز برای مطالعه پیدا و از آن استفاده کنند.
 
این مولف و آموزگار هنر با اشاره به این‌که تعطیلات همیشه می‌تواند یکی از زمان‌های مناسب برای کتاب‌خوان‌ها باشد، عنوان کرد: کتاب‌خوان‌ها به راحتی می‌توانند این فراغت‌ها را پُر کنند و حتی ساعت‌های  تنهایی خود را با کتاب کامل کنند. شاید بتوان گفت برای افراد کتاب‌خوان، کتاب خواندن یک فرصت مناسب است. این فرصت با مطالعات تخصصی هر فرد می‌تواند مرتبط باشد و یا خواندن رمان و داستان یا کتاب‌های تاریخی و اجتماعی... به هر حال افراد کتاب‌خوان به خوبی در میان کتاب‌هایی که وجود دارد تعیین مسیر می‌کنند، مترجمین خوب را می‌شناسند و به سراغ تازه‌های نشر می‌روند. اگر خودشان نتوانند کتابی را که می‌خواهند پیدا نکنند، از اهل فن و کتاب‌شناسان آگاه پرس‌وجو می‌کنند.
 
فرهنگ به مناسبت تعطیلات نوروز پیشنهادهایی برای کتاب‌خوانی داد و گفت: این روزها وقتی در کتابفروشی‌ها قدم می‌زنیم، به‌عنوان مثال در بخش رمان و داستان می‌توانیم حتی قفسه کتاب‌  کشور‌های مختلف را انتخاب کنیم. قطعا در بخش ادبیات ایران به تناسب علاقه‌مندی می‌توانیم به نویسنده‌های مختلفی از پدیدآورندگان معاصر و جدید  سر زد و به انتخاب آثار آن‌ها پرداخت. کتاب‌خوان‌ها و کتاب‌دان‌ها در  قسمت ادبیات آمریکای لاتین، می‌توانند «کتابخانه بابل» نوشته «خورخه لوییس بورخس» را بردارند یا  «کنستانتینا» اثر «کارلوس فوئنتس» و یا «صدسال تنهایی» اثر معروف «گابریل گارسیا مارکز».
 
این نویسنده شیرازی، ادامه داد: در بخش فرانسه «زمان از دست رفته» اثر درجه یک «مارسل پروست» یا «دوستش داشتم» از  «آنا گاوالدا» و یا آثار کلاسیکی چون بینوایان را انتخاب کنند .در بخش اسپانیا نیز از شاهکار ادبیات جهان «دن کیشوت» تا نویسنده معاصر اسپانیا خابیر(خاویر) ماریاس را انتخاب کنند.
 
به گفته این مستندساز، به‌روز بودن سیستم کتابفروشی‌ها و معرفی‌های مناسب به مخاطب اجازه می‌دهد که در میان طیف وسیعی از موضوعات و در میان ادبیات جهان  گشتی بزند و ساعت‌های مطالعه خود را با یک اثر خوب به اشتراک بگذارد. هر کتاب برگرفته از تجربه‌های اجتماعی، شخصی، علمی، تاریخی، فرهنگی و یا سیاسی هر نویسنده و شرایطش است، که می‌تواند به خوبی تبدیل به یکی از تجرببات مخاطبش شود. همین است که باعث می‌شود افراد کتاب‌خوان چه کودک و چه بزرگ افراد آگاه و متفاوتی باشند.
 
وی افزود: می‌توانیم به بهانه نوروز کتاب هدیه دهیم، اگرچه ممکن است خیلی‌ها این کار را انجام دهند اما اگر گسترده شود، قطعا  تبدیل به یک فرهنگ خواهد شد. به‌ویژه از طرف بزرگترها به کوچکترها، بد نیست که به کودکان و نوجوانان اطراف‌مان و با کمک گرفتن از متخصصان کتاب کودک و نوجوان، به آن‌ها کتاب هدیه دهیم. بنابراین لذت هدیه گرفتن و هدیه دادن نوروز را با کتاب تجربه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها