دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
خصوصیات اخلاقی «شهید جاودانی» برای دوستانش ناشناخته بود

آئین رونمایی کتاب «چهارمین نفر» روایتی مستند از زندگی پُرفراز و نشیب محمد جاودانی؛ شهید مدافع حرم در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، آئین رونمایی کتاب «چهارمین نفر» روایتی مستند از زندگی پر فراز و نشیب محمد جاودانی، شهید مدافع حرم، شامگاه (یکشنبه 22 اسفند‌ماه) با حضور جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم، دوستان و همرزمان شهید و همچنین تعدادی از مسئولان در محل پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

عباس مهدوی‌خواه، نویسنده اثر در این مراسم با اشاره به اینکه 3 سال نگارش کتاب «چهارمین نفر» طول کشید، گفت: عنایت شهید روی کتاب را به عینه حس کردم؛ چراکه هراندازه پیشرفت می‌کردیم به نکات جالبی می‌رسیدیم. او دایره دوستان گسترده‌ای داشت و وقتی کتاب چاپ شد، بسیاری از دوستانش گفتند از خصوصیات نیک و کارهای خیر او اطلاع نداشتند و نزدیک 80 درصد مطالب کتاب برای آن‌ها تازگی داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که ایده کتاب چگونه به ذهن شما خطور کرد، افزود: از روزی که نخستین‌بار در دهه 70 در جلسه عمار یاسر شهید جاودانی را دیدم تا زمانی که خبر شهادت او را شنیدم 17 سال می‌گذرد؛ اگر به من گفتند نام چند نفر از دوستانت را ببر که فکر می‌کنی شهید می‌شوند، محمد به ذهنم خطور نمی‌کرد، شاید به خاطر ویژگی‌های خاص او و ساکت و آرام بودنش بود.



مهدوی‌خواه ادامه داد: شهادت مقامی است که به راحتی به آن دست پیدا نمی‌کنی و باید ویژگی خاصی داشته باشی. خبرشهادتش ما را متعجب کرد و چون دوست چندین ساله محمد بودم، دغدغه نگارش کتاب او به ذهنم خطور کرد که با خانواده، دوستان و همرزمان او هم صحبت شوم و زندگی او واکاوی شود. 

نویسنده کتاب «چهارمین نفر» از سختی‌های کار نگارش کتاب صحبت کرد و گفت: از سال ۱۳۹۷ تحقیقات میدانی خود را آغاز کردم و با افراد مختلفی ازجمله برخی از فرماندهان تیپ فاطمیون که با شهید محمد جاودانی در ارتباط بودند، مصاحبه کردم و اطلاعات مستندی درباره درگیری‌های مختلفی که  شهید جاودانی در آن‌ها حضور داشته به دست آوردم و کار تدوین و نگارش این مجموعه بزرگ با مشقت فراوان به پایان رسید.

وی با اشاره به اینکه در یک سال ابتدایی کار، تنها 10 درصد کار پیشرفت کرد، افزود: به همین علت بیشتر از سه سال جمع محتوا و نگارش خاطرات شفاهی دوستان، خانواده و رزمندگان طول کشید.



مهدوی‌خواه تاکید کرد: چون سندیت مطالب کتاب مهم است باید بارها یک خاطره شفاهی را از چند زاویه و چندین نفر بشنوی تا یقین پیدا کنی راوی درست می‌گوید و با کمترین خطا بیان می‌کند.

نویسنده کتاب چهارمین نفر ادامه داد: محتوایی که ما تولید کردیم بیشتر از این حجم کتاب است، اما چون باید کتاب حجم مشخص شده باشد، نمی‌توانستیم تمام مطالب را ذکر کنیم.

مهدوی‌خواه  بیان کرد: به خواب اعتقادی ندارم، اما برایم جالب بود بعد از اینکه کتاب را تحویل انتشارات دادم، خواب محمد را دیدم که خوشحال بود و گفت هر آنچه در کتاب به آن اشاره کردی واقعیت داشت و این خواب دل من را گرم کرد که کارم را درست انجام دادم.



در پایان مراسم رونمایی از کتاب «چهارمین نفر» با حضور مادر شهید محمد جاودانی انجام شد و ویژه برنامه تئاتر و اجرای نمایشنامه شهید جاودانی و اجرای زنده گروه سرود موعود با موضوع شهدا از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اضافه می‌شود کتاب چهارمین نفر «چهارمین نفر» که روایتی مستند از زندگی پر فراز و نشیب محمد جاودانی، شهید مدافع حرم است به همت انتشارات ستاره‌ها در 1000 نسخه و در 492 صفحه با قیمت 79 هزارتومان منتشر شده است.

در پشت جلد کتاب «چهارمین نفر» درباره دلیل نامگذاری کتاب آمده است: «سال 94 بعد از کلی پیگیری و دوندگی، چهار نفری( محمد جاودانی، مصطفی عارفی، شهید محمد اسدی و شهید جواد کوهساری) با هزینه شخصی‌شان برای جهاد به عراق رفتند، روزهایی که در فلوجه بودند، اوایل حضورشان در جبهه‌های نبرد با تکفیری‌ها بود؛ خیلی نگذشت که جواد کوهساری در فلوجه بر اثر تله انفجاری به شهادت رسید. بعد از کاهش درگیری‌ها در عراق و آغاز نبرد در سوریه، سه نفری عازم سوریه شدند.

اردیبهشت سال 95 مصطفی عارفی در تدمر به شهادت رسید. رفتن مصطفی اوضاع روحی محمد را حسابی به هم ریخته بود. اوایل ماه مبارک رمضان همان سال، محمد اسدی هم در جنوب حلب، در روزهای پرهیاهو و درگیری‌های سنگین با نیروهای داعش شهید شد. محمد مانده بود و داغ فراق سه رفیق شفیق که در مسیر جهاد با تکفیری‌ها، فقط تصویری از خاطراتشان مانده بود. زمان به کُندی برای محمد سپری می‌شد، هر روز به اندازه یک‌سال برایش سنگینی داشت. حالا دیگر سه‌سال بود که در منطقه حضور دارد و در این مدت، سه نفر از جمع چهار نفره‌شان شهید شده بودند.

محرم سال 96 برای محمد حال و هوای متفاوتی داشت. روزها با جنگ و نبرد و هیاهو همراه بود، شب‌ها هم با روضه و نوحه و گریه. ظهر روز تاسوعا، حوالی تدمر، موعد چهارمین نفر بود. موعد شهید جاودانی. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها